خبرگزاری کار ایران

پایان ۱۳ روز اعتصاب کارگران «لوله و نورد صفا»

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۷۲

«طبق وعدهٔ کارفرما قرار است مطالبات حقوقی آبان ماه کارگران تا ۱۲ اسفند پرداخت شود. / بیش از هزار کارگر لوله‌سازی صفا که حقوق ماه‌های آبان، آذر و دی را دریافت نکرده‌اند، نسبت به معوقات بیمه ای خود نیز معترضند. / کارگران اخراجی در زمرهٔ نیروهای متخصص و ارشد کارخانه لوله و نورد صفا بودند که بدون حضور آن‌ها خط تولید آر بی‌ قادر به ادامه فعالیت نیست.»

اعتصاب صنفی نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از کارگران لوله و نورد صفا روز گذشته(۲۶ بهمن) با وعدهٔ پرداخت بخشی از معوقات حقوقی کارگران تا ۱۲ اسفند ماه، به پایان رسید. در همین حال به گفتهٔ کارگران، در دو روز گذشته علاوه بر اخراج ۱۰ نفر از کارگران متخصص، ۴ نفر دیگر از کارگران به دلیل عدم رضایت از نحوهٔ پرداخت مطالبات حقوقی اقدام به تسویه حساب و ترک کار کرده‌اند.

یک منبع کارگری در ساوه، صبح امروز از پایان اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا پس از ۱۳ روزاعتصاب و اعتراض صنفی خبر داد و گفت: در پی وعدهٔ کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبت حقوقی آبان ماه کارگران تا دوازدهم اسفند، فعلا کارگران به کار بازگشته‌اند، اما خط تولید «آر بی‌» که از خطوط تولید اصلی کارخانه است به دلیل اخراج ۱۰ کارگری که روز شنبه از کار اخراج شدند نمی‌تواند شروع به کار کند.

به گفتهٔ این کارگر، دو تن از ۱۰ کارگر اخراجی به خواستهٔ خودشان مجددا به کار بازمی گردندند و با بازگشت به کار آن‌ها هم موافقت شده، اما بقیهٔ کارگران با شرکت تسویه حساب کرده‌اند.

وی همچنین از ترک کار ۴ کارگر دیگر این کارخانه در روز گذشته خبر داد و گفت: پس از اخراج ۱۰ کارگر متخصص خط تولید «آر بی‌» در روز ۲۵ بهمن ماه، روز گذشته هم ۴ نفر از کارگران اقدام به ترک کارکردند.

وی دلیل ترک کار این کارگران را عدم رضایت آن‌ها از وضعیت پرداخت مطالبات حقوقیشان عنوان کرد و گفت: این کارگران در خط تولید آر بی‌ مشغول به کار بوده‌اند و این خط جزء خطوط اصلی است که باید راه اندازی شود، زیرا عمدهٔ تولید کارخانه روی پایهٔ همین خط قرار دارد.

به گفتهٔ وی، این کارگران اخراجی در زمرهٔ نیروهای متخصص و ارشد کارخانه لوله و نورد صفا بودند که بدون حضور آن‌ها خط تولید آر بی‌ قادر به ادامه فعالیت نیست.

این کارگر ادامه داد: در حال حاضر تمام کارگران آمادگی خود را برای ادامه کار اعلام کرده‌اند اما اخراج کارگران باسابقه و ارشد خط تولید آر بی‌باعثشده این خط نتواند شروع به کار کند.

ادامه اعتصاب در صورت عملی نشدن وعده

بیش از هزار کارگر لوله‌سازی صفا که حقوق ماه‌های آبان، آذر و دی را دریافت نکرده‌اند، نسبت به معوقات بیمه ای خود نیز معترضند. در همین حال در چند روز گذشته و در پی اعتراض صنفی کارگران، کارفرمای این کارخانه وعدهٔ پرداخت معوقات حقوقی آبان ماه را تا ۱۲ اسفند داده است. یکی از کارگران در این باره گفت: طبق وعدهٔ کارفرما قرار است مطالبات حقوقی آبان ماه کارگران تا ۱۲ اسفند پرداخت شود و ۲۰ اسفند ماه هم حقوق آذر ماه پرداخت شود و پس از آن هم در چند روز باقیمانده تا پایان سال قرار است عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

این کارگر ابراز امیدواری کرد این وعدهٔ کارفرما عملی شود تا دیگر شاهد ادامه دار شدن مشکلات صنفی کارگران نباشیم. به گفتهٔ این کارگر، در حال حاضر کارگران به امید وعده پرداخت معوقات حقوقی به کار بازگشته‌اند وامیدوارند این وعده‌ها به حقیقت بپیوندد اما در صورت محقق نشدن وعده‌ها مجددا به اعتراض‌شان ادامه می‌دهند.

پیشینهٔ اعتراض

دوره جدید اعتراض صنفی کارگران لوله و نورد صفا که از روز۱۲ بهمن آغاز شد. این اعتراض صنفی که منجر به توقف تولید شد، پس از آن رخ داد که کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب کارگران سر باز زد.

شورای تامین ساوه، ماه گذشته مصوب کرده بود در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود. این مصوبه روز ۲۰ دی ماه و پس از تجمع کارگران در محوطه کارخانه در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه به امضای کارفرما و اعضای شورای تامین رسید. شورای تامین در عین حال مصوب کرده بود بیش از ۱۶ ماه حق بیمه عقب افتاده کارگران قبل از روز ۲۶ دی پرداخت شود. اگرچه کارفرما قسط اول مطالبات معوقه کارگران را با یک روز تاخیر در تاریخ ۲۲ دی پرداخت کرد اما حاضر نشد بیمه عقب افتاده کارگران را به صورت کامل پرداخت کند و فقط بیمه معوقه شهریور و آذر ماه امسال را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد.

پس از گذشت ۳ روز از موعد پرداخت قسط دوم، کارگران در اعتراض به خلف وعدهٔ کارفرما دست از کار کشیدند و تولید را متوقف کردند و نهایتا از روز گذشته ۲۶ بهمن ماه با وعدهٔ پرداخت معوقات مجددا به کار بازگشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز