خبرگزاری کار ایران

نارضایتی کارگران راهدار راه‌آهن از شرایط کار با پیمانکاران

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۱۰۳

کارگران راهدار پیمانکاری راه‌آهن شمال غرب به شرایطی که از سوی پیمانکاران برای کار و پرداخت معوقات مزدی آن‌ها تعیین شده است، اعتراض دارند.

منابع کارگری در راه‌آهن شمال غرب به خبرنگار ایلنا گفتند: کارگران راه‌آهن شمال غرب که تحت مسئولیت یک پیمانکار به کار راهداری در ناحیه ریلی تاکستان اشتغال دارند از شرایط کار و نحوه پرداخت مطالبات رضایت ندارند.

از قرار معلوم این کارگران به شرایطی که توسط پیمانکاران برای کار آن‌ها تعیین شده، معترض و خواستار نظارت شرکت راه‌آهن به عنوان کارفرمای مادر بر عملکرد پیمانکاران هستند.

یکی از کارگران راهدار ناحیه شمال غرب گفت: هر روز در ایستگاه‌ها بدون امکانات حدود ۱۴ ساعت روی یک صندلی مشغول کاریم. در طول این ساعات چنان به ستون فقرات ما فشار وارد می‌شود که بعد از پایان کار چندین ساعت باید به صورت درازکش قرار بگیریم تا درد مهره کمرمان تسکین پیدا کند و با این حداقل حقوق که مزایای آن هم به ما داده نمی‌شود شرایط زندگی بسیار برایمان سخت شده است. در عین حال طی سه ماه گذشته قراردادی با پیمانکار امضا نکرده‌ایم و حقوق‌هایمان هم به صورت علی‌الحساب هر ماه بدون فیش حقوقی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود و همکارانش در راه‌آهن گفت: در گذشته کارگران راهدار بدون حضور پیمانکاران به صورت رسمی مشغول کار بودند. امکاناتی که در اختیار کارگران رسمی راهدار بود قابل مقایسه با شرایط کار امروز ما کارگران پیمانکاری نیست. آن‌ها از امکانات رفاهی و مزدی خوبی بهره می‌برند و هزینه اضافه‌کاری‌های آن‌ها نیز به موقع پرداخت می‌شود.

این کارگر راهدار گفت: تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند بلکه فقط به دنبال سود بیشتر هستند.

وی افزود: ما کارگران با روزی ۱۴ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان شرکت راه‌آهن به مشکلات‌مان که در نتیجه حضور پیمانکاران مختلف ایجاد می‌شود، اعتنایی نمی‌کنند.

این کارگر یادآور شد: سال جاری سهمیه یک دست کت و شلوار خود را نگرفته‌ایم و فقط لباس کار و کفش ساده داده شده است.

وی با یادآوری اینکه خواهان حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف راه‌آهن هستیم، در ادامه افزود: در حقیقت امکان بهبود شرایط شغلی برای همه ما وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا شرکت راه‌آهن ترجیح می‌دهد از یکسو به همکاری با پیمانکاران ادامه دهد و از سوی دیگر مطالبات مزدی ما را با یک شرکت واسطه‌ای به حساب ما پرداخت کند.

به گفته وی، با وجود فعالیت بازرسان اداره کار و راه‌آهن، این اتفاقات همچنان در حال رخ دادن است و کارگران مجبورند برای تامین معاش خانواده‌های خود به شرایط تعیین شده از سوی پیمانکاران تن بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز