خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از الهه کولایی؛

دوم خرداد و سیاست خارجی

مقطع تاریخی دوم خرداد توانست اهداف متعالی و بشردوستانه ایران را برای مردم جهان آشکار سازد و گامی بلند را برای تحقق ارزش‌های دینی و انسانی بر دارد.

یکی از مهم‌ترین محور‌های اثربخش در بررسی سیاست خارجی و تعامل با جامعه بین‌الملل دولت برآمده از حماسه مردمی دوم خرداد، مقابله با پروژه ایران هراسی بود که توسط آمریکایی‌ها در سال‌های بعد از انقلاب کلید خورده بود. فضای بوجود آمده از دوم خرداد امکان گسترش رابطه با همسایگان از یک سو و ارتباط گسترده با جامعه جهانی را از سوی دیگر فراهم ساخت و در ادامه این روند رو به رشد و توسعه یافتگی روابط در سیاست بین الملل، بهبود رابطه با کشور‌های غربی و گسترش رابطه با همسایگان بویژه همسایگان شرقی و شمالی نیز تحقق یافت.

انتخاب دولت هفتم در دوم خرداد ۱۳۷۶ با رأی بالا از سوی مردم ایران، این پیام را به جامعه جهانی داد که ایران می‌خواهد به عنوان بازیگر فعال از ظرفیت خود برای رشد و توسعه داخلی و همچنین تأثیرگذاری بر فرآیند صلح و ثبات جهانی استفاده کند. انقلاب اسلامی ایران فرصتی بود تا ملت ایران بتواند تقاضای تغییر در رابطه ناعادلانه جهانی را با صدای بلند به گوش ملت‌های جهان برساند و دوم خرداد توانست این اثر بخشی برآمده از خواست ملت را دو چندان کند.

مقطع تاریخی یاد شده بار دیگر توانست اهداف متعالی و بشردوستانه ایران را برای مردم جهان آشکار سازد و گامی بلند را برای تحقق ارزش‌های دینی و انسانی بر دارد.

در سال‌های برپایی دولت اصلاحات طرح و ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی آقای رییس دولت اصلاحات، می‌‌توانست پاسخی مناسب به نیاز جامعه جهانی خسته از درگیری‌ها و تنش‌های گوناگون باشد که تصویب آن با رأی قاطع در مجمع عمومی نشان‌دهنده توجه به این نیاز بود. تمرکز و توجه بر این راهبرد در برابر ایده جنگ تمدن‌های هانتینگتون، می‌توانست شرایط را برای ایفای نقش سازنده‌ ایران در منطقه هموار سازد اما متاسفانه با ناتمام ماندن پروژه اصلاحات در سال ۸۴ ادامه این راهبرد نیز مختل شد و روابط خارجی ایران وارد مرحله جدیدی شدکه تهاجم‌گرایی جای تعامل و گفت‌و‌گو را گرفت.

کد خبر : ۲۷۸۹۹۶