خبرگزاری کار ایران

6 هفته و 6 امتیاز فاصله؛ ماراتن قهرمانی چطور پیش می‌رود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۴۲۲

لیگ برتر در فاصله شش هفته مانده به پایان مسابقات و در حساس‌ترین شرایط به تعطیلات رفت و حالا دو تیم مدعی باید آماده دیدارهای حساس پایانی شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر روز گذشته با انجام 3 دیدار به پایان رسید و تکلیف تیم‌ها در جدول رده بندی لیگ برتر در فاصله 6 هفته مانده به پایان مسابقات مشخص شد. در این میان با توجه به تساوی پرسپولیس مقابل هوادار، به نظر می‌رسید استقلال با شکست پیکان فاصله را به 8 امتیاز رسانده و یک گام بلند دیگر به قهرمانی نزدیک شود ولی تساوی برابر شاگردان حسینی نشان داد هنوز می‌توان شاهد تغییراتی در فاصله دو تیم در هفته‌های آتی بود و حساسیت مسابقات لیگ همچنان در کورس قهرمانی به قوت خود باقی است.

در این میان با توجه به 45 امتیازی بودن سپاهان رتبه سوم عملاً باید این تیم و سایر تیم‌ها را جدا از کورس قهرمانی در نظر گرفت.

اگرچه اختلاف 6 امتیازی بین استقلال و پرسپولیس در صدر هنوز پابرجاست ولی این موضوع چیزی از حساسیت دیدارهای پایانی باقی مانده کم نمی‌کند.

به همین جهت به بررسی دیدارهای باقی مانده دو تیم و وضعیت آنها در جدول پرداختیم:

 

وضعیت دو تیم در جدول و تعیین قهرمانی با تفاضل

6 هفته و 6 امتیاز فاصله؛ ماراتن قهرمانی چطور پیش می‌رود؟

 استقلال با 56 امتیاز در صدر جدول ایستاده و پرسپولیس 6 امتیاز کمتر دارد. اگرچه این فاصله مطمئن به نظر می‌رسد ولی باید دقت کرد آبی‌ها در هفته‌های اخیر اقتدار پیشین را در کسب نتایج ندارند و 3 تساوی در 5 بازی اخیر نشان می‌دهد احتمال امتیاز دادن آنها در هفته‌های آتی هم وجود دارد. برای مثال باید توجه کنید اگر پرسپولیس مقابل هوادار و صنعت نفت نتیجه گرفته بود الان در فاصله یک امتیازی با استقلال ایستاده بود و می‌شود گفت حفظ این فاصله بیشتر به دلیل لغزش پرسپولیس و استفاده نکردن از موقعیت‌هایی است که استقلال برای نزدیک شدن به این تیم داده، نه عملکرد فوق العاده استقلال. با این تفسیر به بررسی بازی‌های آینده می‌پردازیم.

لازم به ذکر است با وجود اینکه قانون بازی رو در رو از امسال برای تعیین رتبه تیم‌ها اولویت دارد ولی تساوی در دو دربی رفت و برگشت (گل زده در خانه حریف محاسبه نمی‌شود) این پوئن را از سرنوشت قهرمانی حذف کرده و دو تیم استقلال و پرسپولیس با تفاضل گل جایگاهشان را در صورت تساوی امتیازها تعیین می‌کنند. جایی که فعلاً استقلال شرایط به مراتب بهتری دارد و جبران فاصله 8 تفاضل گل هم کار راحتی نیست.

 

استقلال و پرسپولیس در 6 دیدار پایانی

استقلال باید در ادامه فصل به مصاف سپاهان، پدیده، فولاد، آلومینیوم، مس رفسنجان و نفت مسجد سلیمان برود.

پرسپولیس هم با پیکان، ذوب آهن، سپاهان، تراکتور، پدیده و فجر بازی دارد.

 

هفته 25

سپاهان، حریف هفته بیست و پنجم استقلال در حال حاضر چند هفته‌ای است که به روزهای اوجش برگشته است و نتایج خوبی می‌گیرد. نمونه اش زدن 4 گل به صنعت نفت اوج گرفته‌ای است که به تازگی پرسپولیس را شکست داده و استقلال را هم حسابی اذیت کرده است. برای همین آبی‌ها کار راحتی مقابل شاگردان نویدکیا ندارند و نمایش متزلزلی که مقابل پیکان از آنها دیده شد این نگرانی را ایجاد می‌کند که مقابل سپاهان هم به نتیجه دلخواه نرسند. اگرچه نیاز استقلال به 3 امتیاز به مراتب بیشتر از سپاهان است ولی آبی‌ها کار سختی در این دیدار دارند.

پرسپولیس باید در این هفته به مصاف پیکان برود. تیمی که استقلال را حسابی اذیت کرد و می‌تواند برای پرسپولیس هم دردسرساز شود ولی به نسبت سپاهان حریف آسان‌تری روی کاغذ به نظر می‌رسد. شناخت خوب گل محمدی و مجتبی حسینی از یکدیگر می‌تواند عامل تعیین کننده این بازی باشد ولی اگر یحیی گل محمدی دوست دارد فاصله اش با صدر کم شود در صورتی که نویدکیا موفق به گرفتن امتیاز از مجیدی شود او باید از این فرصت این بار استفاده کند تا فاصله با استقلال کم شود.

 

هفته 26

بعد از آن مجیدی باید شاگردانش را به مصاف پدیده بفرستد. تیمی که این روزها برای نیافتادن می‌جنگد و نتایج قابل قبولی هم کسب کرده است. بعد از اینکه شاگردان سیدعباسی پرسپولیس را با تساوی زمین گیر کردند، در هفته های اخیر هم مقابل نساجی، تراکتور و گل گهر موفق شدند تساوی بگیرند و فجر را شکست دهند و حریف خطرناکی خواهند بود و باید دید مقابل استقلال کاری از پیش می‌برند یا نه.

از سوی دیگر پرسپولیس هم بازی سختی با ذوب آهن دارد و مهدی تارتار یک بار دیگر در کورس قهرمانی پرسپولیس با این تیم برخورد دارد و باید دید این بار کاری از پیش می‌برد یا نه. می‌توان بازی دو تیم در این هفته را تقریباً در یک سطح دانست. ذوب آهن روی کاغذ تیم قوی تری است ولی پدیده انگیزه های بیشتری دارد.

 

هفته 27

یک بازی سخت دیگر برای استقلال در این هفته از رقابت‌ها. فولاد این روزها تیم جانداری است و حسابی روی فرم آمده و با جواد نکونام نتایج خیلی خوبی کسب می‌کند و شانس بالایی هم برای کسب سهمیه دارد. انگیزه‌های بالای نکونام مقابل مجیدی را هم نباید دست کم گرفت و اینکه آخرین تقابل این دو تیم هم در شرایطی که توپ و میدان دست فولاد بود شوت مهارنشدنی مهدی‌پور برتری استقلال را رقم زد و پیش از آن هم این دو در فینال جام حذفی به هم برخورد کردند که فولاد موفق به شکست دادن استقلال شد. به هر جهت استقلال بازی سختی مقابل فولاد در این هفته دارد.

پرسپولیس هم این هفته یک دیدار دشوار مقابل سپاهان خواهد داشت که طبق حکم کمیته انضباطی در زمین بی‌طرف انجام می‌شود. سپاهان باید برای حفظ جایگاه سومی خود بجنگد و این در سهمیه آسیایی تیم هم موثر است و نویدکیا می‌تواند روز سختی برای گل محمدی و شاگردانش رقم بزند.

 

هفته 28

استقلال این هفته با آلومینیوم بازی دارد. تیمی که به تازگی هدایتش بر عهده رحمتی قرار گرفته و البته هنوز برای قضاوت در مورد کیفیت این همکاری زود است ولی تا آن زمان می‌توان عیار سنجی درستی از تیم اراکی با هدایت سرمربی جدید خودش داشت. رحمتی هم از استقلالی های سابق است که بدون شک انگیزه‌های زیادی برای تقابل با فرهاد مجیدی دارد.

پرسپولیس هم به مصاف تراکتورِ ساغلام خواهد رفت. کیفیت این بازی ارتباط زیادی به وضعیت پایین جدول و حساسیت بازی برای تراکتور در آن مقطع دارد. هرچند این دیدار به شکل سنتی خود همیشه جذاب و حساس است.

 

هفته 29

استقلال در این دیدار به مصاف مس رفسنجان خواهد رفت. تیمی که در دور رفت آبی ها را خیلی آزار داد ولی در نهایت استقلال توانست 3-2 پیروز شود و حالا ربیعی و شاگردانش قصد دارند یک روز سخت دیگر برای استقلال رقم بزنند. مس این هفته با شکست مقابل تراکتور متزلزل نشان داد ولی همچنان از تیم‌های خوب لیگ است.

پرسپولیس هم در این شرایط به مصاف پدیده می‌رود. تیمی که کیفیتش در این بازی بستگی به شرایطش در آن مقطع دارد. اگر سقوط پدیده مسجل شده باشد این تیم انگیزه چندانی برابر شاگردان گل محمدی ندارد و بقای آنها هم بعید است آن زمان قطعی شده باشد ولی اگر برای ماندن بجنگند اوضاع به مراتب متفاوت است.

 

هفته 30

باید دید سرنوشت قهرمانی به هفته آخر می‌رسد یا نه. اگر استقلال تا آن مقطع قهرمانی خود را مسجل کرده باشد دیدارهای این هفته و رقابت با پرسپولیس دیگر معنایی ندارد ولی اگر نبرد قهرمانی به ایستگاه پایانی برسد بسته به شرایط امتیازی آنها حساسیت بازی ها هم متفاوت است. استقلال در این هفته به مصاف نفت مسجد سلیمان می‌رود که سرنوشت سقوط این تیم هم تاثیر زیادی در اهمیت و کیفیت بازی دارد. اگر نفتی ها برای بقا بجنگند انگیزه زیادی خواهند داشت و در غیر این صورت بازی اهمیت چندانی از لحاظ جدولی برای آنها ندارد.

پرسپولیس هم در شرایط مشابه باید به مصاف فجر برود و باید دید سقوط یا بقای این تیم در آن مقطع مشخص است یا نه تا انگیزه این تیم برای تقابل هفته پایانی معلوم شود.

 

جمع بندی

دیدارهای استقلال دشوارتر از پرسپولیس است و شاید اگر گل محمدی و شاگردانش در شرایط مطلوبی بودند امید زیادی داشتند که با استفاده از این قرعه بهتر شانس خود را برای قهرمانی بالا ببرند ولی تزلزل سرخپوشان و اوضاع روحی نه چندان خوب دراردوی این تیم که در نتایج و عملکرد تیم هم تاثیر خودش را گذاشته باعث شده کار برای سرخپوشان سخت شود.

استقلال هم اگرچه اقتدار لازم در نتیجه گیری را مثل گذشته ندارد ولی فاصله 6 امتیازی و تفاضل خوب شانس بالایی برای آنها در مسیر قهرمانی شکل داده است. در هر صورت هرچه جلو برویم سرنوشت قهرمانی بیشتر قابل پیش بینی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز