خبرگزاری کار ایران

هفته پنجم طلایی بود؛

حسن‌زاده: برخی تنش‌های فوتبال به عملکرد داوران باز می‌گردد

کد خبر : ۳۲۲۱۰۸

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: عملکرد داوری، لیگ را تحت الشعاع قرارداده و بخشی از تنش‌های روی سکوها می‌تواند ناشی از ضعف یا اشتباه داوری باشد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل حسن زاده ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: از نظر کمی و کیفی پرونده های امسال کمیته انضباطی نسبت به سال های گذشته قابل قبول تر است یعنی از نظر تعداد، امسال پرونده های کمتری داریم.

وی افزود: حتی امسال در هفته پنجم رقابت های لیگ برتر یک هفته طلایی داشتیم به نحوی که از 8 بازی لیگ برتر در این هفته، فقط یک مسابقه موضوع انضباطی داشت و 7 مسابقه بدون نکته انضباطی برگزار شد که بی سابقه است و تا به حال چنین تجربه ای نداشتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: از نظر کیفی در بخشی از مسابقات که در مجموع تحت مدیریت فدراسیون و سازمان لیگ برگزار می شود، مثل ساحلی، فوتسال و غیره شاهد رفتارهای نادرست و به دور از شان فوتبال دیدیم ولی در مجموع در لیگ برتر و لیگ های دیگر کیفیت رفتارهای مشمول تنبیه و غیرورزشی بهتر از سال های گذشته بوده است.

حسن زاده گفت: امسال اتفاق خوبی که رخ داد این بود که فدراسیون فوتبال برای اولین بار در اجرای احکام مالی با هماهنگی مقامات فدراسیون و اهتمام سازمان لیگ گام موثری برداشت به نحوی که حدود 50 باشگاه در رده های مختلف تقریبا 50 میلیارد تومان بدهی قطعی شده در احکام کمیته انضباطی داشتند که با برگزاری جلسات متعدد و هماهنگی هایی که بین کمیته انضباطی و دبیرکل فدراسیون و تلاش و جدیت سازمان لیگ خصوصا توجه و اهمیتی که سازمان لیگ به اجرای احکام داد، در حال حاضر که به نیم فصل نرسیده ایم، مبلغ قابل توجهی نزدیک به نیمی از بدهی ها تسویه شده است که در نوع خود اقدام بسیار قابل توجهی بود چرا که در طول سال های گذشته علی رغم اینکه اصرار به اجرای احکام بود، اما عزم عمومی در فدراسیون و سایر مراجع برای رسیدگی قطعی به این موضوع وجود نداشت.

وی در مورد شهرآورد 81 گفت: مطلب بعدی راجع به نظم و انضباطی است که در برگزاری مسابقات است خصوصا کیفیت شهرآورد تهران که قطع نظر از اینکه خود مسابقه از نظر فنی توانست رضایت تماشاگران را جلب کند ولی مهم تر از آن وحدت و همدلی در تیم های پایتخت بود که هم از نظر حفظ شعائر اسلامی در ایام محرم و هم پاسداشت یاد کاپیتان فقید پرسپولیس از خود به نمایش گذاشتند به نحوی که کم حاشیه ترین یا می توان گفت بی حاشیه ترین شهرآورد را شاهد بودیم و سازمان لیگ فوتبال ایران نیز برنامه های فرهنگی مناسبی برای شهرآورد اجرا کرد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال افزود: این بازی نکته انضباطی معمولی هم نداشت و به همین دلیل برای اولین بار کانون هواداران دو تیم را مورد قدردانی قرار دادیم و از محل درآمد مالی فدراسیون فوتبال از جریمه های انضباطی، 100 میلیون ریال از سوی سازمان لیگ به کانون هواداران هر باشگاه پرداخت شد. امیدواریم این همدلی در شهرآوردهای استان های دیگر از جمله اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی هم دیده شود.

وی افزود: به رغم اینکه در آیین نامه انضباطی تشویق ذکر نشده است ولی سیاست های پیشگیرانه کمیته انضباطی ایجاب می کند که ما همانطوریکه با جریمه نقدی و تنبیهات دیگر به بازدارنگی رفتارهای بازیکنان و هواداران باشگاه ها فکر و با تشویق و اعطاء جوایز نقدی، زمینه را برای رشد و تعالی جو ورزشگاه ها فراهم کنیم.

حسن زاده در این مورد ادامه داد: اگر در مسابقات آتی طبق گزارش ها، توهین یا فحاشی در ورزشگاه ها صورت نگرفته باشد، کانون های هواداران میهمان و میزبان به تناسب مورد تقدیر قرار گرفته و پاداش نقدی دریافت می کنند و همانند شهرآورد تهران، پاداش به کانون هواداران پرداخت می شود.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بیان کرد: موضوعی که فعلا از نظر انضباطی نگران کننده است شرایط برگزاری مسابقات فوتسال است که اگرچه لیگ حرفه ای فوتسال در ایران جایگاه و اعتبار خودش را دارد ولی متاسفانه سالن های قدیمی و بدون استانداردهای لازم و بدون برخورداری از امکانات کافی، اجرای مسابقات را به خطرانداخته به نحوی که متاسفانه در هر هفته ای که لیگ برتر فوتسال انجام می شود، حاشیه های انضباطی و رفتارهای زشت دیده می شود که در کمیته انضباطی در صدد این هستیم که با صدور آرای مناسب و اجرای جدی آن بخشی از این رفتارها و مشکلات انضباطی را کاهش دهیم.

حسن زاده در مورد اشتباهات داوری گفت: نکته بعدی که شاید امسال مسابقات لیگ برتر را تحت شعاع قرارداده است موضوع اشتباهات داوری بود که از نظر فنی و علم داوری ما صالح به این نیستیم که به آن ورود کنیم ولی از دیدگاه انضباطی برای ما روشن است که بخشی از تنش های روی سکوها می تواند ناشی از ضعف یا اشتباه داوری باشد که امیدواریم با تدابیری که کمیته و دپارتمان داوری می اندیشند، مشکلات داوری حل شود و نقطه ضعف به نقطه قوت تبدیل شود تا اینکه حداقل رفتارهای غیرورزشی روی سکوها به دلیل کیفیت داوری نباشد.

وی افزود: البته همانطوری‌که خیلی از کارشناسان نظر دارند، معلوم است که همه باید دست به دست هم دهیم خصوصا مدیران، سرمربیان بازیکنان و تماشاگران تا اضطراب و التهاب را که مانند ابر سیاهی آسمان داوری را فرا گرفته از داوری دور کنیم تا داوران زحمتکش بتوانند با آرامش و بدون استرس کار خود را دنبال کنند.

حسن زاده در مورد جوانگرایی در لیگ امسال اظهار کرد: علی رغم اینکه لیگ امسال با میدان دادن به جوانان و بازیکنان کم سن و سال به نظر می رسد جوان تر از دوره های قبل است، ولی گاهی اوقات رفتارهای غیر ورزشی و تخلف ها انضباطی متاسفانه از بزرگترها دیده می شود یعنی لیگ امسال جوان شده و تیم ملی هم از این جوانان سود برده است و انتظار می رفت که میزان اشتباه جوانان هم بیشتر باشد.

وی در ادامه گفت: ولی اگر به موضوع های انضباطی گزارش شده از مقامات مسئول نگاه کنیم هنوز هم متاسفانه اگر رفتار نادرستی از بازیکنی سر می زند، بیشتر قدیمی ها هستند، امیدواریم بازیکنان قدیمی و باتجربه تیم ها به عنوان الگو برای جامعه رفتار مناسبی داشته باشند. از جوانان کم حاشیه ای که امسال در همه لیگ ها فقط به فوتبال پرداختند و دنبال تخلف ها انضباطی نبودند، تشکر می کنم.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال افزود: موضوع گزارش تخلف های انضباطی در مسابقات فصل جاری موضوع مهمی است به نحوی که مثل سال های گذشته سازمان لیگ پیشنهاد گماردن ناظر انضباطی را نداده است اما در فوتبال ساحلی یا در فوتسال یا مسابقات دیگر مواردی بوده که مقامات برگزار کننده به دلیل حساسیت مسابقات، درخواست ناظر انضباطی کرده بودند.

وی در ادامه گفت: در مسابقاتی که در لیگ برتر و سایر لیگ های تحت نظارت سازمان لیگ برگزار می شود، ناظر انضباطی درخواست نمی شود. البته ممکن است در مسابقات حساس آینده لیگ، این تقاضا وجود داشته باشد.

حسن زاده افزود: نبود ناظر انضباطی در هر مسابقه مشکلاتی پیش می آورد از قبیل اینکه داور یا نماینده سازمان لیگ برخی رفتارهای انضباطی را گزارش نمی کنند به نحوی که رفتار خلاف مقررات در ورزشگاه واقع شده ولی در گزارش ها نیامده و مواردی هم بوده که گزارش ناظران راجع به رفتارهای معارض و مخالف هم بوده و با توجه به مشغله ناظران مسابقه که باید تمام موارد مسابقه را رصد کنند و به آن بپردازند، عملا رفتارهای خلاف آیین نامه انضباطی که بیشتر هم روی سکوها و دور از چشم ناظران اتفاق می افتد، از قلم نیز می‌افتد.

وی در ادامه گفت: در مورد سرعت انتقال گزارش مسابقات به کمیته انضباطی هم غیر از یکی دو مورد که تاخیر چند روزه داشتیم در بقیه هفته ها، گزارش ها به موقع رسیده و از این بابت از همه دست اندرکاران لیگ تشکر می کنیم.

حسن زاده در مورد مصاحبه های فوتبالی ها علیه یکدیگر گفت: موضوع دیگری که بیشتر موجب بی انضباطی می شود و در سال های گذشته زیاد بوده، مصاحبه هایی است که مقامات فوتبالی علیه حریف و یکدیگر انجام می دهند. امسال خوشبختانه این موضوع کم شده است و با عدد و ارقام می توان این مطلب را نشان داد. اگر در بالا گفتیم پرونده ها از نظر کمی و کیفی نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است، درصد بسیار مهمی از اتفاقاتی که خوب نبوده مصاحبه های تخریب گرایانه است.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ادامه داد: در گذشته مدیران، سرمربیان و حتی بازیکنان علیه هم مصاحبه می کردند حتی قبل از مسابقه حرف هایی می زنند که عملا التهاب و ناآرامی را به سکوها می کشانند و امسال خوشبختانه کمتر شاهد این موضوع بوده ایم، البته در مورد مصاحبه و بیانیه در هفته اخیر در خانواده فوتبال اتفاقی افتاد که ما بدون این که موضوع را منعکس کنیم در جای خود توجیه و تذکر را به مسئولان فدارسیون دادیم تا از ادامه این روند جلوگیری شود، چون همه می دانند که این تحدی های رسانه ای هیچ فایده ای ندارد و عملا خانواده فوتبال را تضعیف می کند و موجب دلسردی علاقمندان به این ورزش پرطرفدار می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مسلما در کشوری که فوتبالیست های شاغل در مسابقات رسمی و لیگ های داخلی اعم از فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی در رده های مختلف مردان و زنان تعدادشان از جمعیت برخی از کشورهای کوچک دنیا بیشتر است، اشتباهاتی رخ می دهد و کمبودهایی از نظر سخت افزار و نرم افزار وجود دارد که ما را از اهداف ایده آل دور می کند. شرایط اقلیمی ایران به نحوی است که تیم ها برای انجام یک مسابقه هزینه های زیادی را متحمل می شوند، مسلما اگر اشکالاتی وجود دارد با عزم عمومی و سلامت و همدلی و همکاری قابل حل خواهد بود.

وی در مورد باشگاه های بدهکار گفت: اجرای محکومیت های مالی و پایان دادن به پرونده هایی که سال هاست اجرا نشده آنقدر برای فدراسیون، سازمان لیگ و کمیته انضباطی مهم است که تصمیمات سختگیرانه جدیدی در راه است و باشگاه های بدهکار باید تلاش کنند تا متعاقب دستورالعملی که قبلا تهیه و به آنها ابلاغ شده مطالبات خود را به افراد بپردازند و در غیر این صورت تصمیمات قانونی مانند محرومیت از نقل و انتقال بازیکن در زمان نقل و انتقالات زمستانی و محرومیت از حضور در مسابقات نیم فصل دوم و بعضا کسر امتیاز در راه است و بدیهی است باشگاهی که توان پرداخت بدهی گذشته اش را ندارد ،اگر به فعالیتش ادامه ندهد، بهتر است، چون تجربه نشان داده همه ساله مبلغ قابل توجهی به بدهی انباشته شده برخی باشگاه ها اضافه می شود .

حسن زاده در پایان گفت: نکته مهم دیگر این است که مصاحبه های قبل و بعد از بازی که معمولا مقدمه ای برای جنجال های بعدی است در شان بزرگان فوتبال ایران نیست، لذا کمیته انضباطی مصمم است در آینده در مورد هر مصاحبه ای که خلاف آیین نامه انضباطی باشد یا موجب اهانت به مقامات مسئول در فوتبال یا مقامات رسمی باشگاه ها مخصوصا علیه داوری باشد، برخورد قاطع تری انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز