خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری:

لزوم تعیین تکلیف مستمری بازنشستگان کارگری قبل از پایان سال/ از فروردین حداقل مستمری افزایش یابد/ بازنشستگان زیر خط فقر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۷۸۹

به گفته حسن ایزدان، باید مستمری‌ها قبل از پایان سال زیاد شود و بعد از آن، مسکن و بن نیز افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قبل از نیمه شب بیست و سوم اسفند و در جریان سومین جلسه رسمی شورایعالی کار، افزایش دستمزد ۱۴۰۰ مصوب شد؛ حداقل بگیران ۳۹ درصد افزایش روی همه مولفه‌های مزدی و سایر سطوح ۲۶ درصد به اضافه یک رقم ثابت.

در مجموع دریافتی هر کارگر حداقل بگیر، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است اما در این میان، هنوز میزان افزایش مستمری بازنشستگان کارگری مشخص نیست.

مستمری بازنشستگان چگونه تعیین می‌شود؟

مستمری سالیانه بازنشستگان کارگری معمولاً براساس مصوبات شورایعالی کار و برابر با افزایش حداقل مزد کارگران شاغل تعیین می‌شود. گرچه مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، معیارهای تعیین افزایش مستمری براساس نرخ تورم و میزان افزایش هزینه‌های خانوار را مشخص کرده اند، اما هرساله به پیشنهاد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و با تصویب هیات دولت، حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه حداقل مزد کارگران شاغل افزایش می‌یابد.

با این حساب، بازنشستگان حداقل بگیر کارگری در سال ۱۴۰۰ مشمول افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری خواهند شد. برای سایر مزایای مزدی مثل بن و حق مسکن، اگر قرار باشد افزایشی برای بازنشستگان اتفاق بیفتد، نیازمند تایید توسط هیات امنای سازمان و تصویب توسط مدیرعامل است. بنابراین آنچه در افزایش مستمری بازنشستگان کارگری واجد اهمیت است، همین افزایش ۳۹ درصدی پایه مزد است که به قاعدتاً به افزایش حداقل مستمری‌ها تسری می‌یابد.

اما مساله اینجاست که معمولا تایید و تصویب افزایش مستمری‌ها به ماه دوم یا حتی سوم سال می‌کشد؛ این انتظار طولانی برای کارگران بازنشسته ناراحت کننده است. حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: انتظار ما بازنشستگان این است که قبل از پایان سال و در همین اسفندماه میزان افزایش مستمری‌ها تصویب شود. مدیرعامل سازمان مقدار افزایش مستمری‌ها را قبل از پایان سال تعیین کند و رایزنی با هیات دولت برای تصویب نهایی آن را به سرانجام برساند.

توقعات چیست؟

وی تاکید می‌کند: توقع داریم انتظار بازنشستگان مثل هر سال به درازا نکشد و بازنشستگان در فرودین مشمول افزایش مستمری‌ها شوند.

وی با بیان اینکه سایر بازنشستگان از جمله بازنشستگان کشوری و لشگری در همان ماه ابتدای سال مشمول افزایش حقوق می‌شوند؛ اضافه کرد: انتظار داریم در سال ۱۴۰۰، از فرودین مستمری بازنشستگان کارگری افزایش یابد.

به گفته وی، باید مستمری‌ها بیش از حداقل مزد افزایش یابد و بعد از آن، مسکن و بن نیز افزایش یابد. انتظار ما این است که حداقل مستمری به خط فقر نزدیک شود

نتیجه تقریبا رضایت بخش است

ایزدان در ارتباط با خروجی جلسه شورایعالی کار می‌گوید: نتیجه جلسه تا حدودی رضایت‌بخش بود؛ گرچه با افزایش ۳۹ درصدی یا زیاد شدن مزد به اندازه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، تمام عقب ماندگی معیشتی کارگران جبران نمی‌شود اما با توجه به وضعیت موجود باید گفت نتیجه قابل قبول است.

او اضافه می‌کند: در جلسات کمیته دستمزد، سبد معاش ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد؛ برای رسیدن دستمزد به خط فقر باید حداقل مزد و حداقل مستمری به اندازه سبد افزایش می‌یافت اما در شرایط موجود و با توجه به مقاومت دولتی‌ها و کارفرمایان، تصویب اعداد بالاتر  احتمالاً مقدور نبوده است. ما بازنشستگان به نوبه خود از اعضای کارگری شورایعالی کار و تلاش آن‌ها برای پیگیری حقوق مزدی کارگران، تشکر می‌کنیم و امیدواریم فاصله مزد و معیشت براساس یک برنامه پلکانی به زودی برطرف شود.

ایزدان در پایان بازهم تاکید می‌کند: امیدواریم قبل از پایان سال تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان کارگری مشخص شود؛ بیش از ۷۰ درصد جامعه‌ی بیش از ۳.۵ میلیون نفری بازنشستگان کارگری، حداقل بگیر هستند و به دلیل بالا رفتن نرخ اقلام ضروری خانوار در سال جاری، معیشت این گروه عظیم به شدت بحرانی شده است. بازنشستگان حداقل بگیر دیگر قادر به تامین نیمی از هزینه‌های زندگی نیستند. بنابراین انتظار داریم با تصویب نهایی افزایش مستمری‌ها قبل از پایان اسفندماه، خیال بازنشستگان تا حدودی راحت شود و بتوانند از فروردین ماه از افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز