خبرگزاری کار ایران

ازسوی شیرکانی تشریح شد؛

بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی ۸ سطح درآمدی را انتخاب می‌کنند/ پرداخت مستمری بازماندگان چه شرایطی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۸۲۶

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، گفت: «بیمه شده می‌تواند هر کدام از 8 سطوح درآمدی که در این صندوق وجود دارد را پرداخت کند، پایین‌ترین سطح متعلق به کمیته امداد و بهزیستی است، طبق قانون و مصوبه مجلس اگر بیمه شده صندوق فوت کند درصورت پرداخت حق بیمه در 90 روز قبلتر از تاریخ فوت به خانواده وی مستمری پرداخت می‌شود.»

به گزارش ایلنا به نقل از صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، علی شیرکانی در سفر به استان همدان، در دیدار با فتح الله توسلی نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی، مدیر وکارکنان صندوق استان و کارگزاران شهرستان بهار و کبودرآهنگ با اشاره به سالروز شهادت شهید رجایی، گفت: این صندوق را می‌توان به نوعی میراث شهید رجایی نام برد، بیمه اجتماعی یک مطالبه صدساله است و در سال ۱۳۴۰ و ۱۳۵۴ به عنوان قانون در کشور به وجود آمد اما اجرایی نشد، پس از انقلاب اسلامی ضمن تصویب آن در اصل ۲۹ قانون اساسی اجرایی شد. 

وی تاکید کرد: خدمات این صندوق موضوعی بود که شهید رجایی به آن اذعان داشت تا به این طریق دولت حمایت وسیعی از مردم داشته باشد، در تمام دولت‌ها این حمایت شده است و همچنان ادامه دارد. درحال حاضر ضعف اطلاع‌رسانی درخصوص مزایای بیمه و وضعیت معیشتی مردم مشکلی‌ست که موجب شده است بیمه در کشور توسعه پیدا نکند. 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی ادامه داد: به دلیل وقوع جنگ در کشور به صورت جدی به این مسئله پرداخته نشد، اما در دوران بلوغ انقلاب اواخر سال ۸۳ و ابتدای سال ۸۴ صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تشکیل شد. این صندوق در ابتدا فقط شامل روستاییان و عشایر بود اما بعد طبق قانون، کشاورزان ساکن در شهر نیز به آن اضافه شدند. در این صندوق دولت نقش کارفرمای روستایی را داشته و ۱۰ درصد حق بیمه را می‌پردازد و بیمه شده فقط ۵ درصد را پرداخت می‌کند. تمامی روستاییان، کشاورزان و عشایر و ۲۴۰ شغل وابسته به کشاورزی، رانندگان ساکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می‌توانند در این صندوق عضو شوند. 

شیرکانی تشریح کرد: بیمه شده می‌تواند هر کدام از ۸ سطوح درآمدی که در این صندوق وجود دارد را پرداخت کند، پایین‌ترین سطح متعلق به کمیته امداد و بهزیستی است، طبق قانون و مصوبه مجلس اگر بیمه شده صندوق فوت کند درصورت پرداخت حق بیمه در ۹۰ روز قبلتر از تاریخ فوت به خانواده وی مستمری پرداخت می‌شود. ۱۰ هزار پرونده فوتی بلاتکلیف در کشور وجود داشت که با این قانون به سرانجام رسید و مستمری خانواده‌هایشان پرداخت شد. 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به وضعیت بیمه‌ای ساکنان شهرستان بهار در استان همدان، گفت: در کشورهای پیشرفته بیمه اولویت ۵ و۶ مردم است، با توجه به سطح معیشت مردم و کار کشاورزی توقع داریم مردم اقبال بیشتری به این بیمه داشته باشند اما این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر در استان همدان ۴۸ کارگزاری وجود دارد که در حال حاضر درصدی از درآمد به ایشان تعلق می‌گیرد در هفته گذشته یک درصد به کارمزد کارگزاران اضافه شد. نمی‌توان با استخدام کارگزاران صندوق را بزرگ کرد زیرا با این اتفاق مشکلاتی که برای سایر صندوق‌های بیمه‌ای به وجود آمده است برای ما نیز پیش خواهد آمد. این صندوق یک دستاورد نظام است و تنها صندوق بزرگی است که بعد از انقلاب شکل گرفته است. بنابراین و وظیفه ما پاسداشت آن است. این صندوق اگر بر اساس اصول بیمه‌ای عمل کند تا بیست سال آینده به هیچ گونه مشکلی برخورد نخواهد کرد. 

در ادامه سفر به این استان علی شیرکانی از شهرستان کبودرآهنگ نیز بازدید کرد و با کارگزاران دیدار کرد. اعطای احکام بازنشستگان این شهرستان از دیگر مواردی بود که علی شیرکانی در ضمن سفر به استان همدان به آن پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز