خبرگزاری کار ایران

زاهدی وفا:

جوانان ما در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال به معنی واقعی کلمه هیچ کاره هستند/ با مجلس تعامل بیشتری خواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۸۰۹

وزیر پیشنهادی کار گفت: بسیاری از جوانان ما در سنین ۱۵ تا۲۴ سال نه کار دارند، نه تحصیل، نه حرفه و نه خانواده و به معنی واقعی کلمه هیچ کاره هستند. باید برای ایجاد اشتغال آن‌ها تدابیر جدی شود. ما باید با همکاری مجلس بتوانیم با اصلاح ساختارها و رویکردها و قوانین نسبت به افزایش ظرفیتِ اشتغال کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسه‌ی رأی اعتماد وزیر کار ضمن قدردانی از هیئت رئیسیه‌ی مجلس، نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای نقد و بررسیِ عملکرد وزارت کار گفت: مجلس جایگاه ویژه‌ای دارد؛ مقام معظم رهبری بر تعامل مجلس و دولت تاکید دارند، این تعامل به حل مشکلات می‌انجامد و من بعد از رأی اخذ اعتماد در تعامل با مجلس کوشا خواهم بود. من شب گذشته مدیری را به خاطر اشتباهش عزل کردم تا ساحت مجلس حفظ شود. 

زاهدی وفا ادامه داد: از مهم‌ترین رویکردهای ریاست‌جمهوری بحث عدالت است. ما عدالت را در سه حوزه‌ی ایجاد حداقل معیشت برای خانوار، عدالت توزیعی و عدالت شایستگی در برنامه‌های وزارتخانه دنبال می‌کنیم. نه تنها به عنوان پیوست عدالت، بلکه باید ساختار عادلانه‌ای برای نظام تصمیم‌گیری و توزیع عادلانه امکانات در استان‌ها و کمک به محرومیت‌زدایی و توزیع منابع در استان‌ها استفاده کنیم. 

وی گفت: ما باید برا ی سرپرست خانوار حداقل یک شغل داشته باشیم. شغل کارگرِ ساده بدون بهره وری کامل باید بتواند تغذیه و بهداشت و مسکن را فراهم کند. اگر با یک شغل امکان تامین این حداقل نباشد باید در حوزه حمایت وزارتخانه قرار گیرد؛ باید با بازتوزیع یارانه‌ها و کمکهای حمایتی قشر آسیب‌پذیر را کمک کنیم. 

زاهدی وفا ادامه داد: من از روز اول با ده سفر استانی مسائل را بررسی کردم و در این مدت تعهدات برخی از کارخانجات را بررسی و سعی کردیم تعدات این کارخانجات را به انجام برسانیم. از جمله تعهد کارخانه چوب و کاغذ مازندران بود که سعی کردیم تا زمان تعیین شده این کارخانه تعهد خود را نسبت به رساندن کاغذ برای کتب درسی به انجام برساند. همچنین در مورد کارخانه‌ی که آب اکسیژنه تولید می‌کرد نیز همین اتفاق افتاد. 

وزیر پیشنهادی کار افزود: همچنین در این دوره به خاطر نقایص مدیریتی با بازدید سرزده از استان‌ها به زیر مجموعه‌های خود نظارت داشتیم. من وارث مجموعه‌ای بودم که بازنشستگانش کف خیابان برای گرفتنِ حقوق خود اعتراض می‌کردند. در این مدت باید سعی می‌کردم تا مشکلات بازنشستگان را حل کنم. با تشکر از اعتماد هیات دولت به وزاری هیات امنا با این تدبیر توانستیم مشکل را حل کنیم. 

وی گفت: ما در خدمت‌رسانی به مردم باید رضایت را جلب کنیم. وزارت تعاون یکی از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین ارباب رجوع را دارد. مردم از تولد تا پایان دوران بازنشستگی با وزارت تعاون سرو کار دارد. با این اوصاف رضایتمندی مردم از نظام اداری به رضایت از خدمت‌رسانی در این وزارتخانه بر می‌گردد. 

زاهدی وفا گفت: امروز آسیب‌شناسی در حوزه وزارت کار صورت گرفته است؛ همه در مورد صندوق‌های بازنشستگی اطلاعات دارند، همه در حوزه شرکتهای زیر مجموعه اطلاع کافی دارند. این وزارتخانه متشکل از سه وزارتخانه با تکالیف متعدد است و وزیر باید بر این تنوع کاری و تکثر اشراف داشته باشد. 

وزیر پیشنهادی کار بیان کرد: ما در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم. در ۴ دهه گذشته نرخ بیکاری دو رقمی بوده است. بیکاری مناشاء آسیب‌های اجتماعی است و تعداد بیکاران ما که تحصیلات عالیه دارند بسیار است. 

وی گفت: بسیاری از جوانان ما در سنین ۱۵ تا۲۴ سال نه کار دارند، نه تحصیل، نه حرفه و نه خانواده و به معنی واقعی کلمه هیچ کاره هستند. باید برای ایجاد اشتغال آن‌ها تدابیر جدی شود. ما باید با همکاری مجلس بتوانیم با اصلاح ساختارها و رویکردها و قوانین نسبت به افزایش ظرفیتِ اشتغال کمک کنیم. 

زاهدی وفا به بخش تعاون اشاره کرد و گفت: در راهبرد تعاون علی‌رغم اینکه طبق تکالیف وزارت خانه و توسعه تعاون۲۵درصد از تولید ناخالص باید برای بخش تعاون باشد اما امروز کمتر از ۷درصد است و باید برای توسعه تعاون عظم جدی داشته باشیم. این موضوع باید در باور مسئولان نسبت به تعاون تقویت شود. 

وی گفت: در مورد سند تعاون سال ۹۲ هیچ پیگیری‌ای نشده بود اما در ماه گذشته بعد از ۹ سال دولت نسبت به اجرا و اصلاح آن جلسه تشکیل داد و ما ملزم به عملیاتی کردنِ آن شدیم. 

زاهدی وفا به بخش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: امروز عرضه با تقاضای نیروی کار در بازار تطبیق نمی‌کند. در بعضی استان‌ها تقاضا برای کار وجود دارد اما در برخی ما مازاد عرضه نیروی کار داریم. لازم است که مهارتهای لازم برای این تطابق آموزش داده شود. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید این خلاء مدیریتی را پر کند. در همین راستا از هم افزایی آموزش فنی و حرفه‌ای با شرکت‌ها برای مشتری محور کردن آموزش استفاده کردیم. طبق یک ابلاغیه برای کارگران و کارمندان زیر مجموعه لازم است شناسنامه مهارتی به انها تعلق بگیرد. 

وی گفت: اگرچه از برکات دهه‌ها تلاش در حوزه بهداشت و درمان و پیشگیری امید به زندگی بالا رفته است اما با افزایش میانسالی ما چه در الگوی درمان و بهداشت و چه در صندوق‌های بازنشستگی باید تدبیر جدی داشته باشیم. 

وی بیان کرد: وقتی جمعیتی کهن سال می‌شود بیماری بروز می‌کند؛ ما امروز با افزایش تعداد بیماران صعب‌العلاج مواجیهم بنابراین باید به این تغییر جمعیتی توجه شود. همچنین باید نسبت به جوانی و افزایش نرخ باروری در برنامه‌های خود تدابیر لازم را بیندیشیم.

زاهدی وفا در ادامه اظهار کرد: ما در حوزه حمایتی هم باید برنامه‌های جامع و کامل داشته باشیم. اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، ما وارث قشر زیادی از معلولان و زنان بی‌سرپرست و اقشار آسیب‌پذیر هستیم که تکلیف داریم تا بر مبنای قانون اساسی و اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی تامین اجتماعی و قانون جامع رفاه، به این اقشار توجه و رسیدگی کنیم. همچنین در بحث یارانه‌ها نیز همواره مشکلاتی در سنوات گذشته داشتیم. ما همواره به دنبال احیای پایگاه رفاه ایرانیان بوده‌ایم. بین سیاست‌گذاری و پایگاه اطلاعاتی باید یک ارتباط دقیق باشد و سیاستگذاری بدون اطلاعات ممکن نیست. یکی از رویکردهای ما در وزارت کار حکمرانی داده محور است. 

وی افزود: ما با ظرفیت دولت الکترونیک و پنجره ملی خدمات هوشمند در بهبود دقت تصمیم‌گیری خود اقدام کنیم. اصلاح دهک‌بندی و هدفمندی یارانه‌ها از مشکلات ما در سرپرستی بود که فورا در این زمینه اقدام کرده و هنوز این اقدامات ادامه دارد. ما باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز احیا کنیم. این شرکت‌ها تعاونی است و نظارت بر این شرکت‌ها نیز برعهده مدیران استانی و نمایندگان بومی خواهد بود. این شرکت‌ها باید بتوانند براساس ظرفیت استان‌ها پیشرفت اقتصادی را در سطح استانی ادامه دهند. 

وزیر پیشنهادی دولت افزود: ما باید بتوانیم چرخ پیشرفت کشور را نه در مرکز که در هر استان و منطقه محروم به گردش درآوریم و نمایندگان باید در این زمینه کمک کنند. 

وی در توضیح و پاسخ به سوالات نمایندگان درمورد تحصیلات خارج کشور توضیح داد: من زمانی که در سال ۱۳۶۹ با بورس دولتی قبول شدم، با توصیه آیت الله مهدوی کنی بورس دانشگاه امام صادق شدم تا پس از برگشت از غرب در دانشگاه امام صادق تدریس کنم. من دوره فوق لیسانس و دکتری را در خارج گذراندم و در دوره دکتری دانشجو می‌تواند بدون استخدام در این دوره تدریس کند و اسناد تدریس بنده نیز در آن دوره بوده است. درباره به دنیا آمدن فرزندانم در کانادا نیز اسنادی ارائه کردیم که هیچ تابعیت و اقامتی برای اعضای خانواده بنده وجود نداره و در این زمینه اقدامی نیز انجام ندادیم. 

زاهدی وفا اضافه کرد: باوجود آنکه فرصت‌های خوبی برای تحصیل و کار و تدریس در غرب برای بنده و خانواده وجود داشت اما این افتخار را داشتم که بتوانم به کشور برگردم و به مردم کشور خودم براساس وظیفه دینی و ملی خدمت کنم. خدا در سوره نساء (آیه ۵) می‌فرمایند که «اموال مایه قیام و قوام جامعه است» و اموال افراد تناقضی با عدالت ندارد و بنده نیز در باب عدالت باور دارم که خدا می‌فرماید پیامبران را برای برپایی قسط ارسال کرده و عدالت شالوده فعالیت ماست. زندگی بنده نیز از نظر فردی کاملا مشخص است و زندگی بنده با حقوق معلمی دانشگاه می‌گذشت اما بنده وصی و امین پدرم بوده‌ام. پدر من از شش سالگی کار و تلاش می‌کرد و با سربلندی توانسته بود در امور اقتصادی و خیریه موفق شود. ایشان چندین شرکت تعاونی محلی، مسجد، مدرسه و دیگر موسسات خیریه ایجاد کرد و اموال خود را در این راه‌ها خرج می‌کرد. 

این استاد دانشگاه امام صادق در ادامه تصریح کرد: برخی اطلاعات درباره اموال بنده اشتباه است اما آنچه در اموال مذکور به بنده واگذار شده است در مراجع قانونی و شرعی و بابت انجام تکالیف شرعی و قانونی است و همه این اموال مستند و مستحضر به دادگاه‌های صالحه نظام است. آیا تصور می‌توان کرد آقای رئیسی با سابقه ریاست قوه قضاییه می‌تواند فردی را منصوب کند که از نظر اموال دچار خدشه باشد؟ البته من در مکتب امام خمینی یاد گرفتم «آنچه که در تخریب شخصی خود استفاده می‌شود را پاسخ نمی‌دهم» و «ما از خدا دفاع می‌کنیم و خدا خود از ما دفاع خواهد کرد».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز