خبرگزاری کار ایران

آنچه در اولین نمایش قهرمان گذشت: استقلالِ ساپینتو هنوز کامل نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۲۴۵

اولین نمایش قهرمان فصل گذشته لیگ برتر در ورزشگاه آزادی با شکست همراه شد؛ نتیجه‌ای که درس‌های زیادی برای ریکاردو ساپینتو و تیمش خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، استقلال در نخستین قدم شکست خورد؛ نتیجه قابل تامل برای تیم مدعی عنوان قهرمانی.

در نخستین مسابقه از فصل جدید استقلال میزبانی از سپاهان را در حالی تجربه کرد که برابر تیم ژوزه مورایس شکست را پذیرفت و همین ابتدای کار سه امتیاز را از دست داد.

نتیجه به دست آمده استقلال مقابل سپاهان موجب شد تا شوک بزرگی در همین ابتدا برای ریکاردو ساپینتو و شاگردانش رقم بخورد؛ از دست دادن سه امتیاز در گام اول البته سرمربی پرتغالی را با این حقیقت مواجه کرد که تیمش برای مدعی بودن نیاز به تلاش بیشتری دارد.

سیستم استقلال

جالب‌ترین نکته‌ای که از استقلال مدنظر ساپینتو انتظار می‌رفت، همین بود که هواداران متوجه شوند او با چه سیستمی بازی خواهد کرد. او آرایش 3-4-3 را انتخاب کرده بود.

در ابتدای مسابقه چشمی، سیلوا و غلامی خط دفاعی را تشکیل دادند. جلالی، مهدی پور، نیک نفس و میرزایی در خط میانی و سلمانی، یامگا و شهباززاده هم در خط حمله بازی کردند. ترکیب استقلال نسبت به فصل پیش دو بازیکن تازه وارد داشت اما عدم هماهنگی بین تمامی آن‌ها به صورت کامل مشهود بود.

به طور مثال یامگا نه در کناره‌ها را میرزایی کاملا هماهنگ بود نه ارسال مناسبی برای شهباززاده داشت و در آن سمت هم جلالی و سلمانی همین چالش را داشتند در حالیکه هیچ یک از بازیکنان به دلیل تمرینات بدنسازی و تفکرات جدید سرمربی در بالاترین سطح خود حضور نداشتند.

نیمه امیدوار کننده

در نیمه اول دو تیم برای محک زدن یکدیگر وارد زمین شدند و طبیعی بود که بازی هیجانی نباشد. همین شرایط موجب می‌شد که تیم‌ها بسته بازی کنند و نفوذهای زیادی را در هر دو سمت زمین نبینیم. با این وجود استقلال تیم بهتری نسبت به سپاهان بود و چند حمله هم داشت که اگر کمی خوش شانس بود، شاید به گل هم می‌رسید.

پرس دقیق نقطه قوت استقلال در نیمه اول بود. در نیمه اول استقلال سیستم مدنظر سرمربی را در نیمه اول به خوبی اجرا کرد و کم نقص ظاهر شد. نقش ابوالفضل جلالی و رضا میرزایی در این ترکیب قابل توجه بود اما کامل و بی نقص به پایان نرسید.

استقلال در نیمه اول البته خوش شانس بود که بدون گل خورده به رختکن رفت؛ بهترین موقعیت برای سپاهان جایی بود که ضربه امید نورافکن و بعد از آن ضربه فرشاد احمدزاده ناکام ماند و حسینی ریباند ضربه آزاد خطرناک را هم راهی کرنر کرد‌.

نیمه دوم ورق برگشت

سپاهان نیمه دوم انگار تیم دیگری بود. تفکر این تیم در نیمه مربیان به نوعی تغییر کرد که خیلی سریع هم نتیجه گرفت. سپاهان در مقابل فشارهای استقلال عقب نشست و از دفاع و ضدحمله نهایت استفاده را برد.

مورایس در مورد نقطه قوت تیمش در نشست خبری اینطور توضیح داد: «هدف ما بازپس گیری توپ برای گل زدن بود. این تنها چیزی است که به آن فکر می‌کنیم.»

یاسین سلمانی با همین ترفند از اشتباه بین زبیر نیک نفس و رافائل سیلوا استفاده کرد و رامین رضاییان هم از یک ارسال به فضای خالی کنار خط دفاعی با استارت سریع بهره گرفت تا سپاهان افتتاحیه لیگ را با شکست قهرمان فصل پیش در  خانه‌اش آغاز کند؛ همان تیمی که 378 روز پیش برابر آن‌ها آخرین شکستش را در همین ورزشگاه متحمل شده بود.

نه بهترین و نه بدترین

همانطور که انتخاب ضعیف‌ترین بازیکن از استقلال مقابل سپاهان نظر بی رحمانه‌ای است، انتخاب بازیکنی که بهتر از بقیه باشد هم منصفانه نیست. برای مثال روزبه چشمی که در گل رامین رضاییان به اشتباه در مسیر توپ قرار گرفت در نیمه اول رهبری موفقی در خط دفاعی داشت و سایر بازیکنان هم مانند او نمایش سینوسی داشتند.

تمامی بازیکنان استقلال در یک سطح مشخص ظاهر شدند. واضح بود که تغییر کادرفنی، آشنایی با تفکرات ساپینتو و سپری کردن زمان بدنسازی نمی‌تواند شگفتی ساز باشد اما همانطور که مورایس گفت سپاهان خوش شانس هم بود که در ورزشگاه بدون تماشاگر بازی می‌کرد و در نیمه اول هم موقعیت‌های استقلال به گل تبدیل نشد تا آن‌ها تیم برتر زمین باشند؛ یا حتی اگر پنالتی روی شهباززاده اعلام می‌‌شد شاید اتفاقات برای میزبان به نوعی دیگر رقم می‌خورد.

در مسیر تکامل

ریکاردو ساپینتو پس از مسابقه برابر سپاهان با حوصله به سوالات جواب داد و معتقد بود که تیمش باید پیشرفت کند و این شکست را پشت سر بگذارد.

او با تاکید بر برتری تیمش در نیمه اول گفت: «بعد از خوردن گل اول، تمرکزمان را از دست دادیم و خوردن گل دوم کار را برای ما خیلی سخت کرد. یک پنالتی ما را داور نگرفت. نباید مقابل این تیم‌ها اشتباهات کوچک هم داشته باشیم. امیدوارم در آینده بهتر کار کنیم و تیم‌مان را با تمرکز بالا بهبود ببخشیم.»

سرمربی پرتغالی حتی از اینکه تیمش قرار است در آینده احتمالا با شکست قهرمان شود هم نگران نبود: «برای من رکورد مهم نبود. نباید می‌باختیم ولی باختیم. سعی می‌کنیم از این به بعد بهتر ظاهر شویم و رشد کنیم. رکورد برای من حرف جالبی نیست. امیدوارم در آینده بهتر از این ظاهر شویم.»

استقلال چطور بهتر ظاهر می‌‌شود؟

استقلال برای بازی برابر سپاهان کاوه رضایی، محمد محبی، مهدی قایدی و همینطور صالح حردانی را در اختیار نداشت. چهار بازیکن ملی پوشی که با حضور آن‌ها قطعا بار تاکتیکی و تکنیکی استقلال به مراتب بیشتر خواهد بود.

طراوتی که قرار است میان خط هافبک و خط حمله به چشم بخورد با حضور این بازیکنان می‌تواند چندین برابر شود و انگیزه کادرفنی برای به دست آوردن نتایج بهتر را بهبود ببخشد. 

تعویض‌های هجومی ساپینتو در نیمه دوم نشان می‌داد که او هنوز به صورت کامل با پتانسیل تیمش آشنایی ندارد. تلاش برای اثبات توانایی‌های فنی و به دوش کشیدن لقب قهرمان لیگ از دسته فاکتورهایی است که این سرمربی را به سوی تمرکز و تلاش بیشتر سوق می‌دهد تا بهترین هماهنگی را در تمام تیمش اجرا کند.

مسلما از دست دادن سه امتیاز در اولین مسابقه لیگ برتر برای سرمربی خارجی هزینه ریسک و شناخت بیشتر از تیمش است که طبق گفته‌های خودش امید دارد تیمش در مسیر پیشرفت حضور داشته باشد. برای قضاوت آنچه ساپینتو و شاگردانش قرار است در بازی بعدی بهبود ببخشند با منتظر نتیجه هفته دوم برابر ملوان بندرانزلی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز