خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ماده ۹۷ تامین اجتماعی در فهرست بیمه کارگران ساختمانی لحاظ شده است/ بسیاری از کارگران غیرواقعی کارت مهارت درجه ۳ دارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۳۲۰

رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان کرمانشاه از پیاده‌سازی ماده ۹۷ سازمان تامین اجتماعی در لیست بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: توجه به این ماده نقش موثری در کاهش سوءاستفاده‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ضرورت اجرای ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی از سوی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مورد توجه قرار گرفته است؛ ماده‌ای که می‌تواند دست کارگران غیرواقعی از بیمه کارگران ساختمانی را کوتاه کند. کارگران بسیاری در لیست انتظار بیمه قرار دارند تا از خدمات سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوند، به نظر می‌رسد اجرای این ماده می‌تواند نقش موثری در افزایش تعداد کارگران بیمه شده داشته باشد. 

اسعد صالحی درباره اجرای ماده ۹۷ بیمه کارگران ساختمانی گفت: اجرای این ماده در فرم‌های جدید بیمه کارگران ساختمانی لحاظ شده است. متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی در هنگام ثبت نام برای این بیمه تعهد می‌دهند که مزدبگیر واقعی بخش ساختمان هستند. اگر محرز شود که بیمه‌پردازی کارگر واقعی نیست، بیمه تامین اجتماعی او قطع خواهد شد. 

به گفته وی، روند شناسایی نباید چند سال طول بکشد؛ این امکان وجود دارد که یک فرد چندین سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد اما در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شود که وی کارگر نبوده است. اگرچه این امکان وجود دارد که سبقه بیمه‌پردازی وی طولانی باشد اما تمام سابقه حذف خواهد شد. این اشخاص باید به سرعت شناسایی شوند، ابطال بیمه پس از چند سال بیمه‌پردازی تخلف آشکار است. 

رئیس انجمن صنفی برق‌کاران استان کرمانشاه تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از کارگران ساختمان دارای مدرک درجه سه از سازمان فنی حرفه‌ای هستند یعنی به راحتی و با ثبت‌نام در دوره‌ها به راحتی کارت مهارت خود را دریافت می‌کنند؛ آنچه که مشخص است، جمعیت کثیری به وساطه سهولت مراحل دریافت کارت در این دوره‌ها نام‌نویسی می‌کنند. به طور قطع، بسیاری از افرادی که کارت مهارت درجه ۳ دارند، کارگر واقعی ساختمان نیستند. این موضوع نه تنها سبب تضییع حقوق کارگران شده بلکه معضلی بزرگ برای سازمان تامین اجتماعی نیز است. در این شرایط، تامین اجتماعی با کسری منابع روبرو می‌شود و دیگر توانایی ارائه خدمات به شکل کامل را نخواهد داشت. 

مشاور کانون عالی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با انتقاد از نحوه صدور کارت مهارت بیان داشت: اگر سیاست‌های فنی‌حرفه‌ای برای صدور کارت تغییر کند و زمینه‌های ارتقا مهارت از سطح سه به سطوح دو و یک میسر باشد، کارگران واقعی به راحتی شناسایی و افراد غیرواقعی از چرخه این بیمه حذف خواهند شد. بسیاری از افرادی که از بیمه کارگران ساختمانی سوءاستفاده می‌کنند دارای مدرک فنی حرفه‌ای درجه ۳ هستند، کارگران واقعی کارت مهارت درجه ۱ و ۲ دارند. سختگیری‌ها می‌تواند دست سوءاستفاده‌گران از بیمه کارگران ساختمانی را کوتاه کند.

صالحی ادامه داد: تفاهم نامه همکاری که میان اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر فراگیر و سازمان فنی حرفه‌ای منعقد شده، می‌تواند نقش به‌سزایی در جلوگیری از صدور آسان کارت مهارت درجه ۳ و جلوگیری از سوءاستفاده از بیمه کارگران ساختمانی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز