خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نقش بی‌بدیل کارگران از انقلاب تا جنگ/ نبود امنیت شغلی و حق مشارکت کارگران را ناامید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۲۰۳

احسان سهرابی گفت: همه ما وظیفه داریم تسهیلات لازم جهت به حرکت درآمدن چرخه اقتصادی و آرامش خاطر کارگران پرتلاش را ایجاد کنیم. برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت در اقتصاد مقاومتی رابطه تنگاتنگ دارد.

احسان سهرابی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با نگاهی به عوامل منجر به ورود کارگران به انقلاب اسلامی ایران، می‌توان گفت اقدامات شاه در قبال کارگران نه‌تنها موجب گسترش حمایت از او نشد، بلکه موجب گسترش نارضایتی‌هایی در بین کارگران شد. اعتراضات و اعتصابات کارگران و بیان کمبودهای اقتصادی، نشانه شکست سیاست‌های اقتصادی رژیم منحوس پهلوی در قبال کارگران بود از سوی دیگر این رژیم به هیچ عنوان به مسائل فرهنگی جامعه کارگری نگاه نداشت و تنها به پیشبرد اهداف کاپیتالیستی توجه داشت.

کارگران از آرمان‌های انقلاب عقب ننشستند

به گفته وی؛ باید گفت همراهی کارگران به رهبری امام خمینی (ره)، بهترین نشانه از ناکامی شاه در سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی‌اش در قبال کارگران بود، کارگرانی که هنوز هم براساس باورهای دینی خود در همه سال‌هایی که تحریم و فشار اقتصادی زندگی را بر آن‌ها سخت کرده است، یک قدم از آرمان‌های این انقلاب عقب ننشسته‌اند.

سهرابی اضافه می‌کند: نقش کارگران در دوران دفاع مقدس یک نقش بی‌بدیل است و تقدیم هزاران شهید از جامعه کارگری به نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد روشنی بر این ادعاست و باید گفت رزمندگان قشر کارگر از مهمترین و تاثیرگذارترین اقشار در تاریخ ایران بودند که نقش آن‌ها در دوران قبل از انقلاب اسلامی، مبارزه با رژیم پهلوی، بعد از انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و پس از جنگ تحمیلی بسیار پررنگ است؛ همواره حضور کارگران در صحنه‌های مختلف به صورت داوطلبانه و با شور و عشق همراه بوده است.

او با بیان اینکه «کارگران در جنگ تحمیلی در رده‌های مختلف حضور داشتند یعنی از رده تک تیرانداز که پشت خاکریز ایستاده و تیراندازی می‌کرد، گرفته تا رزمنده‌ای که مین خنثی می‌کرد تا خاکریز زدن و سنگرسازی و پل زدن و جاده‌سازی و البته رده‌های بالای فرهنگی»، ادامه داد: در جنگ حتی فرمانده تیپ، فرمانده گردان، فرمانده گروهان، فرمانده محورو فرمانده اطلاعات عملیات داشتیم که کارگر ساده بودند و با نبوغ خود توانستند جنگ را اداره کنند.

برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت در اقتصاد مقاومتی

سهرابی نتیجه می‌گیرد: همه ما وظیفه داریم تسهیلات لازم جهت به حرکت درآمدن چرخه اقتصادی و آرامش خاطر کارگران پرتلاش را ایجاد کنیم. برقراری عدالت اقتصادی با مشارکت در اقتصاد مقاومتی رابطه تنگاتنگ دارد. باتوجه به اهمیت جایگاه کارگران در عرصه اقتصاد ملی، این قشر از جامعه می‌تواند نقش بسزایی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد. کارگران با حضور در خط مقدم تولید، در زمره پیشتازان مسیر توسعه کشور به حساب می‌آیند که با همت و تلاش خویش، در پیشبرد چرخ‌های اقتصادی و تحقق اهداف اقتصادی نقشی بی‌بدیل و تاثیرگذار برعهده دارند.

دبیر کانون شوراهای استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه «آنچه اقتصاد جامعه را در شرایط کنونی مقاوم می‌کند بهره‌وری از منابع و سرمایه‌های موجود، تولید باکیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و رعایت الگوی مصرف است»، می‌افزاید: کارگران سختکوش، مصائب کار در سخت‌ترین شرایط ممکن را با سپری کردن ساعات طولانی به جان می‌خرند، مدام در معرض تهدید و اخراج و نبود امنیت شغلی هستند، با هزینه‌های بالای زندگی، درمان و دارو دست و پنجه نرم می‌کنند، برای امرار معاش خود و خانواده به کار در شیفت‌های طولانی تن می‌دهند و این داستان آدم‌هایی است که بی‌هیچ چشم‌داشتی برای تولید و آبادانی و عزت و استقلال کشور می‌کوشند. بی‌شک هرچه سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند با همدلی و همزبانی بیشتر در جهت رفع مشکلات و چالش‌های حوزه کار و تولید با یکدیگر همکاری خواهند کرد. همکاری و همدلی کارفرمایان و کارگران در جریان تحریم اقتصادی کشور، منجر به ظهور حماسه اقتصادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی می‌شود.

به گفته این فعال کارگری، امروز بیش از هر زمان به وحدت و همدلی نیازمندیم تا در مسیر رشد و توسعه اقتصادی، حرکت به سمت افزایش تولید، کاهش بیکاری، کاهش تورم و افزایش مصرف کالای داخلی گام برداریم. فرصت‌های شغلی باید برای کارگران و نیروی انسانی داخلی فراهم شود.

توسعه تشکل‌های کارگری و استفاده از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها

سهرابی به نقش مثبت مشارکت مدنی اشاره می‌کند: «توسعه تشکل‌های کارگری و استفاده از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین برنامه‌ها از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند نقش موثری داشته باشد. در عین حال، دخالت در امور تشکل‌ها و یا مهندسی آنان با نگاه همپوشانی و همراهی در خصوص ضعف‌های سیستمی، بزرگترین آسیب را به دنبال خواهد داشت. چراکه نگاهی که در دنیا به کارگر وجود دارد نسبت به نگاهی که در جامعه اسلامی وجود دارد، باید از اساس متفاوت باشد؛ در جامعه اسلامی آنچه اهمیت دارد کرامت، شخصیت و حقوق کارگران بوده و نباید مسائل معیشتی این نگرش را دستخوش تغییر کند. نباید بگذارند کارگران ناامید شوند.»

او در ادامه تاکید می‌کند: توجه به مهارت و آموزش فنی و حرفه‌ای کارگران از دیگر مولفه‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند نقش عمده‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید کالای با کیفیت داخلی بازی کند و موضوعات مهمی نظیر «استانداردسازی محیط‌های کاری» نباید نادیده گرفته شود تا سرمایه‌های انسانی به خطر نیفتد.

سهرابی اضافه می‌کند: مقام معظم رهبری (مدظل العالی)، از مسائل تأثیرگذار و مهم در افزایش کیفیت کار را تأمین امنیت شغلی کارگران دانستند و خاطرنشان کردند: «تأمین امنیت شغلی کارگران برعهده دولتمردان و نمایندگان پارلمانی است» که متاسفانه از تصویب قانون کار در سال ۱۳۶۹ تبصره یک ماده ۷ همچنان مسکوت مانده است؛ باید یادآور شویم یکی از وظایف ذاتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به غیر از تقنیین، نظارت بر اجرای آن است. در خاتمه فقط یک چیز بگویم، رهبر انقلاب اعلام کردند: کسی مخالف تولید ثروت نیست اما این تولید ثروت نباید به بهای لگدمال شدن جامعه کارگری و اقشار محروم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز