خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

امام دلسوز واقعی کارگران بود/ هنوز مزد و معیشت ۳۵ درصد فاصله دارند/ کارگران خواهان تشکیل شوراهای اسلامی کار هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۷۷۵

دهمین رویداد ملی فرهنگی و آموزشی طریق جاوید با موضوع «حقوق کارگر در نظام اسلامی از منظر امام خمینی) با حضور علیرضا محجوب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب در دهمین رویداد ملی فرهنگی و آموزشی طریق جاوید که با موضوع «حقوق کارگر در نظام اسلامی از منظر امام خمینی) به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، گفت: جنبش اول ماه «می» با هدف افزایش رفاه کارگران در سال ۱۸۸۶ انجام شد. وقتی کارگران در شهر شیکاگو برای ۸ ساعت کار روزانه دست به اعتراض زدند، پلیس آمریکا به ماجرا ورود می‌کند که این دخالت، منجر به کشته و مجروح شدن آن‌ها می‌شود. حدود ۴۰ سال پیش، سازمان بین‌المللی کار در سال ۱۹۱۹ تشکیل شد و اولین کنوانسیون خود یعنی ۸ ساعت کار روزانه را تصویب کرد.

نماینده ادوار مردم تهران در مجلس توضیح داد: امام نه تنها نگاه فقهی بلکه دیدگاهی عرفانی نیز به موضوعات مختلف داشتند. بنابراین نگاه ایشان به کارگران نیز بر مبنای این دیدگاه‌ها بود. امام از خواستگاه خاص سخن می‌گفت که ناشی از جایگاه عرفانی ایشان است. امام، کار را جلوه حق تعالی می‌دانستند و به آن ارج می‌نهاد. ایشان معنا و مفهوم را در کلام خود به زبان می‌آورد. جملات او از دل بود و چون از دل برآمده بود، همه کارگران آن را می‌گرفتند و اینطور به نظر می‌رسید که ما در بهشت به سر می‌بریم. 

وی ادامه داد: تصور می‌کنم، امام با کلام خود، آرمان‌ها و حرف کارگران را به کرسی می‌نشاند و نقشه راه را نشان می‌داد. وقتی شورای نگهبان با تصویب قانون کار مخالفت کرد، امام حکمی در جهت تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر کرد تا اختلافات را حل کنند. تنها تغییری که از سوی امام در قانون اساسی اجرا شد، تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که با هدف حمایت از جامعه کارگری شکل گرفت. امیدوارم آنطور که بایسته و شایسته است، امام را بشناسیم. ما باید نگاه خود را مطابق با نگاه ایشان کنیم تا مسائل کارگران را به درستی درک کنیم. ما یک مرشد داشتیم که در راه او گام برمی‌داشتیم، آن مرشد به دنبال کارگران و ما به دنبال او بودیم. امام راحل فرمود، یک تار موی کوخ نشینان بر همه کاخ نشینان ترجیح می‌دهم، اگرچه این کلام یک جمله است اما یک دنیا ارزش دارد. 

محجوب درباره اصل ۱۰۴ قانون اساسی توضیح داد: بر اساس این اصل از قانون، تامین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، تشکیل شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران و در واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها ضرورت دارد. چگونگی تشکیل این شوراها و حدود وظایف و اختیارات آن‌ها را قانون معین می‌کند. شهید بهشتی که از شاگردان امام(ره) بودند، نمی‌خواستند شورای اسلامی کار، نقش مشورتی داشته باشد بلکه خواهان این بودند که شوراهای اسلامی کار، تصمیم‌گیرنده باشند. 

این فعال کارگری درباره تغییر قانون شوراها توضیح داد: تمامی کارگران خواهان شورای اسلامی کار هستند اما این شوراها فقط در بخش خصوصی تشکیل شده‌اند و کارگران بخش‌های دولتی و عمومی از آن برخوردار نیستند. ما خواهان اصلاحات قانون شوراها هستیم، اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما مجلس دوره گذشته، همکاری چندانی نکرد. 

دبیرکل خانه کارگر درباره برگزاری روز کارگر در کشور نیز گفت: سال ۵۸، ستادی تشکیل درباره برگزاری روز کارگر تشکیل شد. اعضای این کمیته، هرکدام یک روز را به عنوان روز کارگر پیشنهاد می‌دادند، پیشنهاد من اولین روز از ماه می‌ بود. هنگامی که برای تعیین روز کارگر با امام صحبت کردند، ایشان فرمودند، همان روزی که دیگر کشورها جشن می‌گیرند، ما نیز جشن خواهیم گرفت. من در تمام دولت‌ها درباره کارگران اظهارنظر کرده‌ام و این اظهارنظرها بنا بر سیره امام(ره) بوده است. 

او درباره مشکلات کارگران ساختمانی تصریح کرد: بیمه و اشتغال کارگران ساختمانی با مشکلات فراوانی همراه است. در این روزهای کرونایی، کارگران صنعت ساختمان از فرصت اشتغال محروم یا تعداد محدودی از آن‌ها مشغول به کار هستند. مشکلات این گروه از کارگران باید به سرعت حل شود و سازمان تامین اجتماعی اقدامی در این زمینه انجام دهد. 

محجوب درباره نقش کارگران در دوران جنگ گفت: خانه کارگر، کمک‌های خانواده‌های کارگران را جمع‌آوری و به جبهه ارسال می‌کرد. اگرچه کارگران گرفتار مشکلات مالی هستند اما ما یکبار در هر ماه کمک‌های خود را ارسال می‌کردیم. کارگران زیادی در جبهه‌های حق علیه باطل شهید شده‌اند. 

دبیرکل خانه کارگر درباره افزایش دستمزد توضیح داد: سال ۵۸، اولین کمیته دستمزد پس از انقلاب تشکیل شد. اگرچه اقدمات خوبی از سوی کمیته دستمزد شورایعالی کار برای مزد برداشته شد اما این دریافتی ۳۵ درصد از معیشت خانواده‌ها را نیز تامین نمی‌کند. بین مزد اسمی و حقیقی اختلاف زیادی وجود دارد که این شکاف باید برطرف شود. 

محجوب درباره امنیت شغلی کارگران توضیح داد: ما نسبت به امنیت شغلی نگران هستیم. نگارش آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ از دوره آقای ربیعی آغاز شد و با تلاش آقای شریعتمداری به ثمر نشست لذا از آقای ربیعی قدردانی می‌کنم. امیدوارم این مصوبه در سال جاری اجرا شود. 

محجوب درباره اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران نیز گفت: موضوع بازنشسته‌ها بسیار مهم است و ۷۵ درصد از متناسب‌سازی انجام شده است. امیدوارم دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند و ربح مرکب آن را نیز برای صاحبان صندوق یعنی کارگران در نظربگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز