خبرگزاری کار ایران

نماینده کلاه زردها مطرح کرد؛

راهی به سمت عدالت/ «کارگران دولت» در انتظار عیدی کارگری/ تورم را کنترل کنند تا «افزایش ۵۷.۴ درصدی مزد» موثر باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۵۹۲

فرهاد فرهنگیان گفت: امیدواریم روزی بیاید که تمام اشکال و جلوه‌های تبعیض، کامل از میان برداشته شود؛ بدترین چیز برای نیروی انسانی «تبعیض» است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آخرین روزهای سال و در بازبینی پایانی لایحه بودجه، ناگهان ورق به نفع هزاران کارگر دولت برگشت. ابتدا شورای نگهبان بند ۴-۱ تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ را برای بازبینی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگرداند و در گام دوم، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند این بند را که افزایش حقوق کارگران دولت را فقط ۱۰ درصد در نظر گرفته بود، حذف کنند.

هزاران کارگر شاغل در نهادهایی مانند وزارت نیرو، مخابرات و ارتباطات، دغدغه‌ی حذف افزایش ده درصدی مزد سال جدید را داشتند و حالا با حذف این بند، به گفته‌ی فرهاد فرهنگیان (عضو شورای هماهنگی اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق)، راهی به سمت عدالت باز شده است.

تبعیض مزدی در نهادهای دولتی بسیار است؛ میان دریافتی کارمندانِ تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری و کارگران تحت پوشش قانون کار، فاصله زیاد است؛ کارمندان از حقوق بالاتر برخوردارند؛ مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله رفاهیات و پاداش شغلی می‌گیرند و در زمان بازنشستگی، مبلغ خوبی به عنوان پاداش پایان خدمت دریافت می‌کنند؛ چند صد میلیون تومان پاداش پایان خدمت کارمندان، دستمایه‌ای است برای دوران بازنشستگی آنها؛ اما کارگران دولت از تمام این مزایا محرومند؛ در حالیکه هیچ یک از مولفه‌های شغلی آن‌ها تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیست و از امتیازات مشمولان این قانون محرومند، فرهنگیان می‌گوید: دلخوشی ما کارگران دولت به همین افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار است؛ قرار باشد کف افزایش حقوق کارمندان در شرایطی که مزایای کارمندی نمی‌گیریم به ما تعلق بگیرد، تبعیض مزدی بیشتر می‌شود.

عیدی را «کارگری» بپردازید

او به عنوان نماینده کلاه زردها که هزاران نفر هستند و در استان‌های مختلف کشور، کار سخت نگهداری از پست‌های فشار قوی برق را انجام می‌دهند، از تمام افراد، نهادها و تشکل‌ها و رسانه‌هایی که کارگران دولت را در پیگیری حقوق قانونی خود یاری کردند، تشکر می‌کند و در ادامه یادآوری می‌کند که «هنوز راه درازی تا برقراری حقوق قانونی کارگران دولت داریم».

منظور این فعال صنفی، ابطال بخشنامه‌ای است که در سال ۷۴ برای تعیین عیدی کارگران دولت صادر شد و از آن زمان، عیدی هزاران کارگر شاغل در نهادهای دولتی برابر با تصمیم هیات دولت برای میزان عیدی زیرمجموعه‌های خود، پرداخت شده است.

فرهنگیان با بیان اینکه «کارگران بدون در نظر گرفتن کارگاه محل اشتغال، کارگر و تابع قانون کار هستند» می‌گوید: انتظار داریم در سال جدید بخشنامه‌ی عیدی کارگران دولت ابطال شده و عیدی این کارگران برابر با عیدی سایر کارگران کشور پرداخت شود؛ عادلانه نیست تمام سال کارگر باشی و محروم از مزایا، امکانات و رفاهیات کارمندان اما شب عید و زمانِ واریز عیدی پایان سال، کارمند بشوی و فقط یک میلیون و ششصد هزار تومان عیدی بگیری!

او ادامه می‌دهد: اگر عیدی ما را کارمندی در نظر می‌گیرند پس پاداش پایان خدمت ما را نیز کارمندی حساب کنند و زمان بازنشستگی مثل کارمندان چند صد میلیون تومان به عنوان پاداش به ما پرداخت کنند. اصلاً بیایند ما را از شمول قانون کار خارج کنند و مثل کارمندان، مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری کنند تا ما هم زیرمجموعه صندوق کشوری بشویم و کارمند به حساب بیاییم؛ یک بام و دو هوا درست نیست. امیدواریم سال جدید، سال رفع تبعیض باشند و همانطور که بند افزایش ده درصدی مزد ما را ابطال کردند، عیدی کارمندی را ابطال کنند و به کارگران دولت عیدی کارگری بدهند.

افزایش ۵۷.۴ درصدی مزد کافی نیست

نماینده کلاه زردها، کارگرانی که در حذف بند ناعادلانه‌ی لایحه بودجه، بیشترین مطالبه‌گری را صورت دادند و بارها از استان‌های مختلف به تهران آمدند تا پیگیر حقوق مزدی خود از مجلس و شورای نگهبان شوند؛ در ارتباط با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ می‌گوید: با حذف بند ۴-۱ تبصره ۱۲ بودجه، افزایش دستمزد ما کارگران دولت از ابتدای سال جدید یعنی از فرودین ماه، تابع تصمیمات مزدی شورایعالی کار می‌شود، این اتفاق مثبتی است و شب عید خیال ما را راحت کرد. اما در ارتباط با افزایش ۵۷.۴ درصدی مزد، باید بگویم بدیهی است که این رقم کافی نیست و نمی‌تواند از پس افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی بربیاید؛ انتظار داشتیم حداقل دستمزد کارگران به اندازه‌ی سبد معیشت افزایش یابد و حالا هم از دولت انتظار داریم با کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها، کاری کند که اثر افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد کارگران همان ابتدای سال زایل نشود.

این فعال صنفی معتقد است؛ همه چیز به کنترل تورم بستگی دارد، قیمت‌ها را کنترل نکنند، این رقم افزایش هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، کمااینکه با در نظر گرفتن قیمت‌های اسفندماه نیز این افزایش مزدی کفایت نمی‌کند و جوابگوی هزینه‌های زندگی نیست: «بیایند تورم سبد معیشت را در همین یکی دوماه پایانی سال ۱۴۰۰ حساب کنند تا دریابند همین الان چقدر تورم مازاد به سفره‌های خالی کارگران کشور تحمیل شده است؛ سفره‌هایی که اگر تورم کنترل نشود، ماه به ماه و حتی هفته به هفته، خالی‌تر می‌شود و بیشتر از رونق می‌افتد.»

امیدواری برای برقراری «عدالت مزدی»

فرهنگیان در پایان ضمن تشکر مجدد از اعضای کارگری شورایعالی کار، خانه کارگر و رسانه‌ها و افرادی که کارگرانِ مطالبه گرِ دولت را در گشودن راهی به سمت عدالت مزدی همکاری کردند؛ می‌گوید: امیدواریم روزی بیاید که تمام اشکال و جلوه‌های تبعیض، کامل از میان برداشته شود؛ بدترین چیز برای نیروی انسانی «تبعیض» است؛ وقتی کار کنی اما ببینی ثمره‌ی کارت ناچیز است و افرادی که کارهای ساده‌تر دارند و کمتر زحمت می‌کشند، بیشتر می‌بَرند، بی‌انگیزه می‌شوی و تاب و توان برایت باقی نمی‌ماند؛ تا وقتی که تبعیض باشد، رضایت و بهره وری نیست و امیدوارم حذف بندِ ناعادلانه‌ی بودجه، راهی باشد که به یک سرانجام بسیار خوش برسد، «عدالت مزدی» کامل برقرار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز