خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق دبیرکل فدراسیون فوتبال:

برگزاری انتخابات رئیس فدراسیون فوتبال برای فیفا پیش از اصلاح اساسنامه اولویت دارد

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۳۲۳

علی دهقانی بیان کرد: برگزاری انتخابات رئیس فدراسیون فوتبال، از ماده یک اساسنامه بالاتر و برای فیفا اولویت بوده است زیرا برای تعیین و تکلیف ماده یک اساسنامه یک سال و برای رئیس فدراسیون تنها یک ماه زمان داده است.

به گزارش ایلنا، برنامه «ورزش بدون ویرایش» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی اساسنامه فدراسیون فوتبال و با حضور علی دهقانی معاون اسبق دبیر کل فدراسیون فوتبال به روی آنتن رفت.

علی دهقانی با اشاره به ایراداتی که به اساسنامه سابق فدراسیون فوتبال وارد بود، گفت: تقریبا 10 سال از نگارش و 9 سال از سن تصویب اساسنامه قبلی، می‌گذشت و در زمان خود، کارآمد و مفید بود اما نزدیک به 9 سال هیچ تغییری در آن ایجاد نکردیم و کاستی‌هایی داشت که در اساسنامه فعلی به آن اشاره شده است.

وی به ویژگی‌های اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال اشاره و بیان کرد: استقلال کامل رکن قضایی، کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف یکی از مهم ترین شاخص‌های این اساسنامه است. هیت رئیسه افرادی را به مجمع فدراسیون معرفی می‌کند و مجمع برای حضور افراد در این پست‌ها رای می‌دهد. همچنین مجمع در صورتی که تشخیص دهد افراد حاضر در این مسئولیت‌ها توانایی انجام وظایف خود را ندارند، کار استیضاح و برکناری را داشته باشد.

معاون اسبق دبیر کل فدراسیون فوتبال به استقلال کمیته انتخاباتی اشاره و عنوان کرد: این کمیته، خود از دو بخش کمیته انتخابات و کمیته استیناف انتخابات تشکیل شده است. فرآیند انتخاب افراد حاضر در این کمیته‌ها نیز همانند کمیته‌های اشاره شده است؛ به این صورت که هیئت رئیسه افرادی را به مجمع معرفی می‌کند و مجمع نیز رای می‌دهد.

وی به اساسنامه قبلی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال، کاندیداهای کمیته‌های مختلف، از بدنه داخل فدراسیون در کمیته تایید سه نفره تایید صلاحیت‌ها حضور داشتند که این کمیته جدا شده است و اعضای مجمع افراد این کمیته را انتخاب می‌کنند.

دهقانی به دیگر ویژگی‌های اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال اشاره و بیان کرد: تعداد اعضای مجمع در این اساسنامه افزایش یافته است و در واقع باشگاه‌های بیشتری از جمله فوتبال ساحلی و فوتسال به مجمع اضافه شدند. وقتی تعداد اعضای مجمع افزایش می‌یابد، انحصار کاهش پیدا می‌کند و دموکراسی روح بیشتری پیدا می‌کند.

معاون اسبق دبیر کل فدراسیون فوتبال در عین حال تصریح کرد: اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که در یک سال گذشته بین فدراسیون و فیفا در رفت و برگشت بوده است، می‌توانست بهتر و اصولی تر نگارش شود اما باز هم باید اعتراف کنیم، نگارش اساسنامه جدید، یک اتفاق مثبت محسوب می‌شود زیرا فوتبال به یک سرانجامی خواهد رسید و از حالت سرپرستی خارج خواهد شد.

وی با تصریح بر اینکه اساسنامه جدید اختیارات بی حد و حصری به هیئت رئیسه داده است، بیان کرد: اختیارات به هیئت رئیسه در حدی است که گویا اساسنامه جدید توسط هیئت رئیسه نگارش شده است.

دهقانی از توجه فیفا به اساسنامه و انتخابات در فدراسیون فوتبال گفت و اظهار کرد: فیفا اساسنامه را تائید کرده است اما یک سال وقت برای اصلاح آن داده و البته تاکید کرده است تا پایان سال میلادی باید انتخابات را برگزار کنیم. این بدان معنا است که برگزاری انتخابات رئیس فدراسیون فوتبال، از ماده یک اساسنامه بالاتر و برای فیفا اولویت بوده است زیرا برای تعیین و تکلیف ماده یک اساسنامه یک سال و برای رئیس فدراسیون تنها یک ماه زمان داده است. اگر این کار انجام نشود، وارد کمیته عادی سازی می‌شویم.

وی از عدم امکان اصلاح اساسنامه در شرایط فعلی گفت و ابراز کرد: اگر اساسنامه را بخواهیم اصلاح کنیم، مجمع نمی‌تواند آن را تصویب کند؛ باید 20 روز زمان ببرد تا اصلاحیات وارد شاکله اساسنامه شود و مجدد به فیفا برود. 15 روز طول خواهد کشید تا فیفا آن را تائید کند و 21 روز پس از آن مجمع برای تصویب مجدد اساسنامه تشکیل شود. این فرایند حدود 50 روز زمان می‌برد و این سبب می‌شود انتخابات فدراسیون تاخیر زیادی بخورد.

معاون اسبق دبیر کل فدراسیون فوتبال تاکید کرد: اعضای مجمع، هشت آذر باید اساسنامه فعلی که مورد تایید فیفا قرار گرفته است را تصویب کنند و به سراغ انتخابات ریاست فدراسیون برویم. تیم جدید که آمد، درباره اصلاح اساسنامه می‌توانند بحث و گفتگو کنند.

وی به ایرادات و اشکالات اداره فدراسیون به شکل سرپرستی اشاره و بیان کرد: در این شرایط، فدراسیون نمی‌تواند اسپانسر پیدا کند، نمی‌تواند قرارداد تجاری ببندد و همچنین سرمربی تیم‌های ملی فوتبال در همه رده‌های سنی تکلیف خود را نمی‌دانند. بنابراین باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا انتخابات ریاست فدراسیون برگزار شود و پس از آن می‌توان با حضور کارشناسان، ماده یک و بندهای دیگر اساسنامه را اصلاح کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز