خبرگزاری کار ایران

ادامه اعتصاب کارگران مونتاژ خودروی فورد هند در اعتراض به توطئه تعطیلی کارخانه

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۳۰۲

کارگران فورد با وجود ضرب العجل مدیریت و انفعال برخی اتحادیه‌ها مقابل بحران تعطیلی کارخانه، اکنون در چهارمین هفته اعتصاب خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه کمیته بین‌الملل کارگران هند، بیش از ۱۵۰۰ کارگر هندی خودروسازی در کارخانه مونتاژ فورد موتورز در نزدیکی چنای هندوستان (مرکز ایالت تامیل نادو در جنوب این کشور) به اعتصاب خود علیه برنامه‌های این شرکت برای تعطیلی دائمی کارخانه ادامه دادند. 

کارگران فورد با وجود صدور اولتیماتوم و ضرب العجل مدیریت و انفعال برخی اتحادیه‌ها مقابل بحران تعطیلی کارخانه، اکنون در چهارمین هفته اعتصاب خود هستند. آن‌ها بسته پیشنهادی مدیریت را برای شکستن اعتصاب رد کرده‌اند و در عوض برای امنیت شغلی خود و حفظ کارخانه با قرارداد شفاف مبارزه می‌کنند. 

شهریور سال گذشته، فورد اعلام کرد که به فعالیت خود در هند پایان می‌دهد و کارخانه چنای و کارخانه دیگری را در ایالت غربی گجرات را می‌بندد. این تعطیلی مستقیماً ۴۰۰۰ شغل را تهدید می‌کند. 

با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بسته شدن مجموعه کارخانه‌های مونتاژ در چنای به تنهایی باعث از بین رفتن ۴۰هزار شغل شود، زیرا نابودی مشاغل جانبی، عمدتاً در قطعات خودرو، باید در محاسبه نتایج تعطیلی این صنعت محاسبه شود. 

در حال حاضر برنامه‌های شرکت برای تکمیل و تحویل بیش از ۱۴۰۰ خودرو قبل از تعطیلی کارخانه برای پایان این ماه با اعتصاب کارگران مختل است. رسانه‌های شرکتی مانند هندو تایمز و اکونومیک تایمز، که مشتاقانه مدافع مدیریت این شرکت و سایر سرمایه‌داران هندوستان هستند، هفته گذشته گزارش دادند که بیش از ۳۰۰ کارگر درگیر در اعتصاب به سر کار بازگشتند. اما همانطور که از کارگران اعتصابی مطلع شدیم، در واقع کمتر از ۴۰ کارگر فرعی به کار ادامه دادند که قاعدتا به‌این ترتیب امکان تداوم تولید وجود ندارد. 

کارگران دائمی نسبتاً مسن‌تر هستند و اگر شرکت بخواهند با اخراج کارگران شرکت کننده در اعتصاب کاری تلافی جویانه کند یا سنوات حقوقی آن‌ها را حین تسویه حساب بکاهد، ضرر بیشتری می‌کند. برای شکستن اعتصاب، مدیریت این شرکت مونتاژکننده خودروهای آمریکایی، تلاش کرده است تا ده‌ها کارآموز را که به دلیل اعتصابات بیکار شده بودند، به عنوان کارگران قراردادی مجدداً استخدام کند. 

مدیریت فورد در تلاشی برای جلب برخی از کارگران برای شکستن اعتصاب، هفته گذشته افزایش بسته انفصال از خدمت کارگران را از پیشنهاد قبلی خود مبنی بر ۸۷ روز دستمزد پایه در یکسال، به ۱۱۰ روز و مبلغ بیشتری (نسبت به مبلغی که پیش از آن پیشنهاد کرده بود)، مطرح کرد. مدیریت همچنین پیشنهادی شامل ادامه بیمه درمانی فعلی تا پایان سال ۲۰۲۴ را داده است. 

مدیریت می‌خواهد به اعتصاب پایان دهد تا بتواند تولید ۱۴۰۰ خودرو را به صورت سفارشی به پایان برساند و سپس کارخانه را برای همیشه تعطیل کند. با این حال، اکثریت کارگران جوان همچنان به خواسته خود برای امنیت شغلی و اعتصاب خود ادامه می‌دهند. 

در عین حال، مدیریت فورد با گستاخی تهدید کرده است که کارگرانی که بسته انفصال خدمتی را انتخاب نمی‌کنند و بیش از زمان مورد انتظار کارفرما به اعتصاب ادامه می‌دهند، «عواقب قانونی» کار خود را باید انتظار بکشند. مدیریت شرکت البته قبلاً طبق دستورات ثبت و گواهی شده در هفته گذشته، «کاهش دستمزد» را به کارگران تحمیل و تهدید کرده است که در صورت‌ عدم همکاری کارگران، تولید ۱۴۰۰ خودروی باقیمانده را برای صادرات متوقف خواهد کرد و در عوض بلافاصله کارخانه را تعطیل خواهد کرد. 

در حال حاضر، کارخانه فورد در گجرات توسط شرکت «تاتا موتورز» بدون هیچ گونه کاهش شغلی توسط کارگران مدیریت شده است. کارگران چنای فورد نیز خواهان همین نوع امنیت شغلی هستند. مدیریت فورد هند در تحرکات اعتصاب‌شکن خود با همراهی برخی اتحادیه‌های کارگری منفعل و همراه دولت راست‌گرای هند مواجه شده و از سوی دیگر، محکومیت شدید احزاب و تشکل‌ها و اصناف و اتحادیه‌های مستقل، احزاب چپ‌گرا و سازمان‌های مردم‌نهاد مدافع حقوق کارگران که -با دولت نخست وزیر مودی مخالف هستند- را نیز به جان خریده است. 

پیش از این در سال ۲۰۱۴ نیز اعتصاب کارگران خط مونتاژ تولید نوکیا در همین منطقه چنای ایالت تامیل، با برخورد خونین و شدید پلیس و ارتش هندوستان مواجه شده بود. 

رامش، ۳۲ ساله، یک کارگر اعتصابی جوان که در جلسه بحث عمومی برای تداوم اعتصاب و اعتراض به بسته شدن کارخانه شرکت کرد، گفت: «یک کمیسر پلیس صراحتا با بازجویی از ما، اعتصاب کنندگان را تهدید کرد که بسته تسویه حساب ۳۰ ماهه کافی است و باید به اعتصاب خود پایان داده و به اقدامات مدیران کارخانه رضایت دهید.» 

این کارگر دائمی از شهر کالاکوریچی در تامیل نادو هندوستان، گفت: «مدیریت اکنون ما را تهدید می‌کند که این یک «اعتصاب غیرقانونی» است و اکنون حقوق ما را گرفته است. من موافقم که تنها راه مقابل تشکیل کمیته‌های مخصوص تعطیلی کارخانه‌ها، گسترش مبارزات ما به سایر واحدها است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز