خبرگزاری کار ایران

در یادبود ابوالقاسم سرحدی‌زاده و محمد پیران مطرح شد؛

محجوب: سرحدی‌زاده و پیران با همه مسئولان دوره خود متفاوت بودند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۷۸۱

در مراسم یادبود ابوالقاسم سرحدی‌زاده و محمد پیران، دبیرکل خانه کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به ویژگی‌های شاخص این دو شخصیت مدافع حقوق کارگری اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم یادبود مردان خستگی ناپذیر جامعه کارگری با گرامی‌داشت یاد و خاطره ابوالقاسم سرحدی زاده (وزیرکار دولت جنگ تحمیلی) و دومین سالگرد درگذشت وی و نیز محمد پیران (نماینده ادوار مجلس) در محل خانه کارگر برگزار شد.

در این مراسم، حسن صادقی (رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر) با اشاره به افکار و اندیشه‌های ابوالقاسم سرحدی زاده و محمد پیران، گفت: مسیر این دو شخصیت بزرگ دفاع از حقوق طبقه کارگر و انقلابی زیستن همراه با ساده‌زیستی بود.

وی ادامه داد: سرحدی‌زاده شخصیتی بود که با عشق به جامعه کارگری دار فانی را وداع گفت. به یاد دارم وقتی قرار بود به خوزستان بروم، آقای سرحدی‌زاده مرا دیدند که بدون وسیله هستم، فورا سوییچ پاترول را به ما داد. این روحیه انقلابی و ایثارگری در بسیاری موارد دیگر نیز در ایشان دیده می‌شد.

صادقی افزود: ما در جایی با زندان‌بان شخص مرحوم سرحدی زاده در یکی از شهرک‌های اطراف تهران آشنا شدیم که این فرد در زندان اوین در زمان شاه بسیار از اخلاقیات وی تعریف می‌کرد. پس از انقلاب؛ این فرد با وجود ترس از زندانی شدن به نزد سرحدی‌زاده رفت. ایشان خودش به استقبال زندان‌بان خود آمد و به کار و معیشت او رسیدگی کرد.

این عضو خانه کارگر در ادامه گفت: اما خدمت ماندگار سرحدی به جامعه کارگری بیش از این‌ها بود. بن کارگری که امروز بازنشستگان دارند، مدیون آقای سرحدی زاده است. همچنین استفساریه قانون کار که در زمان امام خمینی(ره) انجام شد و تشکیل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام همه مرهون تلاش‌های سرحدی‌زاده است. ما امروز در سوگ چنین مردی هستیم.

وی با اشاره به درگذشت محمد پیران که به دلیل سکته قلبی دو روز پیش از دنیا رفت، و با اشاره به خدمات و پیگیری‌های وی در زمینه حقوق کارگران در مجلس گفت: ایشان نیز هم‌بند و همفکر مرحوم سرحدی زاده بود که از حضور ایشان نیز محروم شدیم.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) سخنران بعدی این مراسم بود که به ویژگی‌های سرحدی‌زاده و پیران اشاره و بیان کرد: سرحدی زاده انسانی متفاوتی بود. بنده بارها گفته‌ام که باید درباره ایشان کتاب نوشته شود. سرحدی‌زاده وزیر منتخب خانه کارگر بود. ما بار اول ایشان را به شهید رجایی معرفی کردیم. اما او آقای میرمحمدصادقی را معرفی کرد. این خضوع باعث نارضایتی من شد و به سرحدی زاده گفتم چرا نیامدید؟ وی گفت من کار در زندان را ترجیح می‌دهم. مسئولیت دولت سنگین است.

وی ادامه داد: روزی که برای انتخابات مجلس اسم ایشان مطرح شد، او با مرحوم شهید بهشتی بر سر اینکه کاندیدا نشود، مجادله کرد و سرانجام هم به خاطر کاندیدا نشدن به اعضای حزب جمهوری شیرینی داد. این مسائل باعث می‌شد سرحدی‌زاده از افراد دوره‌ی خودش متفاوت شود‌.

محجوب تصریح کرد: مرحوم سرحدی‌زاده بسیار اصرار به اختصاص هتل‌های تحت تملک دولت به کارگران داشت و دنبال واگذاری آنها به کارگران بود. با اینکه ما از مسائل و هزینه‌های هتل‌ها می‌گفتی اما ایشان می‌گفت مشکی ایجاد نمی‌شود. من شخصا احساس می‌کنم در آن دو دوره‌ای که نماینده مجلس بودیم، روزهایی تکرار نشدنی برای‌مان رقم خورد و ما به چنین افرادی نیاز داشتیم.

وی درسخنانی درباره محمد پیران نیز گفت: ایشان با آقای سرحدی زاده در یک زندان و در یک دوره زمانی حبس بودند و علایق و نظرات مشترکی هم داشتند. ایشان بسیار از مرحوم سرحدی زاده خاطرات داشتند اما متاسفانه ایشان را نیز اخیرا از دست دادیم.

دبیرکل خانه کارگر افزود: آقای پیران وقتی انقلاب شد به شهر خود در رزن همدان برگشت و به کشاورزی مشغول شد و از پست‌ گرفتن خودداری کرد. حتی نمایندگی مجلس برای آقای پیران مسئولیت سنگینی به شمار می‌رفت. ایشان حتی پیگیر مساله بیمه خود نشدند و بارها گفتند من به خاطر بیمه به زندان نرفتم که این حاکی از ایثارگری و از خودگذشتگی امثال او و مرحوم سرحدی زاده است. امیدواریم این روحیه در همه ما به‌وجود بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز