خبرگزاری کار ایران

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد همدان هشدار داد:

گاز، قاتل نامرئی در فصل سرما نرم و آهسته می‌آید و جان می‌گیرد

کد خبر : ۱۴۰۰۷۸

گاز مرگبار منوکسیدکربن بسیار سمی، بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است و بر اثر سوختن ناقص هر ماده سوختنی تولید می‌شود.

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد استان همدان با توجه به فرارسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمازا هشدار داد: اطمینان از کارکرد درست وسایل گرمازا برای پیشگیری از پدیده گاز گرفتگی امری ضروری است.
به گزارش ایلنا، محمد هاشمی افزود: گاز مرگبار منوکسیدکربن بسیار سمی، بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است و بر اثر سوختن ناقص هر ماده سوختنی تولید می‌شود.
وی با اشاره به این مطلب که سردرد، تهوع، استفراغ، دردسینه، سرگیجه و سیاهی رفتن چشم‌ها، کاهش کنترل رفتاری و در ‌‌نهایت بیهوشی علائم وجود قاتل نامرئی در محیط بسته است، گفت: در صورت انتشار گاز سمی منوکسیدکربن ترکیب گاز با هموگلوبین خون به سرعت انجام می‌شود و پس از آن دیگر اکسیژن به بافت‌های بدن نمی‌رسد و همین امر سبب فلج عصبی و مسمومیت و مرگ می‌شود.
وی با اشاره به این موضوع که هشدارهای ایمنی، اصولی برای حفاظت از جان ما هستند و بی‌توجهی یه آن‌ها تاکنون حوادثتلخ و تکان دهنده بسیاری را رقم زده است، اظهار داشت: از وسایل گرمایشی استاندارد و لوله کشی مناسب استفاده کنید و برای ورود هوای تازه به داخل منزل تمام منفذ‌ها را نبندید و بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک هرگز نصب نکنید.
وی گفت: لوله دودکش را از پنجره اتاق به بیرون هدایت نکنید و هرگز وسایل گازسوز دودکش دار را بدون دودکش نصب نکنید. نصب کلاهک به صورت H در بالای ساختمان و ۶۰ سانتی‌متر بالا‌تر از سطح بام الزامی است.
وی ادامه داد: از باز بودن مسیر لوله دودکش و کلاهک و همچنین از گرم بودن لوله دودکش در زمان کار در داخل اتاق اطمینان حاصل کنید.
وی افزود: از شیلنگ بلند برای رساندن گاز به وسیله گازسوز هرگز استفاده نکنید و از نصب زانوئی‌های اضافی در مسیر دودکش اجتناب کنید و با استفاده از کف صابون از عدم نشت گاز از اتصالات اطمینان حاصل کنید.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بروز حادثه در اثر ازدیاد فشار گاز بهتر است از گاورنر برای تنظیم فشار استفاده کنید، افزود: اگر فشار گاز منزل شما بالا است و شعله وسایل گازسوز دارای برش و همراه با تولید صدای زیادی می‌باشد حتماً مورد را به اطلاع شرکت ملی گاز ایران برسانید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز