خبرگزاری کار ایران

به منظور کنترل و تنظیم بازار داخلی؛

سیب‌زمینی همدان به عراق صادر نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۸۱۶

به منظور کنترل و تنظیم بازار داخلی، مرز عراق بر روی صادرات سیب‌زمینی بسته شد.

رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: از ۲۵ مرداد به بعد، مرز عراق برای صادرات سیب‌زمینی باز می‌شود.

به گزارش ایلنا از همدان، داریوش سرحدی در ادامه گفت: سالانه بین ۷۰ تا ۱۳۰ هزار تن سیب‌زمینی از همدان به کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با رایزنی بازرگانان باید بازارهای جدیدی برای محصولات کشاورزی پیدا کنیم تا صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: هر چه قیمت سیب‌زمینی در بازار داخلی افزایش یابد به همان میزان صادرات نیز کاهش می‌یابد چراکه بازرگانان ما مایلند که سیب‌زمینی را داخل کشور عرضه کنند.

سرحدی همچنین با بیان اینکه مدت سه سال است که بخش کشاورزی به اتاق بازرگانی افزوده شده است، ‌افزود: امسال سال آخر فعالیت آزمایشی است به طوریکه می‌توان گفت اتاق می‌تواند به علت تعامل با اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها و رایزنی با هیئت‌های خارجی و تجار و بازرگانان کشورهای دیگر قدم‌های بزرگی بردارد.

وی درباره قیمت سیب‌زمینی نیز گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی از نظر کارشناسان ۷۰۰ تومان است که با ورود واسطه‌ها قیمت از ۸۰۰ تا یک‌هزار تومان فروش در مزرعه و یک‌هزار و ۸۰۰ تومان برای مصرف کننده بالا رفته است.

سرحدی تولید سیب‌زمینی استان را یک میلیون تن برشمرد و افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید کشور بر عهده همدان است که متاسفانه با این حجم بالای تولید صنایع فرآوری نداریم.

وی از تولیدکنندگان، تشکل‌ها و تجار خواست به فرآوری توجه بیشتری داشته باشند و بدانند که این کار برای آن‌ها ارزش افزوده بیشتری داشته و سود بالاتری را به دنبال دارد.

سرحدی در پایان تصریح کرد: ۷۰ تا ۸۰ هزار تن سیب‌زمینی تولیدی استان مصرف تازه خوری دارد، ۱۰۰ هزار تن مصرف بذری و بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن مازاد تولید داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز