خبرگزاری کار ایران

۸۰ درصد ظرفیت سد اکباتان خالی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۰۰

با بارش‌های صورت گرفته در چند روز گذشته ذخیره آب سد اکباتان به بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر هفت میلیون و ۵۹۰ هزار مترمکعب آب پشت سد اکباتان ذخیره شده که در مدت مشابه سال گذشته سه میلیون و ۱۸۰ هزار مترمکعب آب وجود داشت.

به گزارش ایلنا از همدان؛ مرتضی عزالدین با بیان اینکه حجم ذخیره سد اکباتان برابر ۳۸ میلیون مترمکعب است، افزود: در حال حاضر ۲۲ درصد از حجم سد اکباتان پر شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد ظرفیت سد ذخیره آب داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان عنوان کرد: از ابتدای سال آبی ۹۳-۹۴(مهر ماه امسال) یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب از سد اکباتان برداشت شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب از سد برداشت شد.

عزالدین با اشاره به اینکه برای کشاورزی از سد اکباتان آب تخصیص داده نمی‌شود، تأکید کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها در یک دهه گذشته نیاز است تا مردم صرفه جویی‌های لازم را در مصرف آب داشته باشند تا دچار مشکل نشویم.

وی همچنین با اشاره به اینکه حجم مفید سد کلان ملایر ۴۰ میلیون مترمکعب است، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون مترمکعب آب پشت سد کلان ملایر ذخیره شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته هفت میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب پشت سد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید براینکه مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، افزود: متاسفانه در کشور از ۶۰ درصد منابع تجدیدپذیر آب استفاده می‌شود ولی در استان همدان این رقم به ۱۰۰ درصد رسیده و این امر بیلان دشت‌های استان همدان را منفی کرده است.

عزالدین عنوان کرد: ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی، ۷.۵ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۲.۵ درصد از ذخیره آب استان در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این رقم در اروپا در بخش کشاورزی ۷۲ درصد، شرب هفت درصد و مابقی در بخش صنعت استفاده می‌شود.

وی از مدیران بخش کشاورزی و کشاورزان خواست تا ضمن خودداری از افزایش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی راندمان مصرف آب در این حوزه را افزایش دهند، متاسفانه در سال‌های گذشته با تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار سطح زیر کشت نیز افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: در سال‌های گذشته میانگین بارش در سطح کشور ۲۵۰ میلیم‌تر بوده که این رقم در سال گذشته به ۲۳۰ میلیم‌تر رسید و این امر نشان از وضعیت بحرانی آب دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز