خبرگزاری کار ایران

پیام دکتر محسنی بندپی به مناسبت دومین جشنواره تفریحی ورزشی خانوادگی کارگران

یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی گسترش ورزش های همگانی و سلامت محور است

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۷۲۷

سرپرست وزارت تاون کار ورفاه اجتماعی در پیامی برگزاری دومین جشنواره تفریحی ورزشی خانوادگی کارگران را اتفاقی مثبت و سازنده برای جامعه کار و تلاش دانست.

به گزارش ایلنا، اساساً ورزش و تفریحات سالم ، فی نفسه ، امری خواستنی  است  و در گستره تاریخ و در همه فرهنگ ها و ملل ، همواره مورد توجه  بوده و همه  ابناء بشر در خصوص اهمیت آن متفق القول اند. نخستین، مهمترین و اساسی ترین راهکار انسان برای حفظ سلامتی و تندرستی تفریحات سالم است و ابزار مطمئنی برای پیشگیری از ابتلا به هرگونه بیماری های جسمی و روانی. 

معتقدم ورزش به مثابه پدیده اجتماعی، امروزه در تقویت سرمایه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی به نحو شایسته ای مورد اهمیت قرار گرفته و به عنوان راهبردی مؤثر بر روی  مهارت های زندگی و ارتقاء کیفیت آن  اثر گذار می باشد که این مهم قاعدتاً در گرو تقویت کارکردهای مثبت آن میسر شده، لاجرم منجر به تربیت نیروی انسانی سالم، ارتقاء سطح مشارکت پذیری و کمک به بهبود دورنمای نشاط جمعی می شود.

انسان سالم، جامعه سالم و زندگی سالم، هدف توسعه پایدار است. آسیب‌ها و ناهنجاری ‌‌های اجتماعی، امروز از جمله مسایل مهم و اساسی جامعه در حال گذار ما است. پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی آسیب‌های اجتماعی بسیار گسترده است؛ آمارهای نه چندان زیبنده جامعه ما بیانگر این واقعیت تلخ می باشد.

یکی از پایدارترین راه‌های جلوگیری از مفاسد، انحرافات و ناهنجاری‌های رفتاری و سالم‌سازی محیط و زندگی اجتماعی توسعه ورزش و همگانی کردن آن و بسط تفریحات سالم است. توسعه ورزش و هرگونه تفریحات سالم به عنوان اقدام اساسی برای تامین و تربیت سرمایه انسانی سالم و تندرست یک وظیفه ملی است. عمومی سازی ورزش زیربنای سالم‌سازی انسان و جامعه می‌باشد. چرا که تفریحات سالم بخش مهمی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکات و فعالیت‌های جسمانی قاعده‌مند و علمی فرآیند تکمیلی رشد را درهمه ابعاد وجودی انسان فراهم می‌سازد و موجب بروز خلاقیت‌‌ها و شکوفایی استعدادها می‌گردد.

از منظری دیگر؛ در سال های اخیر، ورزش به پدیده ای با ابعاد گسترده و بستر مهمی برای توسعه جوامع محلی و ابزاری کلیدی برای تعامل اجتماعی و اقتصادی مبدل گردیده است. ورزش، سلامت و نشاط اجتماعی و پویایی محیط را تحت تأثیر قرار می دهد. توسعه پایدار، یکی از جامع ترین مفاهیم در همه زمانهاست. در دو دهه اخیر، رویدادها و فعالیت های ورزشی به جاذبه های ارزشمند گردشگری و انگیزه سفر بسیاری از گردشگران نیز تبدیل شده و مقصدهای گردشگری در حال توسعه محصولات و خدمات مرتبط با موضوعات تفریحی و هیجان بخش هستند. 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان اجتماعی ترین نهاد حاکمیتی کشور، حسب وظایف و ماموریتهایی که عهده دار راهبری آنها در عرصه های خطیری چون تنظیم روابط کار، اشتغال زایی، مهارت آموزی، ترویج فرهنگ تعاون، سامان بخشی امور بازنشستگان و رفع فقر مطلق می باشد ، مشخصاً طبق فصل هشتم قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز متولی توسعه و ترویج خدمات رفاهی برای کلیه افراد جامعه کار و تلاش با همکاری و مشارکت کارفرمایان محترم و شرکای اجتماعی خود می باشد. بر همین مبنا توسعه زیرساخت های ورزشی و تفریحی در سرتاسر کشور در دستور کار این وزارتخانه بوده و تاکنون نزدیک 300 مجموعه ورزشی و تفریح جهت عرضه خدمات رفاهی برای جامعه هدف مهیا نموده است.

 فراهم سازی زمینه های استفاده بهینه جامعه کارگری از امکانات ورزشی و تفریحی تحت پوشش در راستای بسط عدالت اجتماعی؛ بهره گیری از ظرفیت های بخشی و فرابخشی به منظور تکمیل و راه اندازی پروژه های در دست احداث؛ تعامل با نهادهای ذیربط در زمینه برنامه ریزی و اجرای منظم و هدفدار مسابقات ورزش کارگری؛ اهتمام لازم نسبت به تقویت برنامه های آموزشی ورزش کارگری بویژه از طریق تهیه و تنظیم تقویم ورزشی جامع در این خصوص؛ اتخاذ ساز و کارهای مناسب در خصوص گسترش و غنی سازی ورزش بانوان کارگری؛ احصاء  مسایل ورزش جامعه کارگری و برنامه ریزی جهت رفع و رجوع آن در اسرع وقت در دستور کار خود داشته و در این خصوص ورزش همگانی که رفتاری است صرفاحسب عشق و علاقه و داوطلبانه و با هدف حفظ و ارتقاء سلامتی و شادابی فرد و جامعه انجام می شود و یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی و بالا بودن سطح رفاه و تامین اجتماعی و معیار پویا بودن اقتصاد هر کشوری در جامعه بین المللی از دیدگاه مدیران امور اجتماعی و اقتصادی، گستردگی سطح پوشش و کثرت علاقه مندی مردم به ورزش های همگانی آن کشور محسوب می شود مورد توجه بیش از پیش وزارت متبوع قرار دارد.

 زمانی که مردم جامعه ای از نشاط اجتماعی برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش پیدا کرده و طبیعی است که به موازات آن آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد و انگیزه برای کار و تلاش افزایش می یابد. در نتیجه چنین جامع های، مسیر پیشرفت و ترقی را طی خواهد کرد.

گسترش شهرنشینی، دسترسی بیشتر به فناوری، مشغله های فراوان، تحمیل استرسهای متعدد بر افراد، خطر تضعیف هویت فرهنگی، کاهش ارتباطات عاطفی میان مردم و افزایش اختلالات روانی، بویژه استرس های شغلی از ویژگی های جامعه امروزی و زندگی به اصطلاح مدرن است. بعضی از جامعه شناسان براین عقیده اند که جامعه ایرانی آن اندازه که باید و شاید شاد نیست و از نبود بسترها و زمینه های لازم برای ابراز شادمانی به شکل جمعی و عمومی رنج میبرد. به عبارت دیگر در جامعه، شیوه های شناخته شده و متعارف محدودی برای شادمانی های همگانی وجود دارد و در برخی مواقع این شادمانی عمومی در تعارض با نظم و امنیت اجتماعی قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز