خبرگزاری کار ایران

انتقاد ملی پوش سابق بسکتبال از وضع تیم های پایه

نیلی: اکثر مربیان پایه فکر درآمدزایی هستند/ دغدغه این روزهای بسکتبال فقط تیم ملی بزرگسالان است

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۷۴

ملی پوش سابق بسکتبال ایران درباره اوضاع تیمهای پایه صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، این روزها والدین، فرزندان خود را به کلاس های متفرقه زیادی می فرستند که کلاس های ورزشی همانند فوتبال،بسکتبال و والیبال در بین مردم طرفدار بیشتری پیدا کرده است.اکثر آکادمی هایی که در حال حاضر فعالیت می کنند تنها به فکر درآمد زایی هستند و می توان گفت، از دل  آکادمی ها  به هیچ عنوان بازیکنی که بتواند به تیم ملی ورود کند پیدا نمی شود که این موضوع  در بسکتبال کاملا مشهود است. 

اما نکته قابل توجهی که در بسکتبال وجود دارد این است که دغدغه این روزهای بسکتبال دعوت نکردن برخی از بازیکنان به تیم ملی است و همه خبرگزاری ها به دنبال علت این موضوع هستند که این مسئله باعث شده ازسایر  مشکلات باز بمانیم به طور مثال،یکی از مهم ترین مشکلات بسکتبال، بی توجهی به تیم های پایه است زیرا که تیم های پایه بازیکنان بزرگ همچون حامد حدادی،صمد نیکخواه بهرامی و سایر بازیکنان را می سازد اما در حال حاضر مسفولان،چه وزارت ورزش و جوانان و چه فدراسیون بسکتبال هیچ فکری در رابطه با این موضوع نمی کنند و برایشان بی اهمیت است.

سامان نیلی، بازیکن سابق تیم ملی که سابقه حضور در تیم های باشگاهی،هما،صنام تهران،دانشگاه آزاد،تراکتورسازی سنندج،بانک سامان،شهرداری گرگان و لیگ عراق را دارد و مربی فعلی باشگاه آرارات است درباره وضعیت تیم های پایه به خبرنگار اختصاصی  بسکتبال جام جم آنلاین گفت:

یکی از مهم ترین رده هایی که باید به آن اهمیت و پرداخته شود رده پایه است.زمانی که من بسکتبال را شروع کردم مربی خوبی بالا سرمان نبود به همین خاطر نه استایل و نه شوت درستی را به ما آموزش نداد و من زمانی که به اردوی تیم ملی دعوت شدم ، بسکتبال را به خوبی یاد گرفتم.سال 79 مربی صربستانی به نام نناد بود که خیلی کمک کرد و من توانستم به خوبی بسکتبال را آموزش ببینم اما خوب این اردو ضعف بزرگی داشت اینکه، تنها یک هفته بود و ما برای یادگیری باید صبر می کردیم تا اردوی بعدی شروع شود.

نیلی ادامه  داد:متاسفانه فدراسیون به این موضوع اهمیتی نمی دهد و در کل در ایران به این مسئله توجهی نمی شود.البته یک سری باشگاه ها همانند مهرام برای تیم های پایه برنامه دارند و مربیانی که در این رده کار می کنند از سواد کافی برخوردار هستند.تیم شیمیدر تهران هم چند سالی در رده های پایه کار کرد و توانست چند بازیکن را به سطح اول بسکتبال برساند، اما در شهرستان ها مربیانی که بسکتبال آموزش می دهند سواد کافی از بسکتبال ندارند و نمی توانند بازیکن های خوبی تربیت کنند.

سامان نیلی درباره درآمدزایی مربیان از این رشته ورزشی گفت: اکثر مربیان پایه به دنبال درآمدزایی از این رشته هستند و به هیچ عنوان به کیفیت کار توجه نمی کنند و در واقع بازیکنی نمی سازند. بازیکن به خاطر بی تفاوت بودن مربی،بسکتبال را در رده پایه یاد نمی گیرد و زمانی که به رده های بالاتر می رسد مربی باید تازه از اول شروع به یاد دادن بسکتبال به شاگردش کند. فدراسیون باید افرادی را برای نظارت مربیان رده های پایه در نظر بگیرد تا بتوان از این رده ها بازیکن باشگاهی و ملی ساخت.

کارشناس بسکتبال کشورمان افزود: فدراسیون بسکتبال باید نظارت کامل بر مربیان و رده های پایه داشته باشد،متاسفانه در بعضی از آکادمی ها مربیانی می بینی که سواد کافی ندارند،مربی بدنسازی که  تا به حال بسکتبال بازی نکرده است و صرفا کارت درجه 3 مربی گیری گرفته و به بازیکن آموزش می دهد.گرفتن کارت مربی گری درجه 3 خیلی راحت است کافیست سر کلاس حضور داشته باشی و بعد به راحتی کارت مربی گری درجه 3 را دریافت کنی.

نیلی در پایان در خصوص تشویق و استعدادیابی بازیکنان در رده پایه عنوان کرد: در آکادمی ها باید مربیانی آموزش بدهند که از پیش تجربه بازی کردن داشته باشند تا بتوانند به خوبی بسکتبال را آموزش دهند.برای رده مینی و نونهال باید مربی انتخاب شود که از همان ابتدا مثل یک دوست برخورد کند و به بازیکن انگیزه دهد. در این رده باید کمتر کارهای تکنیکی را آموزش دهند تا بازیکن از بسکتبال زده نشود و بتواند بسکتبال را ادامه دهد.اما متاسفانه در حال تمرکز کل بسکتبال روی تیم ملی بزرگسالان است و دغدغه فکری همه این است که چرا فلان بازیکن به تیم ملی دعوت نشده، در واقع به کل تیم های رده پایه فراموش شده است و این یک معضل بزرگ برای بسکتبال کشورمان است.

هاله یارمحمدى

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز