خبرگزاری کار ایران

وزیر کار مطرح کرد؛

مشکلات کارگران تنها مسائل معیشتی نیست/ چرا کارگران از فرصت پس‌انداز محروم باشند/ هزینه‌های آموزشی دهک‌های بالا، ۶۰ برابر دهک‌های پایین است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۳۰۳

محمد شریعتمداری معتقد است: مشکلات کارگران تنها مربوط به مسائل معیشتی نیست. جلوه دادن این معضل به عنوان تنها مشکل کارگران رویه‌ای غلط است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه هم‌اندیشی مسئولین تشکل‌های کارگران و بازنشستگان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت) در سالن اجتماعات مرکز آموزش خانه کارگر برگزار شد. 

کارگران فرصت پیش‌رو را غنیمت بدانند

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این مراسم گفت: ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و به تبع این موضوع نشستی را برگزار کرده‌ایم. توجه به مردم و رجوع به آرای آن‌ها یکی از اهداف اصلی و اساسی جمهوری اسلامی است و همواره مورد توجه حضرت امام قرار می‌گرفت. 

او ادامه داد: حضور وزیری دلسوزی در عرصه انتخابات که آثار عملکرد او به خوبی در عرصه‌های مختلف مشهود است مثل قراردادهای موقت، افزایش دستمزد، ثبات حوزه درمان، متناسب‌سازی و هزاران مساله دیگر باید مورد توجه قرا گیرد. اگر دولت کارگری مدیریت کشور را در دست بگیرد، زندگی کارگران تحت تاثیر آثار مثبت آن قرار خواهد گرفت. 

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: کارگران می‌توانند در عرصه مدیریت اجرایی کشور نقش داشته باشند، بنابراین جامعه کارگری باید از این فرصت به وجود آمده، استفاده کند. تمامی نمایندگان کارگران شهرستان‌ها باید با اجماع خود در جهت این موضوع گام بردارند. 

او ادامه داد: ما از لحاظ بنیه اقتصادی ضعیف اما از نظر اندیشه قوی هستیم. اساس رشد کشور نیروی کار است، این موتور زمانی موثر واقع خواهد شد که از توان خود استفاده بهینه را ببرد. من بازهم تاکید می‌کنم، این فرصت در حال حاضر مهیا شده است. ما کارگران، گزینه‌ای بهتر از محمد شریعتمداری نخواهیم داشت. 

بهترین زندگی حق کارگران است

نصرالله دریابیگی (عضو کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) در ارتباطی ویدیویی گفت: ما کارگران در انقلاب نقش اساسی داشته‌ایم و اولین تشکلی بودیم که در انتخابات شرکت کردیم. شرکت در انتخابات برای کارگران یک امر به معروف است. 

او ادامه داد: من به عنوان یک کارگر مسلمان و پایبند به اصول انقلاب اسلامی بر این باور هستم که سرنوشت یک قوم تغییر نمی‌کند مگر اینکه خودشان خواهان آن باشند. آقای شریعتمداری به کار، تولید و کارگر اعتقاد دارند و در حفظ ارزش‌های کارگری، خرد جمعی و خانه کارگری که یادگار بزرگان انقلاب است، استمرار می‌ورزد. 

او ادامه داد: آقای شریعتمداری با اتکا به خداوند و سپس کارگران وارد عرصه انتخابات شده است. بهترین زندگی حق کارگران است و این تفکر در آقای شریعتمدار وجود دارد. من به عنوان یک کارگر، تمام پتانسیل مورد نیاز جامعه کارگری را در آقای شریعتمداری می‌بینم. 

نگرش شریعتمداری به کارگران مثبت است

َناصر چمنی (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور) که به صورت غیرحضوری در این گردهمایی حضور داشت، تصریح کرد: کارگران همواره در انتخابات حضور پررنگی داشته‌اند اما به حقوق خود نرسیده‌اند. آقای شریعتمدار به این موضوع واقف هستند که جامعه کارگری مورد توجه نبوده‌اند. 

وی تصریح کرد: نمایندگان کارگران در شورایعای عالی کار در مذاکرات مزدی، نیت خیر وزیر درباره افزایش دستمزد را مشاهده کردند اما دوستانی مانع افزایش دستمزد به صورت منطقی می‌شدند. 

وی تصریح کرد: شریعتمداری همواره نگرش مثبتی به گروه‌های کارگری دارد و گزینه مناسبی برای انتخابات است. امیدوار هستیم، ایشان بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشیند اما اقدامات و حمایت‌های کارگران را فراموش نکند. 

محجوب و شریعتمداری بهترین گزینه‌های کارگران

علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور) در این نشست توضیح داد: زمانی که آقای شریعتمداری برای وزارت به مجلس معرفی شدند، من و چند نفر دیگر به نزد ایشان رفتیم. ما مواردی مثل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را بیان کردیم. سال ۹۹، مرحله اول همسان‌سازی انجام شد که اتفاق خوبی بود. پس از اینکه اتفاقاتی در دیگر صندوق‌ها صورت پذیرفت، ما نسبت به موضوع اعتراض کردیم و ایشان به موضوع رسیدگی کرد. 

او ادامه داد: چه بخواهیم یا نخواهیم، انتخابات برگزار خواهد شد. من به همکاران خود توصیه می‌کنم، فضای خالی آقای محجوب در مجلس را حس کنند. همچنین هرکسی که از مجموعه‌های کارگری در انتخابات شورای شهر شرکت کرد، مورد حمایت شما قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: ما در انتخابات ریاست‌جمهوری به فردی رای خواهیم داد که نسبت به مشکلات کارگران آگاه باشد و نیازهای این گروه را بداند. من از کانون‌های بازنشستگان می‌خواهم که فرصت حضور آقای محجوب در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و آقای شریعتمداری در انتخابات ریاست‌جمهوری را غنیمت شمارند. 

نقش پررنگ شریعتمداری در اجرای قانون

ابوالقاسم میرحسین‌زاده (مسئول کانون بازنشستگان و مستمری بگیران استان یزد) نیز در ارتباطی اسکایپی توضیح داد: خانه کارگر یزد در تمامی انتخابات نقش پررنگی داشته است. آقای شریعتمداری می‌تواند نقش پررنگی در اجرای همه‌جانبه ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی داشته باشد. امنیت شغلی کارگران نیز از دغدغه‌های وزیر کار به حساب می‌آید. او گزینه مناسبی برای انتخابات است. 

علی‌محمد دهقان (دبیر اجرایی خانه کارگر یزد) گفت: امیدوار هستم که آقای شریعتمدار در دوران ریاست جمهوری خود نقشی اساسی در امنیت شغلی و از بین بردن قراردادهای موقت کارگران داشته باشند. 

شریعتمداری برای دستمزد تلاش کرد

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) نیز در این مراسم گفت: من زمانی که دوران کرونا را پشت سرمی‌گذاشتم، از حضور آقای شریعتمداری در انتخابات ریاست‌جمهوری مطلع شدم. 

او ادامه داد: ما در شورایعالی کار با چالش‌های متعددی روبرو بودیم و حتی در برابر صحبت بزرگان که بر علیه کارگران بود، ایستادگی کردیم. عملکرد آقای شریعتمداری در کمیته دستمزد مشهود است و نهادهای قدرتی مانع از اعمال نظر ما می‌شدند. 

خدایی توضیح داد: پیش از شورایعالی نزد ۹۹، جلسه خصوصی با آقای شریعتمداری داشتیم، ایشان موافق افزایش دستمزد ۳۶ درصدی بودند، اما دولت پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی را داد.

شفافیت‌سازی در دستور کار شریعتمداری

اکبر شوکت (رئیس کانون عالی کارگران ساختمانی کشور و عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی) تصریح کرد: مطالبه چندین‌ساله بازنشستگان با تلاش‌های انجام شده محقق میسر شد. اگرچه هنوز نقیصه‌هایی وجود دارد اما شرایط بهتر شده است. ایشان از مشکلات جامعه کارگری آگاه و به دنبال شفافیت‌سازی، سالم‌سازی و جوانسازی شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی بوده‌اند. 

کارگران شرایط حساس فعلی را درک کنند

اولیا علی‌بیگی (رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار) در ارتباط ویدیویی خود با این نشست توضیح داد: امیدوار هستم جامعه کارگری این موقعیت حساس را درک کند و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشند. آن‌ها نباید اجازه دهند مورد سوءاستفاده قرار گیرند، کارگران فرصت خودباوری دارند و می‌توانند به درستی عمل کنند. 

او ادامه داد: آقای محجوب، بزرگ جامعه کارگری است و حضور ایشان در مجلس خالی است. کارگران باید به دور از احساسات درباره انتخابات تصمیم بگیرند و صرفا امور صنفی را سرلوحه تصمیماتشان قرار دهند. 

او بیان داشت: جامعه کارگری با دو چالش امنیت شغلی و ترویج قراردادهای موقت در کنار مسائل معیشتی روبرو است. ما باید به سمت حل این معضلات برویم. آقای شریعتمداری همیشه در کنار کارگران حضور دارند و به صراحت اعلام می‌کنم که ایشان می‌تواند، مشکلات مربوط به این دو موضوع را حل کنند. ما نباید احساسی تصمیم بگیریم و باید انتخابی درست داشته باشیم. 

رضایت کارگران از دوران وزارت شریعتمداری

حسین کمالی (دبیرکل حزب اسلامی کار) نیز در این مراسم گفت: حدود ۲ سال و نیم پیش با اقای شریعتمداری درباره وزارت کار صحبت کردم اما ایشان مخالف بودند و آمادگی انجام کار را نداشتند. حسن نیت ایشان برای ما کافی است و ما هر کمکی در توان داشته باشیم، دریغ نخواهیم کرد. 

او ادامه داد: برخی مخالفِ پافشاری‌های من برای وزارت آقای شریعتمداری بودند اما هنگامی که رضایت کارگران از عملکرد او را می‌بینم، از اصرارهای خود خوشحال می‌شوم. 

کمالی توضیح داد: پیش از پیروزی انقلاب، ۱۵ نماینده کارگری در مجلس حضور داشتند. پس از انقلاب اسلامی، به تنهایی ۳ دوره نماینده کارگران در مجلس بودم. سپس آقای محجوب تنها نماینده کارگران در مجلس شدند. در مدتی غیاب آقای محجوب، طرح‌هایی علیه کارگران مطرح شده است و هیچ پاسخگویی وجود ندارد. اگر دست به دست هم ندهیم، آقای محجوب از مجلس بازخواهد ماند و قوانین علیه کارگران وضع خواهد شد. 

این سیاستمدار توضیح داد: اگرچه با ایشان در برخی مسائل اختلاف نظر دارم اما از دلسوز بودن او آگاه هستم. اگر تلاش نکنیم، شخصی وارد مجلس خواهد شد که بر علیه کارگران است. 

شریعتمداری حامی کارگران است

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) توضیح داد: نخستین نماینده کارگران در بدو انقلاب، آقای کمالی بودند. اگرچه ایشان غریب بودند اما حضور پررنگی داشتند. قانون کار با نامه آقای سرحدی‌زاده و همت آقای کمالی به ثمر نشست. 

او ادامه داد: آنچه یادآوری می‌کنم، توصیفی از مشاهدات من است. آقای شریعتمداری در تمامی عرصه‌های کارگری حضور پررنگی دارند. اواخر مجلس پیشین، آقای شریعتمداری بحث مفصلی درباره همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کرد که با مساعدت ایشان و دوستان به ثمر نشست. 

او ادامه داد: آقای شریعتمداری در وزارت صمت حضور داشت و با کارفرمایان در تماس بود پس از اینکه وارد وزارت کار شدند، کارگران را کانون اهداف خود قرار داد. ایشان بسیار خوب ستاد گردانی می‌کند و در تمام عرصه‌ها حضور پررنگی دارد، امیدواریم که در زمینه انتخابات نیز شاهد حضور پررنگ مردم باشیم. 

چرا کارگران از فرصت پس‌انداز محروم باشند

محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) توضیح داد: جامعه کارگری ستون فقرات تولید هستند و در رشد و شکوفایی ایران نقش اساسی دارند. هرکسی که به ایران و ایرانی تعلق خاطر دارد، نمی‌تواد از کنار آن‌ها به سادگی گذر کند. هرکسی که می‌تواند مشکلات این کشور را با کمک خرد جمعی حل کند، باید وارد عرصه انتخابات شود. من پس از ۴۰ سال حضور در عرصه مدیریتی کشور، وارد عرصه انتخابات شدم. در مدت زمان وزارت خود، شناخت عمیقی از جامعه‌ای پیدا کردم و با بحران‌ها ومطالبات آن‌ها آشنا شدم. 

او توضیح داد: من از دوران دانشجویی کار می‌کردم و وارد عرصه کارگری شدم و روزگار خود را با آن‌ها می‌گذراندم. مبارزه با فقر هرگز با شعار محقق نخواهد شد، نیت خوب نیز برای انجام امور کافی نیست. ما باید برنامه‌هایی با داده محور داشته باشیم. 

وی بیان داشت: ما در حوزه مسایل آموزشی گرفتار مشکلاتی هستیم. دهک اول جامعه نسبت به دهک‌های پایین حدود ۶۰ برابر بیشتر برای امور آموزشی هزینه می‌کنند. 

شریعتمداری افزود: ما معضلات جامعه کارگری را تنها به مشکلات معیشتی تقلیل می‌دهیم، چنین دیدگاهی اجحاف حقوق کارگران است. آیا مطالبات کارگری فقط به سطح معیشت محدود می‌شود؟ من یک آدم جدید در سیستم کارگری هستم و در مدت ۲ سال و نیم حضور خود در وزارت کار دستاوردهای خوبی داشتم و از رهنمودهای آقای محجوب استفاده کردم. 

شریعتمداری گفت: چرا کارگران باید از فرصت پس‌انداز محروم باشند؟ وقتی دستمزد کارگران در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ مقایسه می‌کنیم با شرایط امروز قایل مقایسه نیست. ما باید شرایط به سمتی هدایت کنیم تا کارگران رویای فرزندانشان را محقق کنند. 

او ادامه داد: تحصیل‌کردگان ما از نظر درآمدی فرودست هستند. کرونا بر همه جوانب تاثیر گذاشت، مشاغل رسمی و غیررسمی به شدت آسیب دیدند. این ویروس در سراسر جهان نشان داد که حمایت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. من به لطف شما وارد این عرصه شده‌ام، کارگران برای حقوق خود منسجم نیستند، اگر انسجام وجود داشته باشد شرایط بهتر خواهد شد. خانه کارگر می‌تواند به عنوان قدیمی‌ترین تشکل کارگری انسجام میان شما ایجاد کند. 

او ادامه داد: امنیت شغلی از اولین بیانیه‌های من هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری بود. امنیت شغلی، مهم‌ترین موضوع کارگری است. کارگرانی که ترس از اخراج شدن دارند، هیچگاه فرصت سخن گفتن را نخواهند داشت. ما نتوانسته‌ایم از جامعه کارگری در کانون‌های کارفرمایی دفاع کنیم. 

شریعتمداری بیان کرد: قانون کار باید مورد توجه قرار گیرد زیرا از حقوق اساسی کارگران دفاع می‌کنید. بحث مسکن و ساماندهی کارگران را باید پی بگیریم، این شاید اهداف اصلی ما باشد اما همه اهداف ما نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز