خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

ورود پول پُرقدرت و بدون پشتوانه باعث افزایش نرخ تورم می‌شود/ پرداختِ یارانه بدترین سیاست اقتصادی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۴۰۱

حسن صادقی گفت: کسانی که با اافزایش حقوق کارگران طبق مصوبه شورایعالی کار مخالفت می‌کنند دلایلِ خود را شفاف به ما بگویند. اگر شما می‌گویید با افزایش حقوق، تورم افزایش پیدا می‌کند ما قبول می‌کنیم اما شما هم قیمت‌ها را به سال ۹۲ و ۹۸ برگردانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گردهمایی اعضای فعال این اتحادیه، گفت: به نظر می‌رسد بازنشستگان تامین اجتماعی این هفته هم باید برای افزایش حقوقش انتظار بکشند. دستور جلسه‌ی روز یکشنبه‌ی هیأت دولت مبین این موضوع بود. در واقع دو رویکرد در دولت آقای رئیسی وجود دارد. اولین رویکرد دولتِ ایشان جراحی اقتصادی است تا ما از یک فضای مسموم اقتصادی به سمتِ یک بهشتِ برین هدایت شویم. رویکرد دوم دولت هم این است که دولت معتقد است جراحی را در ابتدا نباید انجام دهیم اما باید بسترِ لازم را برای پیشبرد اقتصاد ایران به سمتِ اقتصاد آزاد فراهم کنیم. 

صادقی گفت: به نظر می‌رسد رویکردِ توجه به ضعفا و فقرا و عدالت محوری در این‌جا مورد توجه نیست. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از سیاست اقتصادی دولت بیان کرد: دولت جراحی را از شکم گرسنگان شروع کرده است. این جراحیِ اقتصادی باعث می‌شود فقرا فقیرتر شوند و ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا کند. دولت به اسم فقرا، پول پُرقدرت و بدون پشتوانه وارد می‌کند که این سیاست باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد. 

صادقی بیان کرد: در این وضعیتِ تورمی کسانی که ثروت و املاک بیشتری دارند ثروتمندتر می‌شوند و آن‌ها که از دارایی خاصی برخوردار نیستند و صرفا در طول سال‌ها پولی برای خود ذخیره کرده‌اند، ارزش پولشان کاهش پیدا می‌کند. 

وی تصریح کرد: در این روند به اسم فقرا، اغنیا ثروتمندتر می‌شوند و دولت به اسم جراحیِ اقتصادی فقرا را قربانیِ منافعِ بلندمدتِ ثروتمندان می‌کند. این در واقع جراحیِ اقتصادی نیست بلکه اضمحلالِ اقتصادی است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر دولت، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را قبول ندارد پس این الگو را از کجا آورده است؟ نمی‌شود ما حرف از اقتصاد اسلامی بزنیم ولی نسخ صندوق بین‌المللی پول را وارونه بپیچیم! 

صادقی با انتقاد از سیاستِ یارانه‌ایِ دولت گفت: پرداختِ یارانه بدترین سیاستِ دولت بود. دولت اگر می‌خواست قیمت‌ها را افزایش دهد باید در بسترِ زمانی این کار را انجام می‌داد. حقوق‌ها در بستر زمان می‌توانستند همپایِ این قیمت‌ها بالا بروند تا به نقطه‌‎ی تعادلی برسند. اینکه دولت یارانه بدهد و بگوید فقر مطلق از این طریق رفع می‌شود واهی است. شاید این سیاست در کوتاه مدت تاثیری در کاهش فقر مطلق داشته باشد اما بازدهیِ این کوتاه مدت است. 

وی گفت: نتیجه‌ی سیاستِ یارانه‌ای دولت آقای احمدی‌نژاد، فقر مطلق را از ۱۵درصد در دورانِ آقای خاتمی، به ده درصد در دورانِ آقای احمدی‌نژاد رساند اما از سال ۹۱ به بعد آمار فقر مطلق شتاب گرفت و به بیست درصد رسید. آقای روحانی همین مسیر را رفتند. امروز بعد از ۱۱ ماه از انتخاب آقای رئیسی فقر مطلق به سی درصد رسیده است. 

نایب رئیس خانه کارگر تاکید کرد: دولت این سیاست را پیش می‌گیرد و در مقابل حقوق بازنشستگان را عامل ایجاد تورم می‌داند درصورتیکه این سیاستِ دولت است که باعث ایجاد تورم می‌شود. 

صادقی گفت: الان ۴۰۰ قلم کالا متاثر از تصمیم دولت گران شده است در حالیکه دولت می‌گوید قیمت ۴ قلم کالا افزایش پیدا کرده است. تصمیم غلط در حوزه‌ی اقتصاد فاجعه ایجاد می‌کند. 

وی در ادامه به حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: شورایعالی کار ۲۱ اسفند مصوبه‌ی افزایش حقوق را امضا کرد. از ۲۱ اسفند تا پایان فروردین تورم نداشتیم اما بلافاصله بعد از تصمیم دولت تورم افزایش پیدا کرد. با این وجود دولت از نقش افزایش حقوق بازنشستگان در تورم صحبت می‌کند؟ اگر قرار بود افزایش حقوق بر تورم تاثیر بگذارد ابتدا باید افزایش حقوق کارگران تورم ایجاد می‌کرد. 

صادقی گفت: کارگر بازنشسته مهمان جیب خود است و بابتِ حقوق خود از خزانه‌ی دولت چیزی دریافت نمی‌کند. دولت از ابتدای انقلاب تعهد خود بابتِ پرداخت سه درصد حق بیمه را پرداخت نکرده است اما با افزایش حقوق بازنشستگان مخالفت می‌کند! 

وی بیان کرد: کارگرانی که سی سال کار کرده‌اند و از جیب خود حق بیمه پرداخت کرده‌اند امروز باید از دولت برای گرفتنِ حقوق خود اجازه بگیرند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: کسانی که با اافزایش حقوق کارگران طبق مصوبه شورایعالی کار مخالفت می‌کنند دلایلِ خود را شفاف به ما بگویند. اگر شما می‌گویید با افزایش حقوق، تورم افزایش پیدا می‌کند ما قبول می‌کنیم اما شما هم قیمت‌ها را به سال ۹۲ و ۹۸ برگردانید.

وی گفت: چرا ما باید هزینه‌‎ی تصمیماتِ غلطِ دولت‌ها در حوزه‌ی اقتصاد را از جیب خود پرداخت کنیم؟ سهم ما از بی‌ثباتیِ اقتصادیِ دولت چند درصد است؟ سهم ما در نابسامانی‌های این اقتصاد چیست؟ قیمت‌ها نسبت به فروردین ماه افزایش بسیاری داشته و ارزشِ پولِ فروردین ماه با خرداد کاهش پیدا کرده است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان گفت: تاب و توانِ ما در حال اتمام است. دولت باید متوجه باشد که تصمیماتِ غلطش در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان پیامدهای بلندمدتی دارد. ما امیدواریم روز چهارشنه نتیجه‌ی خوبی در دولت در مورد افزایش حقوق بازنشتگان اتخاذ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز