خبرگزاری کار ایران

آینده‌ روشن در انتظار صنعت پوشاک استان یزد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۶۸۹

 توسعه صنعت پوشاک از جمله محورهای طرح تحولی "یزدنوین" است که به ابتکار استاندار این استان با حمایت دولت سیزدهم کلید خورده و آینده روشنی را پیش روی مردم این دیار در حوزه پوشاک قرار داده است.

برنامه تحولی "یزد نوین"، مسیر توسعه استان را در ۱۰ حوزه مختلف تا افق ۱۴۲۴ برنامه ریزی کرده که پیشتر در مورد سه محور "تامین پایدار آب" ، "اقتصاد دانش بنیان" و "انرژی خورشیدی" نوشتیم و اکنون به فصل چهارم این طرح یعنی "پوشاک" و برنامه های استان برای توسعه این حوزه اشاره می کنیم.

علاوه بر چهار حوزه مورد اشاره در یزد نوین به محورهای "گردشگری، کشاورزی، نساجی، سامان خانواده، ارتقاء سرمایه انسانی و توسعه ورزش" نیز با هدف شتاب بخشی به پیشرفت استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر یزد در راستای سیاست‌های دولت با مشارکت نخبگان و متخصصان نیز پرداخته شده است.

طرح تحولی یزد نوین، ربع قرن آینده استان را نشانه رفته و قرار است طی این مدت زمان، استان در مسیر تحول قرار گرفته و در ۱۰ فصل مورد اشاره به توسعه و پیشرفت قابل اتکا دست یابد.

در مقدمه طرح تحولی "یزد نوین" آمده است: استان یزد با بهره گیری از انسان هایی سالم و توانمند و با تکیه بر میراث فرهنگی و معنوی غنی، نظام فکری و فرهنگی مبتنی بر جستجوگری، آبادگری و پردازش‌گری و کاربست پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فرا استانی و نیز تقویت سرمایه‌های اجتماعی با رعایت الزامات و ملاحظات دفاعی، امنیتی، و پدافند غیرعامل در افق ۱۴۲۴ استانی است:

* با توسعه مبتنی بر هویت و اصالت فرهنگی و تاریخی منحصر بفرد یزدی ها با اقتصاد دانش بنیان متکی بر مزیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارای مشخصه‌های:

- مقصد برتر گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سلامت.

- مرکز برتر خدمات بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مرکزی کشور.

- یکی از مراکز اصلی تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته کشور.

- کانون برتر تولیدات معدنی و فرآوری.

- کانون برتر صنعت و کشاورزی پیشرفته همساز با اقلیم.

- یکی از مراکز اصلی تولید و صادرات محصولات هویتی، تاریخی، و صنایع دستی با تاکید بر زیوآلات، شیرینی جات و منسوجات فاخر.

- کانون برتر تولید علم و فن آوری و تربیت نخبگان آبادگر.

یادگار ماندگار دولت سیزدهم؛ آینده‌ روشن در انتظار صنعت پوشاک استان یزد

پیشینه نساجی در استان یزد

در یزد آنچنان که در کتب تاریخی آمده است حداقل از زمان سلجوقیان به عنوان یکی از مراکز مهم بافندگی در ایران شناخته می شده است و یزدیها در عصر صفویه با معرفی برترین استادان بافندگی در به اوج رسیدن صنعت نساجی نقش بسزایی داشتند.

در قدیم صنعت نساجی با نام "شعربافی" شناخته می شده است و منظور بافت هر نوع پارچه ای با دستگاه های سنتی بافندگی بوده است؛ تا چند دهه پیش واژه کارخانه در شهر یزد تنها برای کارگاه های شعربافی به کار می رفته است و پارچه های بافته شده در این کارگاه ها را کار می نامیدند البته در بسیاری از خانه های یزدی کاربافی وجود داشته و این تنها مختص به کارگاه های شعربافی نبوده است.

پارچه های یزدی در قرن های گذشته به اندازه ای شهرت داشتند که این شهر را به پارچه هایش می شناختند

به غیر از ترمه و دارایی از جمله پارچه های معروفی که در یزد دوخته می شده است می توان به "دیباج" اشاره کرد که گاه با تاری از نخ های زرین بافته می شده است و پارچه مخمل زرین یزد را باید با ارزش ترین پارچه زمان صفویان دانست؛ "ساتن" یزد نیز از تولیدات معروف این شهر در عصر صفویه بوده است.

هنرمندان یزدی همچون "غیاث‌الدین نقشبند" هنر پارچه بافی را به درجه ای از تعالی رساندند که برای پیشرفت صنعت در کشورهایی همچون هندوستان نیز از آنها دعوت به عمل می آمد اما پس از صفویه نساجی سنتی نتوانست هیچ گاه به رونق پیشین خود بازگردد، بافته های نساجی ایرانی و یزدی نمی توانست با قیمت پایین عرضه شود و بافندگان یزدی بیشتر به بافتن پارچه های ارزشمند خو گرفته بودند در نتیجه بازار پارچه های معمولی را از دست دادند و در نهایت سال به سال از رونق شعربافی کاسته شد و دیگر به ندرت می توان کارگاه های بافندگی سنتی را در یزد یافت.

اهداف بنیادین و کلان ارتقای واحدهای پوشاک استان در برنامه تحولی یزدنوین

استاندار یزد، اهداف بنیادین، راهبردها، سیاست های سرزمینی و برنامه های عملیاتی ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای تولید پوشاک در برنامه تحولی یزدنوین را تشریح کرد.

مهران فاطمی به ایرنا گفت: توسعه پایدار صنعتی و معدنی و تکمیل زنجیره های ارزش صنایع مزیت دار و رقابتی با اتکا بر فن آوری های پیشرفته و دانش بنیان، هدف بنیادین استان در این حوزه در قالب برنامه تحولی یزد نوین است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار کنونی اقتصادی استان در راستای حرکت به سمت فعالیتهای اقتصادی کم اب خواه و توسعه پایدار صنعتی و معدنی و تکمیل زنجیره ارزش و خوشه های صنعتی مبتنی بر صنایع مزیت دار، رقابتی و کم آب خواه با اتکا بر فن اوری دانش بنیان از جمله راهبردهای توسعه صنعتی پوشاک در استان است.

استاندار یزد، حفظ و ارتقای فعالیت های اقتصادی مزیت دار در شهرستان های استان و تکمیل و توسعه زیرساخت های مرتبط با فضاهای اصلی و پشتیبان فعالیت های صنعتی و معدنی را از سیاست های سرزمینی این حوزه اعلام کرد.

وی دستیابی به سهم حداقل پنج درصدی ارزش افزوده بخش پوشاک کشور را هدف کلان توسعه تولیدات پوشاک در استان اعلام کرد و گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای مورد اشاره، برنامه عملیاتی این بخش در استان است.

فاطمی در تشریح برنامه های عملیاتی توسعه حوزه پوشاک و پروژه های در دست اقدام این بخش در استان هم گفت: ایجاد شهرک اختصاصی پوشاک از جمله این پروژه هاست که متولی آن انجمن نساجی و شرکت شهرکهای صنعتی استان است .

وی یادآور شد: توسعه واحدهای کوچک و متوسط( تولید بدون کارخانه)، ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ تولید پوشاک به تعداد پنج واحد و ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ کالای خواب به میزان سه واحد در استان از دیگر پروژه های مد نظر در بخش پوشاک است که توسط انجمن نساجی و اداره کل صمت استان اجرایی می شود.

استاندار یزد، ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی صنعت پوشاک، اجرای طرح های توسعه ای واحدهای صنعتی پوشاک فعال استان به تعداد ۱۰ واحد و تکمیل زنجیره تولید این محصول را از دیگر پروژه های پیش بینی شده برای توسعه استان در حوزه پوشاک در برنامه تحولی "یزد نوین" اعلام کرد.

امید است با اجرای این پروژه‌ها و پیگیری مسوولان استان شاهد تحولی شگرف در صنعت نساجی و پوشاک استان باشیم و یزد بار درگیر به روزهای خوش خود در این حوزه باز گردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز