خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه امکان مطرح کرد:

بی‌توجهی دولت‌ها به تعاونی‌های کارگری آنها را تضیف کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۴۵۵

احمد شریفی با اعلام اینکه تعاونی‌های مصرف همچون ماموران خرید دستگاه‌ها و ادارات هستند، گفت: تعاونی‌های مصرف به‌هیچ‌ عنوان با رویکرد سود فعالیت نمی‌کنند و اگر در پایان دوره یک‌ساله سودی عاید تعاونی شده باشد، می‌بایست آن را بین اعضا توزیع کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد شریفی (مدیرعامل اتحادیه امکان) با اعلام اینکه تعاونی‌های مصرف به وسیله مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود گفت: مصرف کنندگان باید نیازهای خودشان را از طریق تعاونی‌های داخلی بدون دخالت واسطه‌ها تامین کنند، بدین صورت که تعاونی مصرف باید کالاهای مورد نیاز اعضا را با قیمت ارزان و از مراکز اصلی تولید یا توزیع تهیه و در اختیار اعضا قرار دهد.

 شریفی با اعلام اینکه تعاونی‌های مصرف همچون ماموران خرید دستگاه‌ها و ادارات هستند، گفت: تعاونی‌های مصرف به‌هیچ‌عنوان با رویکرد سود فعالیت نمی‌کنند و اگر در پایان دوره یک‌ساله سودی عاید تعاونی شده باشد، می‌بایست آن را بین اعضا توزیع کند.

وی با اعلام اینکه در یک دوره‌ای نظر بر تقویت تعاونی بود، گفت: به‌همین دلیل معافیت‌هایی از جمله معافیت از مالیات برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شد.

مدیرعامل اتحادیه امکان با یادآوری اینکه در یک دوره تعاونی‌های مصرف کارگری پررنگ شده بودند، گفت: در دهه اول انقلاب به خاطر شرایط حاکم بر بازار و کمبود کالاها، انگیزه‌ای برای تشکیل تعاونی مصرف وجود داشت.

وی با اعلام اینکه وزارت کار نیز به‌عنوان نهاد حامی کارگران، در قالب اداره امور رفاهی که زیر مجموعه معاونت اجتماعی وزارتخانه بود، تلاش می‌کرد تا کارگران به منافع و مزایای مناسبی دست یابند، گفت: وزارت کار تشکیلاتی در معاونت اجتماعی داشت که مسائل رفاهی کارگران را پیگیری می‌کرد. اعضای اداره امور رفاهی کارگری وزارت کار به واحدهای تولیدی مراجعه می‌کرد و پس از بررسی شرایط و ظرفیت‌های موجود، هر آنچه که امکان داشت یا احتمال می‌داد به نفع کارگران باشد، پیگیری و اجرایی می‌کرد که تعاونی مصرف نیز یکی از آن‌ها بود.

شریفی با اعلام اینکه انگیزه تعاونی در شرایط گرانی و کمبود کالاها بیشتر بود، گفت: از یکسو اجحاف توزیع‌کنندگان بخش خصوصی و از سوی دیگر شرایط نامناسب اقتصادی باعث شده بود تا تعاونی‌های مصرف پررنگ‌تر شوند، اما از اواسط دهه ۷۰ به بعد، دو چالش جدی برای تعاونی‌های کارگری به وجود آمد. اول اینکه شرایط اقتصادی بهتر شد و دیگر با کمبود کالا روبرو نبودیم، دیگر توزیع یخچال، کولر و دیگر لوازم خانگی از طریق مساجد و با دفترچه بسیج صورت نمی‌گرفت و در بازار به وفور وجود داشت، از سوی دیگر وزارت کار نیز نسبت به امور رفاهی کارگران بی‌تفاوت شد. این دو دلیل باعث شد تا تعاونی‌های مصرف کارگری روز به روز ضعیف‌تر شوند.

وی با یادآوری اینکه دولت به کارخانه‌ها ارز دولتی می‌داد و در مقابل کارخانه‌ها را مکلف به حمایت از تعاونی‌های کارگری کرده بود، گفت: برای آنکه هدف‌گذاری در توزیع ارز دولتی به درستی صورت بگیرد، دولت کارخانه‌ها را مکلف کرده بود ۱۰ درصد از تولیدات خود را به قیمت توزیع در اختیار تعاونی‌های مصرف کارگری قرار دهند که همین امر باعث می‌شد از یک سو ارز دولتی هدفمند باشد و از سوی دیگر کارخانه‌ها نیز تولیداتشان به دست کارگران که قشر محرومی بودند، برسد.

مدیرعامل اتحادیه امکان با اعلام اینکه به‌مرور زمان تفاوت قیمت بازار و کارخانه کاهش پیدا کرد، گفت: وقتی قیمت‌ها متعادل شد، انگیزه‌ای برای تشکیل تعاونی‌های مصرف وجود نداشت و به مرور زمان هیچ‌کس پیگیر تشکیل تعاونی‌های مصرف نشد.

وی با تاکید بر اینکه «برای نقش آفرینی تعاونی‌های مصرف کارگری، می‌بایست تعاونی‌های مصرف در محله‌هایی تشکیل شود که اکثر ساکنان آن محله‌ها کارگرنشین هستند» گفت: متاسفانه در این زمینه نیز دولت با جامعه کارگری همکاری نکرد.

شریفی با اشاره به راه‌اندازی شهرک‌های مسکن مهر گفت: هنگامی که شهرکهای مسکن مهر همچون پرند یا پردیس راه اندازی شد، بیشتر متقاضیان این شهرک‌ها را کارگران و دهک‌های پایین جامعه تشکیل می‌دادند. همان زمان بحث ایجاد تعاونی مصرف کارگری در این شهرک‌ها مطرح شد، اما متاسفانه دولت احمدی‌نژاد نیز نگاه مثبتی به تعاونی‌های کارگری نداشت و حاضر به حمایت از تعاونی مصرف کارگری نشدند.

وی با اعلام اینکه شهرک‌های مسکونی زمین‌ها را به دو بخش تجاری و مسکونی تقسیم می‌کردند، گفت: شهرک پرند برای آنکه زمینی برای احداث تعاونی مصرف کارگری اختصاص دهد، مبالغ کلانی را تقاضا کرد که تامین آن مبلغ برای یک تعاونی کارگری به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل شاهد هستیم که در تمامی محله‌های کارگرنشین حتی یک تعاونی مصرف کارگری وجود ندارد، زیرا جامعه کارگری امکان خرید زمین با قیمت سرسام‌آور برای ایجاد تعاونی مصرف را ندارد.

مدیرعامل اتحادیه «امکان» با ابراز تاسف از اینکه در نتیجه‌ی‌ بی‌توجهی دولت‌ها به تعاونی‌های مصرف کارگری، اتحادیه امکان نیز روز به روز در زمینه گسترش تعاونی‌ها تضعیف شد، گفت: در یک مقطعی ۳۰۰۰ تعاونی مصرف عضو اتحادیه امکان بودند، اما امروزه دو هزار تعاونی مصرف کارگری داریم که حدود ۵۰۰ واحد آن فعال و از دیگر تعاونی‌ها فقط نامی باقی مانده است.

وی با اعلام اینکه در گذشته اتحادیه امکان ۲۵ درصد فروش خود را به غیر اعضا اختصاص می‌داد و نگاه ویژه‌ای به کارگران داشت، گفت: امروزه حدود ۵۰ درصد فروش کالاهای امکان، به غیر از اعضاست که به‌دلیل قیمت مناسب با استقبال رو به رو شده است.

شریفی از وجود شعبه اتحادیه امکان در ۲۹ استان کشور خبرداد و گفت: از آنجا که ماهیت اتحادیه امکان یک توزیع‌کننده بزرگ کالاست، به همین دلیل رویکرد امکان به عنوان یک بنگاه بزرگ اقتصادی، ادامه فروش کالا به قیمت مناسب به متقاضیان بود که این رویکرد با قدرت و قوت ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی تقاضای خرید کالا از امکان را دارد، بدون آنکه محدودیتی قائل باشیم، کالا را با قیمت مناسب در اختیار او قرار می‌دهیم، گفت: اکنون اتحادیه امکان یک بنگاه بزرگ اقتصادی در قالب عمده فروشی است.

مدیرعامل اتحادیه امکان گفت: امروزه کالاهایی که اتحادیه امکان عرضه می‌کند، حتی از قیمت بازار هم پایین‌تر است. البته امکان وجود دارد که در مورد برخی کالاها با قیمت بازار برابر باشد، اما بیشتر کالاهایی که امکان عرضه می‌کند، زیر قیمت بازار است که برای فروشندگان جذابیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز