خبرگزاری کار ایران

در نشست رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مطرح شد؛

دستاوردهای ۶ماهه‌ی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور/ طرحی برای آموزش نیروی کارِ بومی در مناطق آزاد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۲۷۸

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: طرح آموزش در سواحل مکران می‌تواند آینده‌ی این سواحل را دگرگون کند. موضوع اساسی در این مناطق نبودِ نیروی کارِ ماهر است. ما به دنبالِ آموزش نیروی بومی هستیم تا بتوانیم از طریق افزایش نیروی کار ماهرِ بومی، آینده‌ی این مناطق را تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین حسینی‌نیا (رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) در نشستی که در حاشیه‌ی نمایشگاه دستاوردهای ۶ماهه‌ی وزارت کار برگزار شد، با اشاره به بازار سیاه صدور مجوزهای فنی حرفه‌ای در دوره‌های قبل گفت: بخش آموزش فنی و حرفه‌ای در زیست‌بوم اشتغال کشور مغفول مانده بود که ما سعی کردیم با بازتعریف جایگاه سازمان فنی و حرفه‌ای تا حدودی این موضوع را جبران کنیم. 

وی بیان کرد: در دوره‌های قبل نزدیک به ۸ ماه برای صدور یک مجوز زمان لازم بود که ما این زمان را به سه روز تقلیل دادیم، همچنین گاهی بهای صدور یک مجوز به ۲میلیارد تومان می‌رسید که این واقعا بی‌انصافی بود. 

وی بیان کرد: از آبان ماه تاکنون حدود چهارهزار و ۳۳۷ مجوز صادر کردیم که از این تعداد حدود هزار آموزشگاه اکنون فعال هستند همچنین بیش از سه هزار مجوز به خانم‌ها داده شده است. 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: یکی از اقدامات ما پیگیریِ ایجاد امکانات آموزشی در محیط کار بود. در گذشته تنها ۶۰۰مرکز در محیط کار داشتیم داشتیم اما در این دولت ما این تعداد را به هزار و ۲۰۰مورد رساندیم. در واقع به دنبال این هستیم که در محیط واقعی آموزش داشته باشیم. 

وی با تاکید بر اهمیت مهارت‌آموزی گفت: ما با این شعار که مهارت می‌تواند جایگزین سرمایه شود، پیش رفتیم و معتقدیم در بسیاری از شغل‌ها مهارت حرف اول را می‌زند و نه سرمایه. تعدادی از مشاغل با سرمایه کم و تنها با آموزش ایجاد می‌شود. در این راستا بیش از ۴۷۲ شغل کم سرمایه بر را شناسایی و استاندارد آموزش آن‌ها را تعیین کردیم و ۳۱ نمایشگاه برای شناساییِ آن‌ها برپا کردیم. 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: طبق توافق‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی قرار شده است تا سال ۱۴۰۱.۵۰۰ هزار نفر از افراد تحت نظر این کمیته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فرا بگیرند تا بتوانند با سرمایه‌ی کمی تا حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان مشغول به کار شوند. 

حسینی‌نیا در ادامه با اشاره به مشکل مهارت‌آموزیِ دانشجویان گفت: ما سعی کردیم فاصله‌‎ی بین بازار کار و آموزش در دانشگاه را با آموزش فنی و حرفه‌ای پُر کنیم. ۴۵درصد از ورودی‌های سازمان فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند. در همین راستا طرحی با عنوان «کهاد مهارت‌آموزی» طراحی کردیم تا دانشجویان از این طریق بتوانند آموزش لازم را برای ورود به بازار کار ببینند. 

این مقام مسئول به امضای تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: قرار شده در ده استان پارک‌های علم و فناوری مهارت‌محور تاسیس کنیم. مجوز آموزشگاه نوع الف به این پارک‌ها داده می‌شود که قابلیت استانداردنویسی و برندسازی دارند. 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به طرح توسعه مهارت در مناطق آزاد گفت: در قالب همکاری با سایر شرکای اجتماعی در حال بستنِ تفاهم‌نامه‌ای با دبیرخانه مناطق آزاد هستیم که در راستای آن اقدامات آموزشی را در مناطق آزاد به خصوص سواحل مکران گسترش دهیم. 

وی ادامه داد: طرح آموزش در سواحل مکران می‌تواند آینده‌ی این سواحل را دگرگون کند. موضوع اساسی در این مناطق نبودِ نیروی کارِ ماهر است. ما به دنبالِ آموزش نیروی بومی هستیم تا بتوانیم از طریق افزایش نیروی کار ماهرِ بومی، آینده‌ی این مناطق را تغییر دهیم. ما معتقدیم این طرح، زیرساختِ مهمی برای توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در این مناطق خواهد بود. 

حسینی نیا با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان نظام پرستاری و بهزیستی گفت: در راستای این تفاهمنامه‌ی سه‌جانبه به دنبال آموزش نیروی ماهر در خانواده‌ها هستیم. این موضوع به خصوص در مورد خانواده‌هایی که دارای فرد معلول هستند بسیار کمک‌کننده است. 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پایان خواستار تامین منابع مالی آموزشی شد و گفت: تلاش می‌کنیم برای یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر آموزش داشته باشیم و از این طریق اشتغالی که قرار بود را ایجاد کنیم. البته دولت و مجلس باید منابع لازم برای تهیه‌ی مواد اولیه، تجهیزات برای نوسازی و همچنین بودجه‌ی مورد نظر برای حقوق مربیان را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم این امور را به درستی پیش ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز