خبرگزاری کار ایران

به بهانه جدایی عادل فردوسی‌پور؛

تمام حاشیه‌های نود در 20 سال حضور روی آنتن

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۷۹۰

برنامه نود تاثیرگذارترین برنامه ورزشی دو دهه اخیر تلویزیون است که بار دیگر درگیر حواشی نگران کننده‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، این روزها صحبت از تعطیلی برنامه نود یا تغییر تیم سازنده این برنامه است و نگرانی از باب اینکه دیگر عادل فردوسی‌پور را دوشنبه‌شب‌ها روی آنتن زنده شبکه 3 نمی‌بینیم فوتبالدوستان زیادی را به واکنش نسبت به این موضوع وا داشته است. برنامه نود با وجود منتقدان زیادی که دارد بدون شک برنامه مهمی در صدا و سیما و البته در فوتبال ایران محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تاثیرگذاری آن را کتمان کند. این برنامه پیش از این هم حاشیه‌های زیادی به همراه داشته که چند بار تا پای تعطیلی برنامه پیش رفته است ولی هربار فشار افکار عمومی باعث عقب نشینی مسئولان شده و باید دید اینبار هم شاهد پیروزی فردوسی‌پور و بازگشت شکوه‌مندانه او به آنتن هستیم یا نه. با حواشی سال‌های اخیر برنامه نود همراه ما باشید:

 

بازیکن روبروی مدیرعامل

سال اول روی آنتن رفتن برنامه نود بود و در یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌ها و در شبی که فتح‌الله‌زاده و عابدینی به عنوان مدیران عامل دو باشگاه میهمان برنامه بودند، علی باغمیشه بازیکن وقت پرسپولیس روی خط آمد و به انتقاد علیه مدیریت عابدینی پرداخت که با عصبانیت مهمان برنامه نود روبرو شد و از عادل گلایه کرد که چرا بازیکن را روبروی مدیر تیم قرار می‌دهد. عادل هنوز هم بعد از سال‌ها بابت آن برنامه دارد به خیلی‌ها جواب پس می‌دهد.

 

کمیته انتقالی

بعد از جام جهانی 2006 بود که عادل فردوسی‌پور قصد داشت دلیل مشکلات فوتبال ایران را که منجر به تعلیق فدراسیون فوتبال شده بود بررسی کند. صفایی فراهانی در این برنامه با کیومرث هاشمی معاون و آخوندی مدیر روابط عمومی وقت سازمان تربیت بدنی بحث کرد و با مدرک نشان داد درصد زیادی از مشکلات فوتبال نشات گرفته از کارهای سازمان تربیت بدنی است و این شروعی بود بر درگیری عادل با سازمان تربیت بدنی وقت.

 

محمد دادکان

دادکان قصد داشت در مورد برکناری خود از ریاست فدراسیون صحبت کرد و به برنامه نود دعوت شد. او در آن برنامه به صراحت گفت که دعوای او و علی‎آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی بر سر پست و مقام بود. او هم با حرف‌هایی که زد درصد زیادی از مشکلات فوتبال ایران را به گردن سازمان تربیت بدنی انداخت، سازمانی که آن زمان رئیسش محمد علی‌آبادی بود.

 

موفقیت‌های نظام

عادل فردوسی‌پور برنامه‌اش را به تعطیلی‌های لیگ برتر و تعویق مسابقات اختصاص داد که در آن با عزیز محمدی هم صحبت کرد. عادل با لحن طنز گفت که کسی از بهترین فدراسیون سال آسیا انتظار ندارد برنامه مسابقاتش دائم تغییر کند که عزیز محمدی در این لحظه جواب تندی به عادل داد: «شما با استفاده از تریبون رسانه ملی سعی در زیر سوال بردن موفقیت‌های نظام داری.»

 

دوربین 90 را به شیراز راه ندادند

ممانعت از ورود دوربین 90 به ورزشگاه حافظیه شیراز و اعلام تحریم برنامه نود هم از اتفاقات جالب آن سال‌ها بود که به دلیل دعوای عادل فردوسی پور و عزیز محمدی رخ داد.

 

دعوا بر سر انتقال تیم‌ها

دوشنبه 16 خرداد 90 برنامه‌ای اختصاصی با حضور سیداحمد لطفی‌آشتیانی و علی‌اصغر یوسف‌نژاد نمایندگان مجلس موافق و مخالف به روی آنتن رفت. این طولانی‌ترین برنامهٔ زندهٔ ورزشی تاریخ صداوسیما بود. نظرسنجی برنامه به موضوع انتقال تیم‌ها از شهری به شهر دیگر اختصاص داشت و بیش از 90 درصد مردم در همان دقایق ابتدایی مخالف انتقال تیم‌ها بودند. نزدیک 3 میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. لطفی در توجیه این که چرا مردم شهر و استان خودتان با نظر شما مخالف‌اند طی اظهاراتی عجیب به شهروندان اراکی گفت بیشتر مردم شهر اراک کارگر هستند و بعد از این که شام می‌خورند و نماز می‌خوانند، می‌خوابند چون صبح زود باید سر کار بروند و در بخش دیگری از سخنانش گفت که بخشی از ورزشکاران استان موبایل ندارند و بخشی دیگر هم تا این وقت شب بیدار نیستند که نمی‌توانند از من حمایت کنند

 

سوال پیامکی جنجالی

برخلاف همیشه که حرف‌های مهمان‌های برنامه باعث ایجاد جنجال می‌شد، این دفعه موضوع مسابقه پیامک برنامه نود باعث شد سر و صدای زیادی به پا شود. عادل فردوسی‌پور با این سوال که «به نظر شما چه عاملی بیشتر از همه در ناکامی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی نقش داشته؟» سیستم پیامک برنامه نود در آن شب خراب شد تا انگشت اتهام به سوی فردوسی پور باشد. آن شب تخمین زده می شد کورد پیامک های 90 شکسته شود.

 

تراکتوری‌ها علیه عادل

بحث اینکه پرطرفدارترین تیم ایران کدام تیم است یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های نود را رقم زد. عادل فردوسی‌پور سوال پیامکی خود را به اینکه طرفدار کدام تیم هستید اختصاص داد و بعد از آن متهم شد که گزینه‌های مربوط به تراکتورسازی و سپاهان را مسدود کرده تا پیامک‌های کمتری برای رای به این دو باشگاه ارسال شود. طرفداران تراکتورسازی بنرهایی علیه عادل به استادیوم بردند و تا مدت‌ها او را به تقلب در نظرسنجی متهم می‌کردند.

 

برنامه 90 نیم ساعته

اختلاف عادل فردوسی‌پور با محمد آخوندی، عضو هیات مدیره وقت پرسپولیس و مسئول روابط عمومی وقت سازمان تربیت بدنی کار را به اختلاف 90 با سازمان کشاند و فشارها از همه طرف به عادل می‌رفت او را محدود کند و از ورود به برخی مسائل باز دارد. تغییر سوال پیامکی 90 در لحظه آخر باعث دلخوری عادل شد و همین شد که فردوسی‌پور با روی آنتن بردن برنامه تنها به مدت نیم ساعت بدون پخش آیتم خاصی و نمایش دلخوری‌اش از مسائل پشت پرده به شکل غیر مستقیم پیام مورد نظرش را به مخاطبان فرستاد و فشار افکار عمومی از آن روز علیه علی‌آبادی و سازمان مطبوعش شکل گرفت و واکنش‌هایی حتی از سوی چهره‌های سیاسی به همراه داشت. عادل هفته بعد با قدرت تمام برگشت و با سوال پیامکی «آیا شما با رویکرد برنامه نود موافق هستید؟» از مردم به دنبال گرفتن رای اعتماد بود. تعداد شرکت کنندگان و همچنین نتیجه این نظرسنجی حمایت چشمگیر مردم را از نود نشان داد: واقعیتی که در چند روز گذشته هم دیده شده بود. نزدیک به دو میلیون و 200 هزار اس ام اس برای نود ارسال شد که 97/2 درصد آنها با نود موافق بودند و تعداد مخالفان تنها 2/8 درصد بود. این برنامه رکورد تعداد پیامک را شکست.

 

سانسور صحبت با اینفانتینو

عادل فردوسی‌پور که در روز برگزاری فینال از زمان محدود سفر رئیس فیفا به تهران این فرصت را پیدا کرده بود تا گفت‌وگویی صریح با اینفانتینو درباره موضوعات مختلف از جمله مساله تغییرات در قوانین، بحث بازنشستگی و تغییر اعضای فدراسیون داشته باشد می‌توانست با انتشار این مصاحبه مساله قانون بازنشستگی را وارد فاز جدید کند، اجازه پخش آن را نگرفت.

 

شروع اختلاف‌ها با فروغی

رسانه‌های مجازی خبر از عدم پخش برنامه نود در تاریخ 12 مهرماه 1397 به دلیل پخش مستقیم بازی ملی اسپانیا و انگلیس دادند. اما برخی از رسانه‌ها نسبت به اختلاف عادل فردوسی پور و مدیریت شبکه سه، علی فروغی گمانه‌زنی‌هایی را پیش بردند. شواهد و قراین حاکی از پخش شدن این برنامه در تاریخ 30 مهرماه 1397 بود و همگان انتظار داشتند که این برنامه در ساعت مناسب خود پخش شود اما صدور اطلاعیه‌ای از سوی سرپرست روابط عمومی شبکه سوم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با این شرح "با عنایت به رفتار غیر حرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد. " دلالت بر این موضوع داشت که این برنامه هفته بعد از آن نیز پخش نخواهد شد.

 

نظرسنجی بهترین برنامه ترکیبی

انتخاب برترین برنامه‌های سال 97 در بخش مختلف که قرار بود از سوی مردم انجام شود هم حاشیه‌های جدیدی برای نود و عادل ایجاد کرد. صحبت از یک تقلب بزرگ به سود برنامه برنده باش و تلاش‌هایی برای عبور دادن این برنامه از نودِ فردوسی‌پور مطرح شده بود و کار به جرو بحث غیر مستقیم مسئولان سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات کشید. عادل در نهایت جایزه برنامه ترکیبی را دریافت کرد و هنگام دریافت جایزه صحبت‌هایی کرد که از دلخوری او بابت مسائل پیش آمده حکایت داشت. گفته می‌شود بعد از آن مراسم بود که حذف عادل از نود به شکل جدی‌تر مطرح شد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز