خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد؛

بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از ۵۳ سال گذشته رسید/ اشتغال‌زایی ۱۱ میلیون نفری پس از ترامپ

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۶۷۲

قدرت در بازار کار در گزارش وزارت کار در روز پنجشنبه ممکن است فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا را به افزایش نیم درصدی نرخ بهره نیز وادار کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز دوشنبه گفت که بانک مرکزی ایالات متحده باید «سریع» برای افزایش نرخ بهره و احتمالاً «به شدت» برای جلوگیری از تثبیت نرخ تورم حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمار آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیمه‌ی بیکاری ارائه کرده‌اند، هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در ۵۳ سال گذشته رسیده است، در حالی که نرخ بیکاری به کاهش ادامه داده است، که نشان‌دهنده کاهش سریع کسادی بازار کار و سرمایه نیز بوده و رو به تقویت است. 

بنابر این گزارش، پس از خروج ترامپ از کاخ سفید، قدرت در بازار کار در گزارش وزارت کار در روز پنجشنبه ممکن است فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا را به افزایش نیم درصدی نرخ بهره وادار کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز دوشنبه گفت که بانک مرکزی ایالات متحده باید «سریع» برای افزایش نرخ بهره و احتمالاً «به شدت» برای جلوگیری از تثبیت نرخ تورم حرکت کند. 

فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره سیاستی خود را ۲۵ واحد افزایش داد که اولین افزایش در بیش از سه سال گذشته بود. 

طبق گزارش رویترز، رایان سویت، اقتصاددان ارشد در مودی آنالیتیکس در وست چستر، پنسیلوانیا، می‌گوید: «کسب و کارهای ایالات متحده دیگر مثل گذشته کارگران را اخراج نمی‌کنند زیرا می‌دانند با چالش‌های عظیمی که برای پر کردن موقعیت‌های آزاد با آن مواجه هستند، مواجه هستند. مطالبات اولیه برای مزایای بیکاری ایالتی با ۲۸۰۰۰ دلار کاهش به ۱۸۷۰۰۰دلار برای کار فصلی در هفته منتهی به مارس (اسفندماه) کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۱۹۶۹ است. اقتصاددانان نظرسنجی رویترز را برای هفته اخیر بازار کار آمریکا پیش‌بینی کرده بودند. 

ادعاها درباره بیکاری در بین جامعه آمریکا البته به خاطر کاهش فشار ناشی از همه گیری کرونا نیز بوده است. همچنین هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که جنگ روسیه علیه اوکراین، که قیمت بنزین آمریکا را به بالاترین حد خود رسانده بر بازار کار و فعالیت‌های تجاری آمریکا تأثیر گذاشته باشد. 

نظرسنجی S&P Global در روز پنج‌شنبه نشان داده که شاخص خروجی مرکب PMI ایالات متحده، که بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، از ۵۵.۹ در ماه فوریه به بالاترین سطح هشت ماهه خود در ماه مارس (اسفند و فروردین) به ۵۸.۵ رسید که ناشی از تقاضای قوی برای کالاها و خدمات بود. کسب‌وکارها و بنگاه‌های تولیدی آمریکا دو سال بعد از رفتن ترامپ از چشم‌انداز امسال خود در بازار خوش‌بین بودند، اما شرکت‌های خدماتی نگران پیامدهای افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین نیز هستند. 

بر طبق این گزارش، صادرات کالاهای سرمایه‌ای اصلی در ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافت. داده‌های ماه ژانویه نیز برای نشان دادن افزایش ۲.۱ درصدی محموله‌ها در ژانویه به جای ۱.۹ درصدی که قبلاً برآورد شده بود، اصلاح شد. 

اخراج کارگران احتمالاً برای مدتی در بحبوحه کمبود شدید کارگران کم‌تر نیز خواهد ماند. در پایان ژانویه ۱۱.۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد شد که رکورد موقعیت شغلی برای هر بیکار بود. این ناهماهنگی بین تقاضا برای نیروی کار و عرضه، رشد دستمزدها را تقویت می‌کند، که در مقابل افزایش شدید قیمت بنزین به خانوارها کمک می‌کند و همچنین تورم بالا را حوزه مواد غذایی بالا می‌برد. در این ماه با کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا افراد بیشتری می‌توانند دوباره به نیروی کار بپیوندند، که رشد حقوق و دستمزد را افزایش می‌دهد. 

بنابر ادعای رویترز، گزارش مطالبات نشان می‌دهد که تعداد افرادی که پس از یک هفته اولیه کمک‌های خیریه‌ای دریافت می‌کنند، طی هفته منتهی به ۱۲ مارس، ۶۷هزار نفر کاهش یافته و به ۱.۳۵۰ میلیون نفر رسیده است، که کمترین میزان از سال ۱۹۷۰ است. کانراد دکوادروس، مشاور ارشد اقتصادی در موسسه Brean Capital در نیویورک گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهد که گزارش وضعیت اشتغال در ماه مارس احتمالاً مشابه گزارش‌های اخیر است که رشد شغلی قوی و کاهش مداوم نرخ بیکاری را نشان می‌دهد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز