خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

طرح «بنای ایران» در همین ابتدا با شکست مواجه شده/ سرمایه‌داری می‌خواهد تمام کشور را در مسیر ساخت و ساز قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۲۶۸

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار، در بیانیه‌ای به تشریح ماهیت «طرح بنای ایران» پژوهش اتاق بازرگانی تهران، اندیشکده کسب و کار شریف و پژوهشکده سیاستگذاری شریف پرداخت.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه حسین حبیبی به این شرح است: 

بسته نجات اقتصادی ایران، تحت عنوان بنای ایران سریال مقالات و پژوهش‌هایی است که مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و بعدا از طریق مطبوعات وسایر رسانه‌های اطلاع‌رسانی اطلاع‌رسانی می‌شود. آنچه باید گفت این است که بسته نجات اقتصاد ایران تحت عنوان بنای ایران مانند سایر این قبیل کارها بوده و نسخه نو و متفاوت و یا راهکار جدید و کاربردی نمی‌تواند ارائه دهد و مطالب آورده شده در این چهار دهه سریال گونه گفته شده، مطالبی مانند پنج هدف قابل سنجش و امکان‌پذیر برای ۴ سال آینده اقتصاد کشور به شرح ذیل: 

۱- رشد اشتغال‌زای ۶ درصدی سالانه و ۳ الی ۴ میلیون شغل در ۴ سال 

۲- مهار پایدار تورم و رساندن تورم به میانگین تورم کشورهای خاورمیانه 

۳- فقرزدایی غیر تورمی و تضمین درآمد پایدار ۳۰ دلار در ماه 

۴- مقابله با فساد و رساندن رتبه شاخص ادراک فساد ایران به میانگین کشورهای خاورمیانه 

۵- ارتباط جایگاه بین المللی اقتصاد کشور و رشد ۱۰۰ درصدی نسبت صادرات غیر نفتی به تولید ناخالص داخلی در۴ سال 

برای تحقق اهداف پنجگانه؛ گام‌های کلیدی پیشنهاد می‌کند، مثلا ایجاد ۵۰ تا ۷۰ شهرک جدید در حاشیه خلیج فارس برای چه منظوری، برای تامین بخش عمده کسری بودجه بیش ۱۰۰۰ هزار میلیاردی دولت در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و اگر تامین نشد از محل فروش اوراق و سپس واگذاری شرکت‌های دولتی در بازار سهام اقدام شود. 

طرح بنای ایران در همین ابتدا باشکست مواجه شده است چون از این قبیل گام‌ها در این ۴ دهه ارائه شده و ضمن آنکه درهمان ابتدا راه شرطی شده پس نمی‌تواند طرح کاربردی و جدی و عملیاتی باشد.

پیشنهادهایی نیز مانند تفکیک دلارهای نفتی از بودجه، اصلاح نظام مالیاتی، نظام بانکی، طرح دیپلماسی راه و بیش از ۱۷۰ پروژه راه، فرودگاهی و بندری که بخش بزرگی از منابع این پروژه از سرمایه‌گذاری خارجی، باز اگر منابع تامین نشد با فروش اوراق و از طریق افزایش تعداد شهرهای جدید تامین منابع می‌شود. دوستان دقت می‌کنید سرمایه‌داری می‌خواهد جهت تامین سرمایه خود تمام کشور را درمسیر ساخت و ساز قرار دهد چون سودش در آن است، طبعیت و آب هوا و شرایط زیست محیطی چه بلائی سرشان می‌آید، بماند. 

اقدامات دیگری مانند عادلانه کردن یارانه‌های انرژی، حذف انحصارات و امضاهای طلایی، حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌باشد که از مهمترین قدم‌ها در افزایش سریع اشتغال بسته بنای ایران از آن‌ها نام برده شده است. 

نکته مهم: در بسته اقتصادی آمده نهایتا اینکه دسترسی به اهداف تعیین شده در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال بدون ارتقای جایگاه بین المللی اقتصاد کشور اگر ناممکن نباشد بسیار سخت و زمان بر است. دوستان عزیز این یعنی شکست و مرگ بنای ایران در بسته نجات اقتصاد ایران است؛ چرا؟ چون اقتصاد ایران گره خورده به جایگاه بین‌المللی، خوب این را می‌دانیم برای همین گفتم سریالی از مقالات تحقیقاتی است. 

ولی دوستان عزیز کارگر

در این به اصطلاح بنای ایران (بسته نجات اقتصاد ایران) برای رسیدن به رشد اشتغال به مواردی اشاره شده که قابل تامل می‌باشد، چراکه روزگار کارگران را سخت خواهد کرد:

۱- رفع انحصار از تامین اجتماعی برای بیمه کارکنان، این یعنی نابودی سرمایه و منابع کارگران.

۲- ارزان‌سازی محصول و نیروی کار ایرانی در خارج از ایران به بهانه دست‌یابی به بازار بین المللی. این ارزان‌سازی در قوانین سارمان تجارت جهانی دامپینگ نام دارد که قیمت کالا و محصول در خارج با قیمت کمتر از داخل کشور به فروش برسد. بنای ایران دنبال دامپینگ نیروی کار وکالای ایرانی است. یعنی به بردگی کشیدن نیروی کار ایرانی و قرار دادن مجانی دسترنج کارگر ایرانی به خارجی‌ها.

۳- ایجاد قانون کار «استان محوری» که در همین حد بسنده کرده و توضیح نمی‌دهد، یعنی استان‌ها هر کدام یک قانون کار داشته باشند؟ که چه شود. و با چه رویکردی و چگونه و چرا به این نتیجه رسیده‌اند، قطعا قانون کار سال ۶۹ را درنظر ندارند و به دنبال کمتر از حداقل‌ها هستند در واقع قصد دارند تمرکززدایی کنند تا کارگران نتوانند برای مطالبه‌گری متحد شوند.

درواقع بنای ایران (بسته نجات اقتصاد ایران) که توسط اتاق بازرگانی تهیه شده و ممکن است حاوی مطالب خوبی هم باشد ولی خواسته و دستور سازمان تجارت جهانی را دنبال و اعلام کرده چون سرمایه‌داران مرز ندارند همه جای را سرا و ملک خود می‌دانند. ما کارگران نیز باید ضمن هوشیار بودن بطور متحد و منسجم دنبال مطالباتی چون امنیت شغلی و مالی، آزادی، برابری و شان و کرامت کارگران باشیم و حواس‌مان به دولت و مجلس باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز