خبرگزاری کار ایران

مرکز آمار ایران گزارش داد:

تورم خردادماه برای فقیرترین دهک دو برابر ثروتمندترین دهک

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۶۲۲

محاسبات مرکز آمار بیانگر این است که تورم نقطه به نقطه هم برای دهک‌های فقیر جامعه بالاتر از دهک‌های ثروتمند بالایی است.

به گزارش ایلنا، گزارش اخیر  مرکز آمار ایران نشان می‌دهد خرداد ماه سال جاری تورم ماهانه برای فقیرترین دهک جمعیتی کشور بیش از دو برابر پردرآمدترین دهک بوده است. 

نرخ تورم در خرداد ماه سال ١٤٠١ حدود ٣٩,٤ درصد بوده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٨.٣ درصد برای دهک­­ نهم و دهم تا ٤٢.٧ درصد برای دهک­ اول نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥١.١ درصد برای دهک سوم و چهارم تا ٥٢.٣ درصد برای دهک­ نهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣١.٥ درصد برای دهک ششم تا ٣٤.٨ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤,٤ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.٤ واحد درصد) ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار قیمت کالاها و خدمات دهک اول از اردیبهشت تا خرداد حدود  ۱۹.۵ درصد افزایش یافته و این درحالی است که متوسط افزایش قیمت‌ها برای دهک دهم (ثروتمندترین دهک) چیزی کمتر از ۸.۴  است. 

محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه هم برای دهک‌های فقیر جامعه بالاتر از دهک‌های ثروتمند بالایی است.

قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای ده درصد اول کم درآمد کشور طی یک سال گذشته  ۶۴ درصد افزایش یافته و نرخ رشد قیمت‌ها برای پردرآمدترین دهک در همین مدت ۴۹ درصد بوده است. 

این اعداد و ارقام می‌تواند به نگرانی‌ها درباره تشدید شکاف فقیر و غنی، و نیز افزایش فقر در ایران دامن بزند. 

طبق گزارش مرکز آمار، قیمت مواد غذایی که دهک اول فقیر مصرف می‌کند، در خردادماه به طور متوسط ۳۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت؛ در صورتی که نرخ تورم مواد غذایی برای دهک دهم ثروتمند در خرداد کمتر از ۲۲.۳ درصد بوده است.

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥١.١ درصد برای دهک سوم و چهارم تا ٥٢.٣ درصد برای دهک­ نهم است.

برای اطلاعات بیشتر از ریز آمار ارائه شده در این گزارش به این لینک مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز