خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از شاهین نامداری؛‌

ناکام ماندن متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان مشاغل سخت+روش محاسبه

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۶۰۲

یک فعال حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با انتشار یادداشتی روش صحیح محاسبه متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور را تشریح کرد.

بازنشستگان عزیز

کانون عالی کارگران بازنشسته

امور مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی به‌جای تمکین به نص صریح قانون و محاسبه متناسب‌سازی حقوق مشمولین مشاغل سخت و زیان‌آور بر مبنای مجموع سنوات اصلی و ارفاقی، مشغول محاسبه متناسب‌سازی با فرمول (چهار سی‌ام) است! در واقع اعمال این فرمول با ضرب چهار سی‌ام در سابقه فرد در مشاغل سخت صورت می‌گیرد. فلذا به فرض سابقه ۲۰ سال به عنوان یک مثال ملموس عدد ۲/۶۶ سال بدست می‌آید: (۴÷۳۰) ×۲۰=۲/۶۶ که معادل ۳۲ ماه یعنی ۲ سال و ۸ ماه سابقه است. دقیقاً همان محاسبه ساده ریاضی که بنده در مرداد ماه ۱۳۹۹ به طرق مختلف انجام داده و به این ۳۲ ماه رسیدم. پس برای ۲۰ سال سابقه عدد ۲/۶۶ سال صحیح است، نه ۲/۳ سال که در گزارش جناب آقای دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان شهرستان تهران به آن اشاره شده است.

چنانکه می‌دانید این عدد به ازای سنوات پرداخت حق بیمه هر فرد در مشاغل سخت به دست می‌آید و با افزوده شدن به سابقه اصلی، حسب مورد، وفق بخشنامه ۷۶ مستمری‌های سازمان می‌بایست مبنای برخورداری از پایه سنوات و ضریب ترغیب، و مؤثر در مبلغ نهایی متناسب‌سازی باشد.

مع‌الوصف چنانچه نتیجه این محاسبات از سوی سازمان، همین مبالغ ناچیز مندرج در فیش‌ها و احکام حقوقی باشد، باید پرسید؛ چرا این شیوه محاسبه انتخاب شده است؟ و اما با اینکه پیگیری ما همچنان معطوف نظر نهایی دیوان و تمکین سازمان بر مجموع سنوات اصلی و ارفاقی است و حق مترتب بر (چهار سیام) را اظهرمن‌الشمس دانسته، و کوتاهی سازمان را در این خصوص را هرگز برنمی‌تابیم، اما پرداختن به این محاسبات ناچیز را هم خارج از حوصله می‌دانیم. لیکن برای یکبار در پاسخ به پرسش عزیزان با آوردن یک مثال عینی، محاسبه چهار سی‌ام و تأثیر سابقه ناشی از آن را جهت برخورداری از پارامترهای «پایه سنواتی» و «ضریب ترغیب» ارزیابی می‌نماییم.

شخصی دارای سابقه اصلی ۲۳ سال و ۸ ماه است که ۲۰ سال آن را در مشاغل سخت گذرانده است.

متناسب‌سازی وی بدون لحاظ چهار سی‌ام اینگونه است:

مشمول ضریب ترغیب نیست چون سابقه‌اش از ۲۵ سال کمتر است.

ضریب مستمری وی که قبلاً محاسبه نموده‌ام ۱/۸۴۱۲۸است.

پایه سنواتی وی بر اساس سابقه ۲۳ سال و ۸ ماه، ۲.۶۱۳، ۳۰۰ ریال است.

فلذا مبلغ متناسب‌سازی ایشان ۴.۸۱۱، ۸۱۷ ریال است

۲.۶۱۳، ۳۰۰×۱/۸۴۱۲۸=۴.۸۱۱، ۸۱۷

اما متناسب‌سازی وی با لحاظ چهار سی‌ام وفق بخشنامه ۷۶ مستمری‌ها از قرار زیر است:

سابقه ناشی از چهار سیام ۲/۶۶ سال یعنی ۲ سال و ۸ ماه است

(۴÷۳۰) ×۲۰=۲/۶۶

مجموع سابقه وی با لحاظ چهار سیام ۲۶ سال و ۴ ماه است

(۲۳ سال و ۸ ماه به علاوه ۲ سال و ۸ ماه).

وی مشمول ضریب ترغیب است چون سابقه ایشان بیشتر از ۲۵ سال است، مبلغ ضریب ترغیب وی به نسبت سابقه ۲۶ سال و ۴ ماه، ۲۵۰.۰۰۰ ریال است.

ضریب متناسب‌سازی چنانکه گفته شد ۱/۸۴۱۲۸ است.

پایه سنواتی ایشان بر اساس سابقه ۲۶ سال و ۴ ماه ۲.۹۵۰، ۰۰۰ ریال است.

فلذا شاخص متناسب‌سازی وی مبلغ ۵.۴۳۱، ۷۷۶ ریال است.

۲.۹۵۰، ۰۰۰×۱/۸۴۱۲۸=۵.۴۳۱، ۷۷۶

مبلغ متناسب‌سازی وی با لحاظ چهار سیام، ماهانه مبلغ ۵.۶۸۱، ۷۷۶ ریال می‌باشد.

۵.۴۳۱، ۷۷۶+۲۵۰.۰۰۰=۵.۶۸۱، ۷۷۶

بنابراین مجموع افزایش ماهانه ناشی از چهار سیام در فرض مثال ما ۸۶۹.۹۵۹ ریال می‌باشد که علی‌الاصول معوقه آن از مرداد ماه قابل پرداخت است.

۵.۶۸۱، ۷۷۶-۴.۸۱۱، ۸۱۷=۸۶۹.۹۵۹

آنچه بیان شد مربوط به ۴٪ حق بیمه بود و چنانچه ۴٪ مستمری برای برخی دوستان موضوعیت داشته باشد، آن هم حسب مورد و سابقه مشمول همین قاعده است. این محاسبه کاملاً منطبق بر بخشنامه ۷۶ مستمری‌هاست و چنانچه سازمان از آن عدول نماید، مفاد بخشنامه خود را کنار گذاشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز