خبرگزاری کار ایران

اداره کل منابع طبیعی استان همدان:

مدیریت بر عرصه های منابع طبیعی، نیازمند عزم ملی و همت همگانی است

کد خبر : ۱۷۱۸۷۰

۱۳۵ میلیون هکتار منابع طبیعی در کشور وجود دارد که از این رقم ۳۵ میلیون هکتار عرصه بیابان، ۱۴ میلیون هکتار جنگل و ۸۶ میلیون هکتار مراتع اس

اداره کل منابع طبیعی استان همدان طی برنامه‌ای منظم تور بازدید خبرنگاران از پروژه‌های این اداره کل را برگزار کرد و خبرنگاران از زراعت‌چوب بخش جوکار ملایر، جنگل‌کاری حاشیه جاده ملایر - همدان، نهالستان قدس و طرح‌های منابع طبیعی نهاوند و اسدآباد بازدید داشتند.

به گزارش ایلنا از همدان؛ محمدرضا همتی، مدیرکل اداره منابع طبیعی استان همدان درجریان این بازدید گفت: وظیفه اداره کل منایع طبیعی، شناسائی عرصه‌های منابع طبیعی و آگاهی این عرصه‌ها به مردم است.

وی فواید منابع طبیعی را حفظ خاک، مدیریت منابع آب، تولید اکسیژن و تثبیت دی اکسید کربن، جلوگیری از بیانبان زدایی و… دانست.

وی با بیان اینکه ارزش‌های زیست محیطی منابع طبیعی بیش از ۹۸ درصد ارزش این عرصه‌ها را شامل می‌شود، تصریح کرد: ۱۳۵ میلیون هکتار منابع طبیعی در کشور وجود دارد که از این رقم ۳۵ میلیون هکتار عرصه بیابان، ۱۴ میلیون هکتار جنگل و ۸۶ میلیون هکتار مراتع است.

همتی از وجود ۹۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در استان خبر داد و گفت: از این رقم ۴۲ هزار هکتار جنگل و ۸۸۲ هزار هکتار مراتع است.

وی، مدیریت بر عرصه‌ها را نیازمند عزم ملی و همت همگانی دانست و بیان داشت: سرانه جنگل در کشور را یک‌هزار و ۷۰۰ متر و در جهان ۸ هزار متر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان بیان داشت: سرانه جنگل در استان همدان به ازای هر نفر ۲۰۰ متر است که متأسفانه از سرانه کشور و جهان بسیار پایین‌تر است.

همتی تعداد گونه‌های پوشش گیاهیا استان را ۱۰۰۰ گونه عنوان و بیان کرد: استان دارای ۳۰۰ گونه صنعتی، دارویی و غذایی است.

وی ظرفیت مراتع را ۶۰۰ هزار واحد دامی عنوان کرد که در حال حاضر ۲ میلیون واحد دامی از سطح مراتع استان استفاده می‌کنند.

وی به بحثتصرفات به عنوان یکی از مشکلات منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در این زمینه برخی کشاورزان و باغداران از منابع طبیعی که در کنار باغات و زمین‌های آن‌ها واقع شده تصرف می‌کنند.

همتی افزود: تاکنون ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از دست متصرفین خارج شده که ۴۴۹ هکتار آن در سال گذشته بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ هزار هکتار از منابع طبیعی مورد اختلاف این سازمان در استان با اداره اوقاف بود تصریح کرد: در این زمینه نیز طی دو سال گذشته ۱۵ هزار هکتار تعیین تکلیف شده است.

همتی با اشاره به آتش‌سوزی‌ها به عنوان یکی از تهدیدات منابع طبیعی افزود: برخی از این آتش‌سوزی‌ها به علت گرما و بیشتر آن محصول دست بشر است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی در آتش‌سوزی از بین می‌رود، تصریح کرد: در این زمینه نیز در برخی روستاهای استان تجهیزات آتش‌نشانی مقابله با حریق در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت از سال ۸۵ در این سازمان فعالیت خود را در استان شروع کرده، تصریح کرد: برخورد با متصرفان، جلوگیری از چرای بی‌رویه دام و حفاظت از منابع و جنگل‌ها از جمله مهم‌ترین وظایف این یگان است.

همتی در ادامه اظهار داشت: در استان در بخش قهاوند ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در معرض بیابان‌زایی قرار دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان همدان ادامه داد: در این زمینه با تهران مذاکراتی انجام شده تا کار‌شناسان بیابان‌زایی این پدیده را مورد بررسی قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز