خبرگزاری کار ایران

چراییِ وقوع انقلاب را باید در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۶۷۲

مصطفی کواکبیان گفت: یکی از شعارهای ما آزادی بود. مردم به دنبال آزادی‌های اساسیِ سیاسی یعنی آزادی مطبوعات، اجتماعات و احزاب بودند. اگر الان هر کدام از مسئولین در جهت محدود کردنِ آزادی‌ها گام بردارند در واقع در مسیر شاه قدم برداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی کواکبیان (نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف و دبیر کل حزب مردم‌سالاری) در مراسمی که به مناسبت دهه فجر در خانه کارگر برگزار شد، گفت: چراییِ وقوع انقلاب را باید در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یافت. 

وی ادامه داد: در زمان شاه ما کشوری وابسته بودیم و از نظر اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی استقلال نداشتیم بنابراین مردم به دنبال استقلال بودند. 

کواکبیان با اشاره به وابستگیِ نظامیِ کشور گفت: در آن زمان ۶۰هزار مستشار رسمیِ آمریکایی به صورت نظامی ارتش ما را اداره می‌کردند. امرای ارتش ایران تحت سلطه‌ی این مستشاران آمریکایی بودند. همچنین به لحاظ سیاسی استقلال کشور کاملا زیر سوال بود. به طوری که در کتابی منسوب به شاه نوشته شده است که لیست اسامی وزار و سفرا و استانداران را قبل از کودتای ۲۸ مرداد انگلستان و بعد از کودتا آمریکا تعیین می‌کرد. 

نماینده سابق مجلس گفت: از لحاظ فرهنگی نیز شاه به جای تاکید بر فرهنگ اصیلِ بومی و اسلامی به دنبال پیاده کردنِ فرهنگ غربی بود. 

وی گفت: ما در همان زمان شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» هم سر می‌دادیم. خیلی‌ها الان می‌گویند به دلیل روابطی که با روسیه و چین داریم بخش «نه شرقی» پاک شده است اما اینگونه نیست. هدف از این شعار این نیست که ما با دنیا جنگ کنیم. بلکه به این معناست که نه وابسته به غرب باشیم و نه وابسته به شرق و از جنبه‌ی دیگر به این معناست که هم با شرق ارتباط برقرار کنیم و هم با غرب. 

کواکبیان با اشاره به قرارداد۲۵ساله‌ی ایران و چین گفت: اینکه گفته می‌شود این قرارداد ایران را به چین داده درست نیست. کشور ما اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری ما را مصادره کند. این قرارداد در واقع تفاهمی بین ما و کشور چین است. 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: یکی دیگر از شعارهای ما آزادی بود. مردم به دنبال آزادی‌های اساسیِ سیاسی یعنی آزادی مطبوعات، اجتماعات و احزاب بودند.

وی بیان کرد: شعار دیگر انقلاب جمهوریت بود؛ یعنی تعیین مستقیم حاکمان با رأی مردم. اگر بخشی از مردم تمایل به شرکت در انتخابات ندارند، اگر مجلس با ۴۰درصد شکل می‌گیرد و ۶۰درصد از مردم غایب انتخابات هستند و اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۲درصد از مردم شرکت نمی‌کنند یعنی پایه‌های جمهوریت می‌لنگد و یک جای کار ایراد دارد. 

کواکبیان در مورد شعار اسلامیت گفت: مردم به دنبال حکومت دینی بودند و نه دین حکومتی. مردم می‌خواستند حکومتی روی کار بیاید که زوایای دین در آن جریان داشته باشد. افراط و تفریط‌ به هیچ عنوان مورد خواست مردم نبود. 

نماینده سابق مجلس در پایان گفت: پیروزی انقلاب به مدد انسجام مردم و رهبری امام راحل صورت گرفت و ما امیدواریم شعار انقلاب شعار جدی و همیشگیِ ما باشد و در آن جهت قدم بردایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز