خبرگزاری کار ایران

سازمان جهانی کار اعلام کرد:

افزایش شاغلان در صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر جهان به ۱۲.۷ میلیون نفر

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۲۵۰

علیرغم اثرات ماندگار همه گیری ویروس کرونا و بحران فزاینده انرژی، اشتغال در سراسر جهان در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته به ۱۲.۷ میلیون نفر رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه سازمان جهانی کار، گزارش جدید سازمان جهانی کار رشد مشاغل تجدیدپذیر را علی‌رغم بحران‌های متعدد جهانی تأیید می‌کند. 

این گزارش خواستار استراتژی‌های صنعتی هدفمند برای ایجاد زنجیره تأمین پایدار در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، آبی و خورشیدی و زمین گرمایی به منظور افزایش اشتغال در این حوزه است. 

بر اساس یک گزارش جدید در ILO (سازمان جهانی کار)، علیرغم اثرات ماندگار همه گیری ویروس کرونا و بحران فزاینده انرژی، اشتغال در سراسر جهان در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته به ۱۲.۷ میلیون نفر رسید؛ افزایشی که جهش حدود یک میلیون نفری را نشان می‌دهد زیرا طی یک سال این میزان به تعداد شاغلین این حوزه افزوده شده است. 

حجم تقاضا در بازار داخلی کشورها به عنوان عامل اصلی مؤثر بر اشتغال در انرژی‌های تجدیدپذیر، در این جهش نیروی کار از مشاغل دیگر به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر موثر بوده است. دستمزدهای مناسب و همچنین آسیب‌های محیطی کمتر به طبیعت و نیروهای کار، از عوامل عمده این انتقال نیروی کار شاغل محسوب می‌شود. 

در این میان انرژی خورشیدی و تولید سلول‌های شبکه‌ای خورشیدی سریعترین رشد را داشته است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون تنها ۳ میلیون فرصت شغلی در این حوزه از انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شده است. 

گزارش جدید دیگری نیز در این زمینه توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) با همکاری سازمان بین‌المللی کار (ILO) در جریان مجمع جهانی اقدام انرژی پاک در پیتسبورگ، ایالات متحده آمریکا منتشر شد. 

طبق آن گزارش، با افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی و اقلیمی مضر برای محیط زیست، کاهش موارد همه گیری کرونا و اختلال در زنجیره تامین کالا در جهان، منافع ملی در بومی‌سازی صنایع تولید انرژی تجدیدپذیر شدت گرفته و صنعتی شدن انرژی پاک از راه‌های کلیدی دولت‌ها برای تامین انرژی تجدیدپذیر شناخته شده است. 

فرانچسکو لا کمرا، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر گفت؛ «در مواجهه با چالش‌های متعدد، مشاغل انرژی‌های تجدیدپذیر یک موتور ایجاد شغل قابل اعتماد هستند. توصیه من به دولت‌ها در سرتاسر جهان این است که سیاست‌های صنعتی خاصی را دنبال کنند که توسعه مشاغل مناسب انرژی‌های تجدیدپذیر را در داخل کشورشان تشویق کند. ایجاد یک زنجیره از شرکت‌های فعال در این زمینه نه تنها فرصت‌های خوب اقتصادی فراهم می‌آورد بلکه مشاغل جدید را برای مردم و جوامع محلی ایجاد می‌کند. همچنین قابلیت اطمینان زنجیره تامین را تقویت می‌کند و به طور کلی به امنیت انرژی بیشتر کمک می‌کند.» 

این گزارش نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کشورها در حال ایجاد شغل در انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. تقریباً دو سوم تمام این مشاغل در آسیا هستند. چین به تنهایی ۴۲ درصد از کل تولید انرژی تجدیدپذیر جهان را به خود اختصاص داده است، پس از آن اتحادیه اروپا و برزیل هر کدام با ده درصد و ایالات متحده آمریکا و هند هر کدام با هفت درصد قرار دارند. 

گای رایدر، مدیر کل ILO گفت؛ فراتر از اعداد، تمرکز فزاینده‌ای بر کیفیت مشاغل و شرایط کار در انرژی‌های تجدیدپذیر برای تضمین اشتغال مناسب و مولد وجود دارد. سهم فزاینده اشتغال زنان نشان می‌دهد که سیاست‌ها و آموزش‌های اختصاصی می‌تواند مشارکت زنان در مشاغل انرژی‌های تجدیدپذیر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در نهایت به یک گذار عادلانه برای همه دست یابد. من دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی را تشویق می‌کنم که قاطعانه به انتقال انرژی پایدار، که برای آینده اشتغال ضروری است، متعهد بمانند. » 

این گزارش تاکید می‌کند که گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر باید با بسته‌های سیاستی جامع، از جمله آموزش به کارگران برای اطمینان از اینکه مشاغل مناسب، با کیفیت بالا و دستمزد خوب هستند، حمایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز