خبرگزاری کار ایران

نشست جمع بندی سه روز مذاکره فشرده وزیر امور اقتصادی و دارایی در آذربایجان؛

طیب نیا گفت و گوهای خود با مقامات آذربایجان را مفید و سازنده خواند

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۲۸۵

وزیر امور اقتصادی و دارایی سفر خود به جمهوری آذربایجان را مفید و مذاکرات با مقامات جمهوری آذربایجان را سازنده اعلام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی سفر خود به جمهوری آذربایجان را مفید و مذاکرات با مقامات جمهوری آذربایجان را سازنده اعلام کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، وزیر اموراقتصادی و دارایی کشورمان گفت: طبق ارزیابی نهادهای بین المللی و صندوق بین المللی پول، ایران در آینده نزدیک بیشترین رشد اقتصادی را در خاورمیانه و منطقه خواهد داشت.

علی طیب نیا درجمع خبرنگاران در باکو، به مذاکرات خوب خود با مقامات آذری اشاره کرد و گفت: به رغم توسعه خوب روابط سیاسی میان دوکشور، همکاری های اقتصادی فیمابین در شان ۲ کشور توسعه نیافته اما امیدواریم درآینده نزدیک شاهد گسترش مبادلات اقتصادی بین دو کشور باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به فرصت های خوب همکاری میان دو کشور اشاره کرد و افزود: همکاری های دو کشور در ایجاد صلح و ثبات در منطقه موثر است و به تقویت اقتصاد طرفین و افزایش رفاه دو ملت کمک خواهد کرد.

وی عملیاتی کردن توافقات روسای جمهور دو کشور را از اهداف سفر خود اعلام کرد و گفت: تحریم های ظالمانه غربی ها آثار منفی بر اقتصاد ایران گذاشته بود که با تدابیر و برنامه ریزی های منطقی و سیاست های پولی دولت، نرخ تورم از ۴۰ درصد به زیر۱۶درصد کاهش یافته است.

طیب نیا به نرخ رشد اقتصادی ۴ درصدی در۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: بهبود فضای کسب و کار و زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از اهداف راهبردی دولت در داخل کشور بوده و توانستیم در کوتاه مدت علیرغم تحریم های موجود این شاخص را ۲۲ رتبه ارتقا دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت های ممتاز کشورمان درحوزه های مختلف سرمایه گذاری، گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و متخصص می تواند کمک قابل توجه به جمهوری آذربایجان در حوزه های فنی - مهندسی ارائه دهد.

وی بررسی موانع همکاری های بانکی و تلاش برای گسترش این همکاری ها را ازموضوعات مورد مذاکره در این سفر اعلام کرد و افزود: رئیس جمهوری آذربایجان و وزیران این کشور نیز بر رفع محدودیت های بانکی بین دو کشور تاکید داشتند.

علی طیب نیا درباره حذف دلار در برخی معاملات خارجی گفت: ما استفاده از پول های ملی کشورها را درمعاملات تجاری مطرح کردیم و علاقه مند به توسعه این روش در معامله با کشورهای دیگر هستیم و این موضوع با استقبال خیلی خوب از کشورها مواجه شده است اما این به معنی آن نیست که از پول کشور ثالثدر مبادلات تجاری استفاده نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در مورد علاقه مندی کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران بعد از تحریم های روسیه گفت: غربی ها قبل از تحریم های روسیه برای سرمایه گذاری در ایران اظهار علاقه کرده بودند آنها به این نتیجه رسیده اند که ادامه تحریم ها به نفع آنها نبوده است لذا علاقه مندند از منافع موجود در بازار ایران بهره خود را داشته باشند.

وی به مزیت های خوب سرمایه گذاری در ایران همچون وجود نیروی کارآمد و متخصص، بنیان های قوی علمی - تخصصی، انرژی ارزان و ظرفیت های خوب قانونی کشور اشاره کرد و گفت: این مزیت ها جمهوری اسلامی ایران را به بهترین مکان برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل کرده است.

علی طیب نیا از علاقه مندی سرمایه گذاران آذری به فعالیت در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مناطق آزاد تجاری صنعتی ارس و ماکو اشاره کرد و گفت: محدودیتی برای سرمایه گذاری آذری ها در ایران وجود ندارد.

وزیر اقتصاد سرمایه گذاری های مشترک، ترانزیت کالا، افزایش مبادلات تجاری، توسعه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت را از محورهای مهم همکاری بین دو کشور عنوان کرد و گفت: مذاکرات خوبی با دوستان آذری در این زمینه ها صورت گرفت.

علی طیب نیا گسترش همکاریهای تجاری اقتصادی با همسایگان و تعاملات دو یا چند جانبه با کشورهای منطقه را از برنامه های مهم جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: این همکاری برای همه کشورهای منطقه منافع زیادی خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز