خبرگزاری کار ایران

اقبالی در گفت‌وگو با ایلنا:

کی‌روش ساختار تیم ملی را تغییر داد/ او باید به مربیان باشگاه‌ها اعتماد کند

کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: حضور کی‌روش در فوتبال ایران مثبت بوده و این غیرقابل انکار است. او تیم خوبی ساخته و نتایج خوبی گرفته است.

مسعود اقبالی، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در رابطه با تاثیرات حضور کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی در فوتبال ایران گفت: ما قبل از آمدن به کی‌روش به ایران هم به جام‌جهانی رفته بودیم و تجربه حضور در این رقابت‌ها را داشتیم اما اتفاق مثبتی که در زمان کی‌روش رخ داد این بود که او بعد از پایان جام‌جهانی، با شناختی و تحلیل خوبی که از شرایط فوتبال ما داشت، به خوبی متوجه شد برای پیشرفت نیاز به تغییر نسل داریم و بلافاصله برای این کار اقدام کرد و الان می‌بینیم که او تیمی را ساخته که تا چندین سال می‌توانند کنار هم بازی کند.

او ادامه داد: کی‌روش حتی قبل از جام‌جهانی قبلی هم با آوردن بازیکنانی مانند اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد، سعی کرد به بهترین نحو از پتانسیل فوتبال ما استفاده کند و در این کار موفق هم بود. کار مثبت دیگر او هم تغییر در ساختار دفاعی تیم ملی بود که در مدت زمان حضور او به خوبی انجام شده است. تا قبل از کی‌روش ما به صورت سنتی همیشه در خط دفاعی تیم ملی دچار ضعف بودیم اما او توانست این ضعف را برطرف کند.

کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: حضور کی‌روش در فوتبال ایران مثبت بوده و این غیرقابل انکار است. او تیم خوبی ساخته و نتایج خوبی گرفته. شخصیت او در نظم پیدا کردن تیم ملی بسیار اثرگذار بوده و جو تیم ملی به گفته اغلب بازیکنان بسیار خوب است. حالا در این میان مشکلات سخت افزاری و مدیریتی فوتبال ما که همیشه وجود داشته، در خیلی مواقع باعث واکنش کی‌روش شده که این موضوع در برخی مواقع باعث ایجاد حاشیه شده است و مطمئن باشید اگر این مشکلات نبود خیلی از این حواشی هم ایجاد نمی‌شد.

اقبالی تصریح کرد: تیم ملی در زمان کی‌روش روند رو به رشد خوبی داشت و می‌بینیم که الان هم بدون باخت صدرنشین گروهش است و شانس زیادی برای صعود به جام‌جهانی دارد. تیم ملی با باخت غریبه شده و شکست دادن ما آرزوی تیم‌های آسیایی شده است. کی‌روش ساختار دفاعی تیم ملی را خیلی خوب تغییر داد و حتی در برهه‌ای محکوم به این بود که فوتبال تدافعی ارائه می‌دهد اما الان می‌بینیم که تیم ملی در فاز حمله هم خیلی نسبت به چند سال گذشته بهتر شده. هرچند که به دلیل کمبود خلاقیت در تیم ملی، هنوز در فاز تهاجمی ضعف داریم اما به صورت کلی در این قسمت هم نسبت به اوایل حضور کی‌روش، تیم ملی شرایط بهتری دارد.

هفته گذشته برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس به انتقاد از کی‌روش و برنامه‌های او در تیم ملی پرداخت که این صحبت‌ها در ابتدا واکنش کی‌روش در قبال بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس و ترخیص آنها از اردوی تیم ملی را در پی داشت و سپس هم منجر به استعفای او شد. کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به این حواشی نیز عنوان کرد: ببینید به نظر من باید گفت برانکو در این مورد حق دارد. خیلی از اردوهای تیم ملی در گذشته بدون بازی‌های تدارکاتی و حضور لژیونرها برگزار شده و تقریباً بی‌فایده بوده است. با تمام نکات مثبتی که کی‌روش برای فوتبال ما داشته اما باید گفت برخی از رفتار او هم غیرمنطقی بوده و این غیرقابل انکار است. در همین اردوی اخیر برانکو حق داشت ناراحت باشد. پرسپولیس صدرنشین لیگ است و هواداران زیادی دارد و باید به برانکو حق داد که نگران شرایط تیمش باشد.

وی ادامه داد: البته برانکو هم باید بداند اولویت با تیم ملی است اما باید این را هم در نظر گرفت که برگزاری این اردو با این شکل هیچ نفعی برای تیم ملی نداشت و بهتر بود اردوی امارات برگزار نمی‌شد. از طرف دیگر رفتار کی‌روش با بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس هم به هیچ وجه جالب نبود و او نباید اینطور واکنش نشان می‌داد. حالا هم که استعفا داده و با این کار خواسته به نوعی فشار را روی دوش فدراسیون بگذارد. بالاخره او یک مربی حرفه‌ای است او به خوبی می‌داند چطور خودش را از تنش خارج کند. تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی شرایط خوبی دارد و کی‌روش هم با توجه به همین مساله سعی کرده با این استعفا به شکلی فدراسیون رو رودروی مردم قرار بدهد.

مسعود اقبالی در پایان گفت: اعتقاد من این است که کی‌روش می‌تواند در فرصت باقی مانده تا شروع دوباره مرحله مقدماتی جام‌جهانی، یک اردوی مناسب و با شرایط بهتر را برای تیم ملی برگزار کند. در حال حاضر اولویت با باشگاه‌ها است و بهتر است بازیکنان در اختیار تیم‌هایشان باشند و کی‌روش هم باید به مربیان باشگاه‌ها اعتماد کند و بهترین راه حل برای برطرف شدن مشکلات اخیر همین است.

 

کد خبر : ۴۴۵۸۴۰