خبرگزاری کار ایران

وزارت اقتصاد اعلام کرد:

رتبه ۱۸ ایران به لحاظ تعداد بیکاران

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۵۲

به خاطر نسبت بالای نرخ بیکاری جوانان به کل نرخ بیکاری؛ کشور وارد منطقه بحرانی شده / در برخی از استان‌ها بیکاری بیداد می‌کند / نرخ بیکاری جوانان یکی از استان‌ها ۵۰ درصد است / صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران با نرخ بیکاری ۱۳ و یک دهم درصدی؛ در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه تاکید کرده است: همه سیاست‌های مالی، پولی، ارزی و تجاری در جهت حمایت از اشتغال مولد و پایدار و در خدمت توسعه بازار کار قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، در این گزارش آمده است: موضوع اشتغال صرفاً به عنوان یک متغیر اقتصادی مطرح نیست، بلکه شغل پایدار و آبرومند عامل مهمی در رفاه خانواده و شخصیت افراد است و بیکاری به عنوان ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی است.

در شرایط تورمی حتی کسانی هم که شغل دارند، در خطر فقر هستند.

با وجود درآمدهای سرشار ارزی و وعده‌ها، شعارها و آمارهای داده شده، خالص سالانه تعداد شغل ایجاد شده در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰(شغل‌های ایجاد شده منهای شغل‌های از دست رفته)، بسیار اندک بوده است.

در ادامه مسیر رشد تحولات سنی جمعیت برآمده از شوک دهه ۱۳۶۰، تعداد جوانان در فاصله سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، تا ۵ سال آینده ظاهر خواهد شد.

تعداد دانشجویان کشور در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ حدود ۱۳ برابر و موجب شده است تعداد دانشجویان در صدهزار نفر جمعیت در سال ۱۳۸۹، به بیش از ۵۲۰۰ نفر برسد که این رقم از نظر شرایط بازرا کار آینده، به طور هشدار دهنده‌ای بالاتر از ارقام مشابه کشورهای درحال توسعه و حتی کشورهای پیشرفته است.

نامساعد بودن فضای فعالیت‌های اقتصادی، در کنار توسعه زیاد آموزش عالی، باعثشده است جوانانی که به طور متعارف وارد بازار کار می‌شدند، مسیر تحصیلات در آموزش عالی را با امید دستیابی به شرایط بهتر شغلی انتخاب کنند و ورود خود را به بازار کار به تعویق بیندازند. درحال حاضر جمعیت بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان جمعیت غیرفعال فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل آموزش عالی در کشور هستند.

اگر بیش از ۵ میلیون نفر ذکر شده را با جمعیت بیکار متجاوز از سه میلیون نفر موجود جمع کنیم به عدد بیش از ۸ میلیون نفر می‌رسیم که منعکس کننده ابعاد مسئله اشتغال در سال‌های نزدیک آینده است.

هم اکنون نرخ بیکاری کل کشور و جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۱۲و دو دهم درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۶ درصد است.

هم اکنون به خاطر نسبت بالای نرخ بیکاری جوانان به کل نرخ بیکاری کشور وارد منطقه بحرانی شده است. در برخی از استان‌ها بیکاری بیداد می‌کند. نرخ بیکاری جوانان یکی از استان‌ها ۵۰ درصد است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده نرخ بیکاری ایران که در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۲و دو دهم درصد بوده است در پایان سال جاری میلادی به ۱۳و یک دهم درصد افزایش پیدا کند. صندوق بین المللی پول با رده بندی کشورها از نظر نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد ایران با نرخ بیکاری ۱۳و یک دهم درصدی در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است.

دولت در عرصه سیاست‌گذاری بازار کار کشور دو راهبرد متفاوت از بعد زمانی را برای اشتغالزایی پیگیری می‌کند.

در کوتاه مدت، سیاست تداوم تولید و صیانت از سطح اشتغال موجود و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری از طریق حمایت از کسب و کارهای موجود، به فعالیت رساندن ظرفیت‌های بلااستفاده واحدهای اقتصادی و جهت گیری نظام بانکی برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی و بازار سرمایه برای تأمین سرمایه ثابت واحدهای اقتصادی مدنظر است.

در بلندمدت هم ایجاد هماهنگی در سیاست‌های مالی، پولی، ارزی و تجاری در چارچوب حمایت از اشتغال مولد و پایدار، استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی جهت ایجاد مشاغل جدید با تأ‌کید بر مقررات زدائی، بهبود فضای کسب و کار، بهبود شاخص‌های رقابت پذیری و عمق بخشی به بازار مالی کشور در اولویت قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز