خبرگزاری کار ایران

نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی(۴)

طاهری: نباید به جای خصوصی‌سازی، رهاسازی کنیم/کاشانی: اینجا همه چیز وارونه شده!

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۵۷۷

رئیس هیأت‌مدیره پرسپولیس گفت: موضوع خصوصی‌سازی پرسپولیس قابل‌حل نخواهد بود، مگر اینکه آن را در چارچوب طرح‌های بزرگ ملی ببینند و کار مردم به مردم واگذار شود.

به گزارش ایلنا، جعفر کاشانی در دومین نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی باشگاه‌ها افزود: ما قبل از هر چیز نیاز داریم نگاه مسوولان کلان کشور نسبت به ورزش به طور عام و نسبت به فوتبال به طور خاص تغییر کند. وقتی این نگاه تغییر کرد، آنگاه بهتر می‌توان اقدامات لازم را انجام داد و امکانات مورد نیاز را فراهم کرد.

وی که در جمع مدیران گذشته تا حال پرسپولیس و استقلال صحبت می‌کرد، ادامه داد: موضوع ورزش و فوتبال باید در چارچوب طرح‌های کلان ملی دیده شود. من به عنوان یک دیپلمات در کشورهای دیگر حضور داشتم، تجربه به من می‌گوید باید در این حوزه کار مردم توسط مردم ولی زیر نظر مسوولان ذیربط انجام شود. اگر در این بخش بدرستی عمل کنیم دیگر خیلی از نگرانی‌ها که مانع پیشرفت و توسعه امور در این حوزه می‌شوند وجود نخواهد داشت.

پیشکسوت پرسپولیس خاطرنشان کرد: مردم خوب می‌دانند امور مربوط به خود را چگونه انجام دهند ولی همانطور که گفتم لازم است چارچوب‌ها تعیین شده و دولت و حکومت به عنوان متولیان امر همه چیز را زیر نظر داشته باشند. این اتفاقی است که همه جا روی می‌دهد.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا اینگونه است که ورزش چالش‌ها را برطرف می‌کند اما در اینجا همه چیز وارونه شده و ورزش خود به چالش تبدیل شده و عقلا می‌نشینند تا مشکل را حل کنند اما اگر همه اینها در چارچوب طرح بزرگ ملی دیده شود همه بخش‌ها وارد کار می‌شوند، آنگاه می‌توان نشست و مشکل را حل کرد.

طاهری: نباید به جای خصوصی‌سازی، سراغ رهاسازی برویم

سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت: در جریان واگذاری باشگاه پرسپولیس نباید به جای خصوصی‌سازی، سراغ رهاسازی برویم. برای این منظور لازم است ابتدا نگاه مسوولان امر به باشگاه‌هایی نظیر پرسپولیس از مرکز هزینه به مرکز ارزش‌آفرینی تغییر کند.

به گزارش ایلنا، علی اکبر طاهری در دومین نشست آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی باشگاه‌ها که در جمع مدیران عامل پیشین باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال صحبت می‌کرد، افزود: در حال حاضر نگاه به باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس اینگونه است که آنها را مرکز هزینه می‌بینند در حالی که باید آنها را مرکز ارزش‌آفرینی در تمام ابعاد ورزشی، فرهنگی، صنعتی و حتی سیاسی دید. متاسفانه چنین برداشت و نگاهی مغفول واقع شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بین مالکیت و مدیریت تفاوت قائل می‌شوند. هر کس مالک است لزوما مدیریت هم نمی‌کند. مدیریت آدم‌های متخصص می‌خواهد و هر جا که موفقیت بروز می‌کند مالکیت چنین نگاهی دارد.

سرپرست باشگاه‌پرسپولیس خاطرنشان کرد: ما به یک مقایسه تطبیقی با سایر کشورها نیاز داریم. کشورهای مختلف مدل‌های مختلفی برای امر خصوصی‌سازی بکار گرفته‌اند تا سهم خود از این زنجیره ارزشی را ببرند. ما نیز باید مدل خودمان را پیدا کنیم. این یک ضعف بزرگ است که برای چنین امر خطیری هیچ سندی وجود ندارد. ما با موجودی طرف هستیم که اجزایی ناموزون دارد و تمام ایرادهایی که مطرح می‌شود به آن وارد است چون نه مدل کاری خودمان را پیدا کرده‌ایم و نه برای آن سندی داریم که بر اساس آن عمل کنیم. باشگاهداری در کشورهای مختلف فرق می‌کند. در انگلیس کار به شکلی است و در آلمان به شکل دیگر، حتی باشگاه‌ها در هر یک از این کشورها نیز مدل‌های متفاوتی دارند. ما نیاز به بومی‌سازی و ترسیم یک چارچوب دقیق و منطقی داریم.

وی تصریح کرد: از نگاه من انگلیس بالغ‌ترین فوتبال باشگاهی را دارد اما آنها یک شبه به این نقطه نرسیده‌اند. آنچه روی داد حاصل فرایند 20 تا 30 ساله بود که به باشگاه‌ها می‌گفت، باید مرحله به مرحله به چه کیفیت و استانداردهایی برسند.

طاهری با اشاره به اینکه نباید به اقدامات ناگهانی دست زد، افزود: نباید به جای خصوصی‌سازی سراغ رهاسازی باشگاه‌ها برویم. این کار در سایر کشورها به صورت تدریجی انجام شد. من شخصا در بخش صنعت هم فعال بوده‌ام. ما وقتی در سازمان گسترش صنایع و در آن حوزه روی این مساله کار می‌کردیم شرایط به این شکل بود که برای خصوصی سازی باید دوره‌های 10 تا 15 ساله لحاظ می‌شد. به این ترتیب که بخش خصوصی پس از ورود باید به حدنصاب‌هایی دست پیدا می‌کرد تا وارد مراحل بعدی شود. موضوعی مثل پرسپولیس با توجه به هواداران پر شمار آن و اینکه سرمایه‌ای معنوی برای تمام جامعه به حساب می‌آید از این جهت حساس‌تر هم هست. اگر قرار باشد همه چیز ناگهانی به یک نفر واگذار شود و آن یک نفر ناکام بماند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد. در حالی که با مرحله‌بندی کردن کارها می‌توان از چنین اتفاقاتی جلوگیری کرده و گام‌های مطمئن‌تری برداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز