خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تاکید شد؛

بازنشستگان خواستار احیای شورای‌عالی تامین اجتماعی، حل مشکلات درمانی و پرداخت بدهی دولت هستند/ بانک رفاه حق‌الناس و متعلق به بیمه‌شدگان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۴۱۲

علی دهقان کیا (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) گفت: ما بازنشستگان با واگذاری سهام بانک رفاه که حق‌الناس و متعلق به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است، به شدت مخالف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور صبح امروز (1 شهریور ماه) با حضور اصحاب رسانه در دفتر تهران این کانون برگزار شد.

علی دهقان کیا (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این نشست گفت: امسال و در بحث افزایش حقوق‌ها برای حداقل بگیران مشکل خاص مطرح نبود اما وقتی بحث سایر سطوح مطرح شد، بحث آن ویرگول پیش آمد که در ادامه دولت براساس آن در بودجه افزایش ۱۰درصدی حقوق سایر سطوح را درنظر گرفت و حدود دو هفته تلاش باعث شد بالاخره آن ویرگول اشتباه که ما را با بازنشستگان نیروهای مسلح یکسان گرفته بود، برداشته شد. در ادامه در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش معادل ۳۸ درصد و ۵۱۵ هزارتومان سایر سطوح تصویب شده توسط شورای عالی کار، تایید و مصوب و به دولت ابلاغ شد.

وی با اشاره به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی گفت: دولت پس از ابلاغ هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان، موظف است براساس میزان افزایش هزینه‌های زندگی که مرجع کارشناسی درباره آن شورای عالی کار است، افزایش حقوق بازنشستگان را بر همان اساس انجام دهد. ما پس از آنکه دولت این مسیر را نپذیرفت، باز هم با آقای پورابراهیمی در کمیسیون اقتصادی مجلس و ولی اسماعیلی در کمیسیون اجتماعی جلسه گذاشتیم و در آن جلسات شخص آقای خاندوزی وزیر اقتصاد نیز حضور داشت و نظر ما اعضای کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی را پذیرفت. در جلسه مجلسی‌ها و دولتی‌ها هر دو پذیرفتند که مرجع اعلام کارشناسی رقم افزایش دولت نیست و افزایش حقوق بازنشستگان طبق ماده نود و شش قانون تامین اجتماعی باید براساس رای شورای عالی کار و کار کارشناسی این شورا که براساس آمارهای مرکز آمار ایران است، انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور نیز اعلام کرد که صدای اعتراض بازنشستگان را شنیده‌ است و به آقای مخبر معاون رییس جمهور دستور پیگیری داد، افزود: اما در ادامه به سخن رئیس جمهور ترتیب اثری داده نشد و دولتی‌ها و شخص آقای مخبر در مقابل منطق ما که مخالف تصمیم دولت در افزایش ۱۰ درصدی بود، بحثی نداشتند و تنها درباره افزایش تورم نگرانی داشتند که این نگرانی نیز نابجا بود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: در ادامه وقتی دوباره تاخیر دولت زیاد شد، آقای قالیباف نظر هیات تطبیق قوانین مجلس درباره لغو مصوبه دولت در افزایش حقوق بازنشستگان را شفاهی به دولت اعلام کرد که چون دولت بازهم تعلل کرد، ایشان از طریق نامه این ابطال را به دولت ابلاغ کرد. در ادامه این روند تعلل که به دلیل سفرهای خارجی شخصیت‌هایی مثل رئیس جمهور ترکیه و روسیه به تهران ایجاد شد، در نهایت آقای زاهدی وفا سرپرست وزارت کار پس از جلساتی که با ایشان به عنوان رییس هیات امنای تامین اجتماعی داشتیم، به اجرای قانون و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی رای مثبت دادند که این اقدام باعث خشنودی بازنشستگان در جلسه شهر انزلی بازنشستگان در هفته گذشته شد.

وی با تشکر از خبرنگاران و سایر تشکل‌های بازنشستگی برای همراهی با مطالبه بازنشستگان گفت: خوشبختانه در جلسه سرپرست وزارت کار وعده دادند که سهام بخشی از شرکت‌ها و اموال وزارت کار را به بازنشستگان و کارگران اعطا خواهند کرد. در این میان از پلیس امنیت که امنیت ما در برگزاری تجمعات و جلسات را تامین کردند و تمامی مسئولانی که با ما برای رسیدن به مطالبه برحق‌مان همراهی کردند، تشکر می‌کنیم. جامعه بازنشستگی کشور نیز جامعه‌ای قدرشناس است و از زحمات وزیر سابق و سرپرست فعلی وزارت کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بارها قدردانی کرده است.

دهقان کیا با تاکید بر اینکه «امیدواریم طبق وعده آقای زاهدی وفا دولت سهام شرکت‌ها و اموال خوب خود را به بازنشستگان اختصاص دهد»، گفت: در ماه شهریور قرار است حقوق‌ها براساس احکام جدید صادر شود و بحث مابه‌التفاوت نیز از مهرماه به مرور زمان قرار است پرداخت شود‌. ضمن اینکه ایشان درباره واگذاری سهام به بازنشستگان در قالب تشکیل تعاونی‌ها گفتند که امیدواریم عملی شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز درباره باقی مانده متناسب سازی ۲۵ درصد از سال گذشته، با نظر ما همراهی دارد و سازمان مشکلی در این زمینه ندارد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تهران درباره واگذاری بانک رفاه گفت: ما به عنوان کانون بازنشستگان از سال ۱۳۹۵ به تمام ارکان از مجمع تشخیص، مجلس و سران سه قوه درباره بانک رفاه و صندوق تامین اجتماعی نامه نگاری کردیم. اگر مسئولان سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغ شده رهبری را اجرا کنند، صندوق‌ها و اموال تامین اجتماعی از ورشکستگی نجات پیدا خواهد کرد. بند سوم از این سیاست‌ها درباره حفظ ذخایر بین النسلی تامین اجتماعی است. بند دیگر ابلاغیه درباره تعهدات خارج از توان صندوق است که آن ۲۶ تعهد قانونی مصوب دولت که باعث ایجاد بدهی کلانی از طرف قوه مجریه به تامین اجتماعی شده است، خلاف این بند است. بیش از ۳میلیون و ۲۰۰ هزار مهمان ناخوانده به صندوق تامین اجتماعی از محل اضافه کردن آن بیست و شش گروه تعهد بیمه‌ای تحمیل شد که دولت حق بیمه آنها را به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است و ارزش ریالی آن در هنگام پرداخت به روز نشده و این‌ها همه بدهی دولت به ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بند دیگر ابلاغیه رهبری که حفظ دخایر تامین اجتماعی گفت: اموالی مانند شستا، بانک رفاه و ... همه در این چهارچوب جزو اموال بازنشستگان و کارگران است و باید حفظ شود و از اموال دولت نیست و مجموعه عظیم تامین اجتماعی نیاز به یک بانک بزرگ برای عملیات مالی خود دارد. اگر بانک رفاه در دست بازنشستگان نباشد، ما در پرداخت حقوق بازنشستگان به مشکل می‌خوریم.

این فعال حقوق بازنشستگان با تاکید بر اینکه قانون واگذاری سهام ۶۶درصدی بانک رفاه قبل از ابلاغیه رهبری است و اکنون واگذاری آن خلاف این ابلاغیه است، تصریح کرد: ما از مقام معظم رهبری درخواست داریم بحث عدم فروش این بانک که متعلق به بیمه شدگان و حق الناس است را به دولت گوشزد کنند. ما بازنشستگان با فروش سهام بانک رفاه که حق الناس است به شدت مخالف هستیم و پس از رسیدن به مطالبه افزایش حقوق خود، براساس ابلاغیه رهبر انقلاب، مطالبه حفظ منابع و اموال سازمان تامین اجتماعی را داریم.

وی با اشاره به قانون اساسی که مسئولیت بیمه اقشار فاقد کارفرما با دولت است، گفت: اگر اصلاح پارامتریک و خارج کردن این اقشار فاقد کارفرما در صورت عدم تامین مالی از سوی دولت انجام نشود، صندوق تامین اجتماعی مانند صندوق کشوری و لشگری ورشکسته می‌شود. ورشکستگی صندوق‌ها بسیار ناگوار است و اکنون این دو صندوق سالی ۲۰۰هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی از مخارج عمومی خود برمی‌دارد تا سرپا بمانند.

دهقان کیا با اشاره به انحلال شورای عالی تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۳ گفت: در گذشته نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت به طور مساوی و در چهارچوب سه جانبه گرایی تصمیم‌گیری می‌کردند و برای اصلاح ساختاری باید این شورا احیا شود و سه جانبه گرایی به تامین اجتماعی بازگردد. هرچند آقای عبدالملکی وزیر مستعفی وزارت کار علاوه بر خدمتی خوبی که در بحث افزایش مناسب حداقل دستمزد کردند، رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان را در اقدامی ارزنده دوباره به هیات امنای تامین اجتماعی بازگرداندند، اما رایزنی ما برای احیای شورای عالی تامین اجتماعی به دلیل کرونا و تعویض تیم مجلس قبلی متوقف شد و در برنامه ماست که احیای این شورا را دوباره پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: از مسئولان تامین اجتماعی و وزارت کار می‌خواهیم درباره تامین اجتماعی نظر ما به عنوان شرکای تامین اجتماعی را نیز بخواهند تا تصمیمات دقیق‌تر باشند.

دهقان کیا با اشاره به هزینه‌های بالای درمان بازنشستگان گفت: بیشتر اعتراض بازنشستگان به ما به دلیل فقدان خدمات درمانی مناسب و ضعف بیمه تکمیلی است که افزایش قیمت‌های خدمات درمانی شدت این فشار را به بازنشستگان بیشتر کرده است. ما از آقای موسوی مدیرعامل تامین اجتماعی با وجود زحمات بسیار زیادشان انتظار داریم خدمات رایگان تامین اجتماعی در همه بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی ارائه شود و مسئله بیمه تکمیلی نیز به یک سامان مشخص برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز