خبرگزاری کار ایران

تشریح برنامه‌های وزارت کار به مناسبت هفته‌ی کارگر/ برگزاری جشنواره امتنان و معرفی کارگران نمونه در ۶ اردیبهشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۱۲۱۵

محمد چکشیان گفت: امسال ۳۰ هزار و ۶۳۵ نفر در جشنواره شرکت کردند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۳۶۳ کارگر خلاق به صورت انفرادی، یک هزار و ۴۰ گروه کاری مشتمل با چهار هزار و ۵۶ کارگر، یک هزار و ۹۴۳ واحد صنعتی و خدماتی در بخش واحدهای نمونه هستند. جمعا ۲۹نفر به عنوان منتخبین ملی انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز، چهارشنبه ۳۱ فرودین ماه، محمد چکشیان (معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در حضور خبرنگاران برنامه‌های هفته کارگر را تشریح کرد. 

چکشیان در این نشست ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر انقلاب در این بیانیه اشاره می‌کنند که با تکیه بر دستاورهای گذشته و ظرفیت‌های کشور باید نگاه امیدوارانه به آینده داشته باشیم و به اعتقاد ما این نگاه کلید اساسی همه‌ی قفل‌ها است. ایشان مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور را نیروی انسانی کارآمد می‌دانند که این نگاه مبنای رویکرد ما در هفته‌ی کارگر امسال است. 

وی با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در توسعه کشور است، گفت: ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز جهانی کارگر نامگذاری شده که ما به خاطر اعتبار و اهمیتی که برای کارگران قائل هستیم به مدت یک هفته این روز را گرامی می‌داریم. 

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شورای سیاستگذاری هفته کارگر در وزارت کار با ریاست شخص وزیر برگزار و قرار شد ستاد اجرایی با ۱۱ کمیته اجرایی، وظیفه‌ی برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های این هفته را برعهده بگیرد. 

چکشیان با تاکید بر اینکه هفته کارگر در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین دارای اهمیت بسیار است، گفت: امسال مانند سال‌های گذشته تولید، اشتغال و مؤلفه‌های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است از این رو ارج نهادن به خدمات کارگران، کارفرمایان، جامعه کار و تولید، تکریم کار و رزق حلال و اعتلای فرهنگ کار ارزشمند است. 

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ کار گفت: اگر در جامعه‌ای کار ارزشمند نباشد آن جامعه نسبتش با تلاش و پیشرفت متفاوت خواهد بود. باید به بیان ارزش کار پرداخته و مؤلفه‌های ارتقای فرهنگ کار را ترویج کنیم. 

چکشیان گفت: اگر فرهنگ تعاون، مهارت‌آموزی، مشارکت اجتماعی و کارآفرینی را در جامعه آغاز کنیم، نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار به راه افتاده و تحول ایجاد می‌شود. 

وی افزود: یکی از رویکردهای ما علاوه بر توجه به فرهنگ کار، نقش تشکل‌ها و گروه‌های مردمی در هفته‌ی کارگر به عنوان نماد است. این هفته را آغازی در نقش‌افرینی مردم در اداره امور کشور می‌دانیم. ما تاکید داریم بسیاری از برنامه‌های هفته کارگر توسط تشکل‌های مردمی برگزار شود. 

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در هفته کارگر، معرفی کارگران، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه کشور در جشنواره امتنان است. امسال سی و سومین دوره‌ی این جشنواره برگزار خواهد شد. 

وی بیان کرد: جشنواره امتنان ذیل ماده ۱۹۵ قانون کار با موضوع تشویق نیروهای مولد و متخصص کشور برگزار می‌شود و سه نوع ارزیابی در این جشنواره صورت می‌گیرد تا بتوانیم از کارگران و گروه‌های کارگر و واحدهای نمونه تقدیر کنیم. 

چکشیان افزود: امسال ۳۰ هزار و ۶۳۵ نفر در جشنواره شرکت کردند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۳۶۳ کارگر خلاق به صورت انفرادی، یک هزار و ۴۰ گروه کاری مشتمل با چهار هزار و ۵۶ کارگر، یک هزار و ۹۴۳ واحد صنعتی و خدماتی در بخش واحدهای نمونه هستند. جمعا ۲۹نفر به عنوان منتخبین ملی انتخاب شدند. 

وی گفت: برای انتخاب این افراد معیارهایی وجود دارد که این پروسه حدود ۸ ماه طول کشید. از این ۲۹ برنده، ده نفر کارگر نمونه، سه گروه کاری و پنج واحد نمونه هستند. 

چکشیان با اشاره به معیارهای انتخاب کارگران برتر گفت: در این جشنواره شیوه‌های نوین در کار، اختراع، راه‌اندازی سیستم‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش راندمان، مسئولیت‌پذیری، وجدان کاری، حضور به موقع در محل کار، رعایت اصول بهداشتی و ایمنی، کسب مهارت‌ها و انتقال دانش به دیگران و سایر موارد مورد تاکید قرار گرفت. 

وی همچنین در مورد زمان برگزاری این جشنواره گفت: قرار است ۶ اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور در یکی از کارخانه‌ها از برگزیدگان کارگری تجلیل شود. 

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه تنها ۸ ماه از روی کار آمدن دولت می‌گذرد ما فرصتی برای تغییر و تحول بنیادین در برنامه‌های هفته کارگر نداشتیم اما این ارزیابی نیاز است و ما در سال‌های آینده تحولاتی اساسی در این زمینه خواهیم داشت. 

معاون فرهنگی وزیر کار با اشاره به ۱۱ کمیته‌ی ستاد اجرایی گفت: از ابتکارات این دوره ایجاد کمیته تشکل‌ها، بسیج مردمی، کمیته‌ی بانوان و خانواده، کمیته جشنواره امتنان، کمیته ارتباطات، امور بین‌الملل، کمیته استان‌ها و… است. 

چکشیان گفت: در نام‌گذاری این هفته بر اولویت‌ها تاکید داریم؛ بر این اساس دوشنبه ۵ اردیبهشت: روز کارگر، تجدید میثاق با امام، رهبری و شهدا، و مهم‌ترین برنامه ما حضور در مرقد امام با حضور وزیر محترم است. سه‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه: کارگر و کارفرما، گام دوم انقلاب و فرهنگ کار؛ چهارشنبه ۷ اردیبهشت: کارگر، تولید، دانش‌بنیان اشتغال آفرین؛ پنجشنبه ۸ اردیبهشت: کارگر، سلامت و تحکیم بنیان خانواده؛ جمعه ۹ اردیبهشت: کارگر، تشکل‌ها بسیج و همبستگی؛ شنبه ۱۰ اردیبهشت: کارگر، مهارت‌آموزی و تامین اجتماعی و تکریم بازنشستگان و در نهایت یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه: روز جهانی کارگر و تمدن نوین اسلامی و آینده کار است. 

وی ادامه داد: حضور کارگران و وزیر کار در در مرقد مطهر امام راحل، دیدار با خانواده شهدای کارگری، دیدار مجلس شورای اسلامی با کارگران و کارفرمایان و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، برگزاری جشنواره امتنان، تقدیر از زنان کار و تولید، زنگ کار در مدارس، استقرار پایگاه‌های سنجش سلامت، انجام معاینات رایگان با کمک خانه‌های بهداشت کارگری، افتتاح مراکز آموزش جوار کارگاهی، تقدیر از مربیان آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی و… از برنامه‌های دیگر ما به مناسبت هفته‌ی کارگر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز