خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پزشکان اجازه‌ی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را نمی‌دهند/ دستور رهبری بر زمین مانده، چرا همه سکوت کرده‌اند؟!

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۰۶۸

امروز به دلیل نارضایتی روزافزون جامعه پرستاری از تبعیض و نابربری با پزشکان، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در سال ۱۳۸۶ با ۱۹۰ رای موافق در مجلس به تصویب رسیده، به یکی از مطالبات اصلی جامعه پرستاری کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در طول شبانه‌روز، شاهد پخش نماهنگ و تقدیرهای پر آب و تاب از سفیدپوشان جامعه سلامت یعنی پرستاران هستیم. این کلیپ‌ها با هدف تفقد و دلجویی از پرستاران در روزهای سخت کرونایی پخش می‌شود اما جالب آنکه مهمترین مطالبه‌ی اصلی این گروه شغلی از روی عمد به دست فراموشی سپرده شده است. پرستاران بر این باور هستند که شعارهای حمایتی که از جانب مسئولین در جهت حمایت از آن‌ها سر داده می‌شود، نمایشی است. به پرستاران، اگر قصدِ «تقدیر» از زحمتکش‌ترین و پرخطرترین قشر کادر درمان وجود دارد، باید برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سیزده سال است، تصویب شده اما اجرا نشده، بودجه و اعتبار اختصاص دهند. 

اما این تنها خبر بد برای جامعه‌ی پرستاری کشور نیست زیرا خبرها از افزایش ۸ درصدی تعرفه‌ی خدمات پزشکی به گوش می‌رسد. پیش از این تصمیمات، پزشکان کشور از اقشار مرفه و برخوردار جامعه محسوب می‌شدند ولی این تصمیمات منابع درآمدی آن‌ها را دوچندان می‌کند و حال مجلس به ظاهر انقلابی که تمامی اعضای آن، پیشینه‌ی خود را از خانواده‌های کارگری و فقیر می‌دانند، مصوبه‌هایی در جهت حمایت از اقشار ۴ درصدی جامعه دارند از همین روست که کارانه‌ی پزشکان، رقمی میلیونی است اما منابع درآمدی هنگفت آنها شامل معافیت مالیاتی هم می‌شود.

تامین نبودن منابع درآمدی، بهانه‌ای برای مسکوت ماندن

به گفته فعالان جامعه پرستاری، تامین نبودن منابع مالی، بهانه‌ای برای مسئولان کشور است تا مسکوت ماندن اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را توجیه کنند. ۱۳ هزار تعرفه خدمات پزشکی بدون تعریف منابع مالی ۸ درصد افزایش خواهد یافت اما اجرای قانونی که ۱۳ سال مسکوت مانده است نیاز به تامین منابع دارد که با این افزایش، ارزش ریالی این تعرفه‌ها سر به فلک خواهد کشید! به گفته دبیرکل خانه پرستار، تعارض منافع در شکل‌گیری شرایط موجود بسیار موثر است. هیات علمی‌ها در مهم‌ترین مرجع قانون‌گذاری کشور یعنی مجلس نفوذ کرده‌اند و با مصوبات خود، جیب‌هایشان را هر روز غنی‌تر می‌کنند و پرستاران هم هرچند بر تعارض منافع تاکید می‌کنند، اما راه به جایی نمی‌برند.

الهام داوری دولت‌آبادی (دبیر خانه پرستار اصفهان) گفت: مسئولان اعلام می‌کنند، منابع مالی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تامین نیست به همین دلیل این مصوبه قانونی توانایی اجرایی ندارد، این در حالی است که خبرهایی مبنی بر افزایش ۸ درصدی تعرفه خدمات پزشکی در رسانه‌های کشور مخابره می‌شود با آنکه همگان می‌دانند اجرای این تصمیم، نه تنها هزینه‌های درمانی بیماران را افزایش می‌دهد بلکه تاثیر منفی بر جامعه دارد. 

او تصریح کرد: پرستاران از مافیا و نبود اراده برای اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سخن می‌گویند. وقتی ما شرایط موجود را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که به‌طور قطع و یقین دست‌های پشت پرده خواهان اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند. 

داوری افزود: دست‌های پشت پرده، منافع گروه‌های خاصی را در اولویت قرار داده که در مجامع مدیریتی و تصمیم‌گیری نفوذ دارند. این گروه مانع از اجرای تعرفه پرستاری می‌شوند ولی با افزایش تعرفه خدمات پزشکی موافق هستند. چطور اجرای یک قانون برای ۱۳ سال مسکوت می‌ماند ولی افزلیش تعرفه خدمات پزشکی به سرعت اعلام و برای اجرا ابلاغ می‌شود؟

ما به کاهش هزینه‌های درمانی مردم توجه می‌کنیم

این فعال جامعه پرستاری تشریح کرد: حرفه‌ای شدن، مهم‌ترین اصل و مولفه‌ای‌ست که در ارتباط با شغل پرستاری وجود دارد. این موضوع رسالتی است که تمامی دانشجویان و شاغلان پرستاری برعهده دارند و باید به این مهم توجه کنند. پیرو فرمایشات رهبری، اگرچه پاندمی کرونا در کشور آثار مخرب فراوانی برجای گذاشته اما پرستاران باید فرصت پیش‌آمده را غنیمت بدانند و در جهت ارتقای شغلی خود گام بردارند. همانطور که اشاره کردم، یکی از دغدغه‌های جامعه پرستاری کشور خدمت‌رسانی به تمام آحاد جامعه است در این میان؛ اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نه تنها مطالبه و مزایای اصلی پرستاران محسوب می‌شود بلکه هزینه‌های درمانی مردم را نیز کاهش می‌هد. 

این عضو جامعه سلامت تشریح کرد: سال‌ها از مدت زمان تصویب این مصوبه قانونی می‌گذرد اما تعرفه‌گذاری همچنان مسکوت مانده است. مهم‌ترین مرجع قانون‌گذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون تعرفه‌گذاری را تصویب کرده اما تعلل بیش از حد در اجرای مصوبه عجیب به نظر می‌رسد. باید از خودمان بپرسیم با آنکه این مطالبه جامعه پرستاری مورد توجه رهبری قرار گرفته، چرا برخی از مسئولان در اجرای قانون تعلل دارند؟ بی‌توجهی به فرمایشات رهبری نشان‌دهنده‌ی حضور مافیا در لایه‌های اجرایی کشور است و من به این موضوع باور دارم. 

دبیر خانه پرستار اصفهان تصریح کرد: اینطور تصور می‌شود که پرستاران تنها به دلیل منافع شخصی بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پافشاری می‌کنند اما حقیقت روی دیگری دارد. واقعیت این است که پرستاران علاوه بر منافع خود، در ارتباط با هزینه‌های درمانی مردم نگران هستند. اگر این قانون به معنای واقعی اجرا شود، پرستاران و مردم از منافعی برخوردار خواهند شد. من؛ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را خدمت به مردم تفسیر می‌کنم. 

داوری گفت: هنگامی که این قانون اجرا شود، هزینه‌های درمانی مردم نیز کاهش می‌یابد. در حال حاضر، یک پرستار نوار قلب بیمار را می‌گیرد اما مهر پزشک متخصص در برگه خدمات ارائه شده ثبت می‌شود. در این شرایط تعرفه ECG (نوار قلب) برای پزشک ثبت می‌شود. خدمات را یک پرستار ارائه می‌دهد اما بیمار باید هزینه خدمات پزشک متخصص را پرداخت کند. من پرسشی مطرح می‌کنم، آیا تعرفه‌ای که متخصصان یا فوق‌تخصصان می‌گیرند با یک کارشناس پرستار برابر است؟ 

این عضو جامعه سلامت افزود: تعرفه‌ای که برای یک پرستار در نظر گرفته می‌شود، بسیار کمتر از تعرفه‌ای است که برای پزشک درنظر گرفته می‌شود. من با قاطعیت تاکید می‌کنم، اختلاف چندین برابری بین این تعرفه‌ها وجود دارد. بیمار اولین کسی است که از اجرا شدن تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بهره خواهد برد. همچنین این موضوع سبب ارتقای انگیزه پرستاران برای ارائه بهتر خدمات می‌شود.

وی تصریح کرد: ما فصل بودجه‌نویسی را پشت سرگذاشته‌ایم. اخبار منتشر شده و اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد، هیچ ردیف بودجه‌ای در ارتباط با قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درنظر گرفته نشده است. مادامی که در بر همین پاشنه می‌چرخد، نباید انتظار برداشتن قدم‌هایی برای اجرا شدن این قانون را داشته باشیم. این قانون، در ساعات زیادی مورد ارزیابی قرار گرفته و کمیته‌های تخصصی آن را بررسی کرده‌اند. گروه‌های پرستاری کشور در ارتباط با اجرا نشدن دقیق این قانون ابراز نگرانی می‌کنند و خواهان اجرای دقیق و درست هستند. پرستاران با رایزنی‌های متعدد همچنان پیگیر مطالبات خود خواهند بود و در جهت اجرای دقیق قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گام خواهند برداشت. 

امروز به دلیل نارضایتی روزافزون جامعه پرستاری از تبعیض و نابربری با پزشکان، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در سال ۱۳۸۶ با ۱۹۰ رای موافق در مجلس به تصویب رسیده، به یکی از مطالبات اصلی جامعه پرستاری کشور تبدیل شده است. با این حال طبق روند حاکم بر نظام سلامت و درمان کشور و سیاست سلامت و درمان حاکم بر دولت‌ها در سه دهه اخیر، به نظر می‌رسد موضوع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، چشم‌انداز مناسبی در جهت اجرا ندارد. اگرچه طبق برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا پایان این برنامه است اما به‌رغم تاکید چندباره، هنوز اراده‌ای در دولت و وزارت بهداشت برای اجرای این قانون وجود ندارد. از سوی دیگر مجلس با مصوبه‌های خود سفره رنگین پزشکان را نسبت به قبل پربارتر و رنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز