خبرگزاری کار ایران

پرسپولیس به دنبال پایان طلسم تیم‌های غرب آسیا مقابل شرقی‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۲۸۱

مسابقات فوتبال باشگاه‌های آسیا از سال ۲۰۰۲ تغییر نام داد و تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا تا امروز برگزار شده است. از سال ۲۰۰۲، ۱۵ فینال برگزار شده که سهم غرب آسیا از حضور در این فینال‌ها ۱۴ و شرق آسیا ۱۶ بار بوده است اما تیم‌های شرق آسیا ۱۱ بار موفق شده‌اند به مقام قهرمانی دست یابند و تعداد قهرمانی تیم‌های غرب فقط چهار بار بوده است.

به گزارش ایلنا، نگاهی به امار و ارقام‌های سرخ‌پوشان پیش از تقابل با کاشیما خواهیم پرداخت؛

پرسپولیس به دنبال کاهش فاصله غرب با شرق

این آمار نشان می‌دهد برتری با اختلاف، در اختیار شرقی‌هاست. به این ترتیب اکنون پرچم غرب آسیا در دستان پرسپولیس است و باید دید سرخپوشان تهران می‌توانند در افتخارات کسب شده، غرب آسیا را به شرق نزدیک‌تر کنند. در ادامه به مقایسه افتخارات شرق و غرب قاره کهن در لیگ قهرمانان آسیا می‌پردازیم.

دوران برابری غرب و شرق

در سال‌های 2002 تا 2008 تیم‌های غرب و شرق آسیا با هم هم‌گروه نمی‌شدند و تقابل آنها با هم بعد از مرحله گروهی اتفاق می‌افتاد. فینال این شش سال به صورت دو بازی رفت و برگشت برگزار می‌شد به جز فینال سال ۲۰۰۵ که بین دو تیم غرب آسیا و سال ۲۰۰۸ که بین دو تیم از شرق آسیا برگزار شد. چهار فینال دیگر با حضور یک تیم از شرق و یک تیم از غرب آسیا برگزار شد. سهم قهرمانی تیم‌های غربی از این شش فینال سه قهرمانی و سهم قهرمانی تیم‌های شرقی نیز سه قهرمانی بود.

افت غرب

از سال ۲۰۰۹ مسابقات با حضور ۳۲ تیم از کشورهای مختلف برگزار شد اما تیم‌های غرب و شرق در مرحله گروهی و همچنین مرحله یک شانزدهم نهایی با هم رو در رو نمی‌شدند و از مرحله یک چهارم نهایی می‌توانستند به مصاف هم بروند. به جز سال ۲۰۱۳، تفاوت دیگر این سال‌ها در نوع برگزاری فینال مسابقات بود. در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ فینال به صورت تک بازی در دو کشور ژاپن و کره جنوبی برگزار شد. در هر چهار فینال، یک تیم از شرق و یک تیم از غرب آسیا حضور داشتند اما سه جام قهرمانی را تیم‌های شرق آسیا بالای سر بردند و السد تنها قهرمان از غرب آسیا بود. در سال ۲۰۱۳ باز هم فینال به صورت رفت و برگشت بین دو تیم از شرق آسیا برگزار شد.

اوج‌گیری شرق

از سال ۲۰۱۴ تاکنون تیم‌های شرق و غرب تا فینال این رقابت‌ها با یکدیگر مسابقه نمی‌دهند. از سال 2014 تا کنون یعنی در هر چهار دوره، تیم‌های شرق قهرمان شدند. از سال ۲۰۱۴ هنوز هیچ تیمی از منطقه غرب موفق به قهرمانی نشده و آخرین قهرمانی آنها به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد که السد موفق شد در فینال، چونبوک موتورز را شکست دهد و قهرمان شود. اکنون پرسپولیس می تواند فاصله افتخارات غرب قاره کهن را با شرق کاهش دهد.

آمار به سود پرسپولیس است؟

آخرین شکست آسیایی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به باخت یک بر صفر مقابل الهلال عربستان در بازی دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ بازمی‌گردد. در ۱۶ میزبانی بعد از آن تیم برانکو هرگز بازنده از زمین بیرون نیامده و این در حالی است که ۳ بازی از آن ۱۶ بازی در زمین بی‌طرف برگزار شد و ۱۳ بازی در ورزشگاه آزادی که از این ۱۳ دیدار، قرمزها ۱۰ بازی را برده‌اند و ۳ بازی‌ آنها بدون برنده به پایان رسیده است. برانکو ایوانکوویچ تا امروز در ۲۹ بازی آسیایی روی نیمکت پرسپولیس نشسته که حاصل این بازی‌ها ۱۴ برد، ۷ باخت و ۸ تساوی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز