خبرگزاری کار ایران

از ابقای گرشاسبی تا روی کار آمدن مدودف

سه راه‌حل پیش روی پرسپولیس بدون مدیر (گزارش روز)

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۴۲۳

صبح فردا می‌تواند بار دیگر باشگاه پرسپولیس در راس اخبار قرار گیرد؛ از تغییرات احتمالی تا مشخص شدن وضعیت نهایی مدیریت باشگاه که باید تصمیم قطعی در خصوص آن گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرسپولیس طی چهار سال اخیر ثبات مدیریتی مناسبی داشته است و همین مساله باعث شده تا تصمیمات در خصوص آینده مدیریت این باشگاه با احتیاط بیشتری دنبال شود. از زمان روی کار آمدن علی اکبر طاهری تا حمیدرضا گرشاسبی که اکنون به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگی شرایطی مبهم در تیم دارد، آنها 5 سال باثبات را دنبال کرده‌اند و تغییرات شکل نگرفته نتوانسته بدنه باشگاه را با خطر و آزمون – خطای شدیدی مواجه کند. طاهری که از بدنه اعضای هیات مدیره به مدیریت باشگاه دست یافت و بعد از آن نیز حمیدرضا گرشاسبی این مسیر را طی کرد تا خط مشی مدیریت و راهبردی تیم طبق یک اصول دنبال شود.

اکنون اما شایعات که نه، مسیر این مساله را نمایان می‌کند که حمیدرضا گرشاسبی به ساعات پایانی حضورش در ساختمان باشگاه پرسپولیس به عنوان مدیرعامل نزدیک شده است. قانون منع بکارگیری بازنشستگان به جدیت طی روزهای اخیر دنبال شد و اکنون با پایان مهلت آن و عدم اجرایی شدن برنامه وزارت ورزش برای خصوصی سازی در این مقطع حکم به پایان ماجراجویی این مدیرعامل می‌دهد. با این حال بد نیست نگاهی گذرا به شرایط احتمالی تغییرات در این باشگاه بیندازیم؛

ثبات؛ وزارت راهی پیدا می‌کند؟

تمام امیدواری حمیدرضا گرشاسبی طی روزهای اخیر به این بوده که وزارت ورزش در نهایت موفق شود راهی برای ادامه حضور در پست مدیرعاملی باشگاه پیدا کند. ماجرای مربوط به خصوصی سازی و بعد از آن اتکا به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص تغییر در مصوبه مجلس درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان آخرین تلاش‌ها برای این موضوع بوده است که البته به نظر می‌رسد نهایی نشده است. بحث خصوصی‌سازی کاملا مشخص بود در شرایط فعلی تنها یک راه فرار برای عبور از این بحث بوده است و هر دو باشگاه شرایط این انتقال که باید با برنامه ریزی و بحث‌ها و دریافت مجوز فراوان صورت گیرد، را ندارد. با این حال همچنان نیم نگاه صندلی مدیریت باشگاه به تصمیم نهایی وزارت ورزش است که چه راهکاری برای ادامه حضور حمیدرضا گرشاسبی خواهد داشت. موضوعی که با حفظ ثبات این باشگاه، وزارت ورزش را نیز از یک تصمیم که موج انتقادات را به دنبال خواهد داشت دور نگه می‌دارد.

نکته اما اینجاست که در ساعات پایانی اجرای این موضوع فضای مجازی و هواداران نسبت به وزارت ورزش موضع‌گیری کرده‌اند؛ این در حالی است که وزارت ورزش در این موضوع هیچ قدرتی ندارد و تنها مجبور به اجرای قانونی است که در مجلس تصویب و در تمامی بخش‌ها (نه تنها ورزش) در حال اجراست. با این حال این موضوع را باید در نظر گرفت که علیرغم تمامی بحث‌ها در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان، وزارت ورزش تمامی تلاش خود داشته تا راهی برای حفظ و ثبات زیرمجموعه خود داشته باشد و بی‌توجهی به این موضوع باعث ورود قانونگذار و برخورد قوه مجریه خواهد شد. با این حال علیرغم تمامی فشارهایی که روی وزارت ورزش بوده، این نهاد تمام تلاش خود را برای حفظ گرشاسبی صورت داده است و باید دید در آخرین گام چه خواهد شد.

تغییرات برنامه ریزی شده؛ دمیتری در لباس پوتین؟

دومین بحث در خصوص تغییرات مدیرعاملی پرسپولیس به طرحی است که پیش از این نیز باعث تغییر دو عضو آن شد. طاهری از عضویت در هیات مدیره به راس باشگاه رسید و این مساله در خصوص حمیدرضا گرشاسبی نیز رخ داد و مدیرعاملی کنونی نیز کار خود را ابتدا به عنوان عضو هیات مدیره آغاز کرد. اکنون اما عضو قابل بحثی در هیات مدیره پرسپولیس حضور ندارد که بتوان از آن به عنوان مدیرعامل آتی این تیم یاد کرد. با این حال طی روزهای اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص ایرج عرب، معاون مالی، اداری صورت گرفته است که گزینه مدیرعاملی باشگاه را نشانه گرفته است. با این حال این شایعه نیز چندان جدی نخواهد شد، خصوصا اینکه در سابقه او عملکرد قابل اعتنایی در ورزش دیده نمی‌شود، حتی اگر مدیران کنونی به دنبال اجرای سیاست روسیه در قبال تغییر پوتین و دمیتری مدودف باشند. این شایعه در حالی شکل گرفته که گفته می‌شود مدیران باشگاه با اجرای این طرح به دنبال این هستند با بردن مصوبه کنونی به کمسیسون و تغییرات احتمالی در قانون بازنشستگی بار دیگر زمام کار را برعهده گیرند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت علاوه بر اینکه ایرج عرب، از سابقه مناسب مدیریتی باشگاهی برخوردار نیست، حتی در صورت اجرای این طرح، بعد از آن دارای وجهه‌ای خواهد شد که ادامه این پروسه را با مشکل مواجه خواهد کرد. همان وجهه‌ای که باعث شد حمیدرضا گرشاسبی در اولین گام‌های حضورش به عنوان مدیرعامل و جانشینی علی اکبر طاهری با ارائه کارنامه سابق و ضعف‌های آن، مدیریت جدید و ساختار خود را ترتیب دهد. مطمئنا ایرج عرب نیز بعد از عبور از روزهای ابتدایی مدیریت و آشنایی کاملا با فضا و شرایط راهکارهای شخصی خود را دنبال خواهد کرد و در صورت تداوم موفقیت خواهان ادامه حضور و برخلاف آن خیلی زود جایگاهش را از دست خواهد داد.

تغییرات؛ مدیر جوان یا ...

آخرین موضوع در قبال این تغییرات که البته جدی‌ترین آن نیز محسوب می‌شود به تغییرات کلی در بدنه باشگاه و مدیرعاملی آن مربوط می‌شود. با این حال بحث هواداران پرسپولیس در خصوص آینده این باشگاه و حضور مدیری است که بتواند در حداقلی‌ترین موضوع شرایط فعلی را حفظ کند. نام‌های زیادی نیز به عنوان شایعه و گزینه در این خصوص مطرح شده‌اند؛ از رضا درویش مدیرعامل کنونی سایپا تا مهدی محمدنبی که سابقه چندین سال حضور در این باشگاه و فدراسیون فوتبال را در کارنامه دارد. نبی اما به عنوان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها با سابقه‌ای که به جا گذاشته از اعتماد بیشتری برخوردار است و توانسته کارنامه موفق و قابل قبولی از خود به جا بگذارد. قائم مقام سابق پرسپولیس و دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال با رزومه‌ای کاملا ورزشی که در دوران حضور 9ساله در پرسپولیس موفق به کسب 4 عنوان قهرمانی شده است. او در دوران حضورش در فدراسیون نیز با برانکو ایوانکوویچ همکاری کرده و آشنایی مناسبی با برنامه‌های او دارد.

 با این حال مطمئنا در قوطی وزارت ورزش نام‌های دیگری نیز برای مدیرعاملی باشگاه وجود دارد که هنوز رسانه‌ای نشده است. همانطور که پیش از این نیز به یکباره شاهد اسامی باورنکردنی همچون سردار محمد رویانیان، حمیدرضا سیاسی، حجت الله خطیب و البته نژادفلاح و مصطفوی هم یاد کرد که گزینه‌های ناگهانی این تیم محسوب شدند و کارنامه عجیبی نیز از خود به جا گذاشتند.

با تمامی این اوصاف شاید ساعاتی انتظار به این ماجرا و گمانه‌زنی‌ها خاتمه دهد و سرنوشت صندلی مدیرعامل و شخص حاضر روی آن را به طور کامل مشخص کند. شنبه بار دیگر می‌تواند یک روز حساس و پرماجرا برای پرسپولیس و هوادارانش محسوب شود و آنها را در راس اخبار قرار دهد.

گزارش: حمید ابراهیمی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز