خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت‌رئیسه مجلس:

باید در ارائه سبد کالا ذائقه و شأن مردم در نظر گرفته شود

کد خبر : ۱۷۰۳۱۳

گروه هدف سبد کالای سال ۹۳، باید شامل افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و دامنه‌های آنها شود. گروه هدف سبد کالای سال ۹۳، باید شامل افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و دامنه‌های آنها شود.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سربازی که در دفتر من بود، مشمول دریافت سبد کالا نشد، اما چند نماینده مجلس مستحق دریافت سبد کالا اعلام شده بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا مصری در برنامه مناظره صدا و سیما با موضوع «سبد حمایتی دولت» که عصر امروز(جمعه ۲ خرداد) برگزار شد، گفت: برای توزیع سبد کالا باید به این نکته توجه کرد که آیا کالا خوب است، یا پول که قاعدتا جامعه پول را ترجیح می‌دهد.

عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید ببینیم هدف ما از این موضوع چیست اگر بخواهیم این کار را برای خودمان انجام دهیم، یک نحوه اجرا دارد و برای گروه دیگر نحوه دیگری باشد. برای یک فرد تشنه در بیابان اگر بگوییم، آب یا نوشابه یا فلان نوشیدنی قاعدتا آب حرف اول را می‌زند و حتی جوجه کباب هم فایده‌ای برای این فرد ندارد.

وی گفت: ما در مورد جامعه‌ای داریم تصمیم می‌گیریم که جزء دهک‌های آخر درآمدی است، این گروه حداقل درآمد را هم ندارد و ما یارانه‌ای که می‌دهیم به اندازه یک تخم‌مرغ و نصف نان سنگک در وعده ظهر و تکرار همین وعده در شب است و این میزان درآمدی است که از کمیته و بهزیستی می‌گیرند.

مصری با بیان اینکه دومین هدف ما از کالاهایی که توزیع می‌کنیم این است که امنیت غذایی ایجاد کرده و حداقل پروتئین و کالری را به دهک‌های پایین جامعه برسانیم، گفت: اگر پول بدهیم معلوم نیست که صرف چه چیزی می‌شود. اگر از همین خانواده‌ها یک دانشجو داشته باشند، آن را در اولویت قرار می‌دهند و از نان و پنیری که مصرف می‌کنند، پنیر را هم حذف کرده و ۵ نفر باید دچار سوءتغذیه شوند، تا یک نفر درس بخواند. از طرف دیگر بازار ما قابل کنترل نیست و باید نوسانات قیمت کالا را در نظر گرفت، چرا که امروز روغن می‌خریم، ولی فردا یا این جنس در بازار موجود نیست و یا با قیمت دیگری عرضه می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته قانونی در مجلس به تصویب رسید که ۵ نوبت سبد کالا بین افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی باید توزیع شود، گفت: اگر قرار است سبد کالا توزیع شود، امسال فقط به افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امام خمینی(ره) و دامنه‌های شناسایی شده آنها ارائه می‌شود.

وی به اشکالات توزیع سبد کالا که به اعتقاد وی بدون در نظر گرفتن گروه هدف و بانک اطلاعاتی مشخص، انجام شد، اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال سربازی که در دفتر من بود، مشمول دریافت سبد کالا نشد، اما چند نماینده مجلس مستحق دریافت سبد کالا اعلام شده بودند.

مصری معتقد است که گروه هدف سبد کالای سال ۹۳، باید شامل افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و دامنه‌های آنها شود.

وی اظهار داشت: در دولت نهم ما ۳ سال سبد کالا توزیع کردیم، اما هیچ کس متوجه اجرای این کار نشد، زیرا بانک اطلاعاتی مشخص داشتیم و برای هر خانوار ۲۰۰ مرکز دریافتی سبد را در نظر گرفته بودیم.

مصری با اشاره به اینکه ۷ میلیون تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۵ میلیون تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: این موضوع باعثتحقیر نظام نیست، یک دهک آخر در دنیا همیشه تحت پوشش اجتماعی هستند و حتی در برخی نقاط دنیا غذای گرم میان فقرا توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مردم در نظرسنجی به ارائه یارانه نقدی در بحثتامین امنیت غذایی رای دادند که یکی از مباحثآن بی اعتمادی به نظام دولتی بوده و مردم به آن اعتماد ندارند و معتقدند پول را به خود آنها داده شود، تا بتوانند خرج کنند.

وی با اشاره به اینکه اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومان بانک صادرات اکنون به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده و شاید در آینده به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد، گفت: هرجا می‌بینید شعبه جدید بانکی ایجاد می‌شود مساوی با تعطیلی ۱۰ واحد تولیدی است و با این وجود تولید‌کننده نیز پول خود را در بانک گذاشته و تولید را می‌خواباند که نتیجه آن فسادهای اقتصادی موجود است.

مصری به میزان بیکاری افراد تحصیلکرده در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: ۹۰ درصد افرادی که اکنون در مجلس به بنده مراجعه می‌کنند، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند. معضل جامعه بیکاری است که افسردگی را ایجاد کرده و زنگ خطری برای جامعه است.

وی ادامه داد: جوان امروزی کار ندارد حتی اگر امروز همه کارمندان دولت را بیرون بریزیم و بیکاران را جایگزین کنیم، باز هم دو میلیون بیکار با وجود جذب ۲.۴ میلیون نفری وجود دارد.

وی در خصوص انصراف از یارانه‌ها نیز گفت: مشاهده کردیم که ۷۳ میلیون نفر ثبت‌نام کردند و ما و شما هم در رودر بایستی از گرفتن یارانه انصراف دادیم و در فضای تاریک ثبت‌نام نکردیم و باید دید، با میزان افزایش حامل‌ها آیا قدرت خرید حفظ می‌شود.

مصری گفت: با شروع بحران‌های اقتصادی اولین مراکزی که ورشکست می‌شوند بانک‌ها هستند، اما در کشور ما با وجود مشکلات اقتصادی بانک‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند.

وی ادامه داد: نظام مالی پاسخگوی نیاز کشور نیست و یک جوان نمی‌تواند یک میلیون تومان وام بگیرد، اما در همین نظام بانکی ۳ هزار میلیارد تومان بالا کشیده می‌شود و فاصله فقیر و غنی زیاد‌تر می‌شود و اگر کسی امروز بخواهد حرام‌خور نباشد و برای راه‌اندازی تولید به دنبال رانت و رابطه نباشد، هیچ جایگاهی نخواهد داشت.

وی گفت: باید در ارائه سبد کالا ذائقه و شان مردم در نظر گرفته شود، وگرنه با آن مخالف هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز