خبرگزاری کار ایران

درخواست رئیس سازمان ترافیک شهرداری همدان:

همه دستگاه‌ها برای حل مشکل ترافیک همکاری کنند/شهرداری فقط مسئول ترافیک شهر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۲۳۱

رئیس سازمان ترافیک شهرداری همدان با اشاره به اینکه ترافیک شهر همدان معضلی نیست که مربوط به یکی یا دو روز گذشته باشد، بیان کرد: باتوجه به جمعیت 700 هزار نفری شهر همدان روزانه یک میلیون و 500 هزار سفر درون شهری انجام می‌شود که آمار نشان می‌دهد تقریباً نیمی از این سفرها با استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین صورت می‌گیرد این ناشی از ناقص بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت نشدن تقاضا‌های سفر است.

به گزارش ایلنا از همدان، سید محمد پوروخشوری افزود: حل موضوع ترافیک موضوع تک بعدی نیست و همه دستگاه‌ها علاوه بر شهرداری، مانند پلیس راهور، آموزش و پرورش نیز نقش اساسی در کنترل و بهبود ترافیک استان دارند که با کمک و همکاری یکدیگر می‌توانند به کنترل ترافیک کمک کنند.

وی با تأکید به اینکه مدیریت ناوگان شامل اتوبوسرانی، تاکسیرانی، خدمات شهری و همچنین در حوزه سامانه های تردد شهری نقش مهمی در بهبود روند و فعالیت های مدیریت شهری دارد، گفت:  همدان از لحاظ ناوگان عمومی در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی بسیار ضعیف است چون که تاکسیرانی یک سازمان خصوصی به شمار می‌آید که نیاز به حمایت دولت دارد تا بتواند تسهیلاتی را برای نوسازی تاکسی‌ها فراهم کند بنابراین تا زمانی که سیستم اتوبوسرانی مطلوب نباشد، شهروند با خودروی شخصی تردد می‌کند و این موضوع باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

پوروخشوری خاطرنشان کرد: براساس آمار بدست آمده در شهر 120 الی 130 اتوبوس داریم که نسبت به جمعیت همدان بسیار ناچیز است به طوری که باید حداقل 500 اتوبوس درون شهری داشته باشیم درحالی که به ازای هر 1000 نفر یک اتوبوس داریم.

وی با بیان اینکه 82/5 درصد هزینه تأمین اتوبوس‌ها بر عهده دولت و 17/5 درصد  آن برعهده شهرداری‌ها است، تصریح کرد: افزایش و خرید ناوگان عمومی فقط بر عهده شهرداری نیست، با این وجود از سال 90 تاکنون از سوی دولت تهیه ناوگان نداشته‌ایم و اگرهم خریدی در این مدت صورت گرفته است از بودجه عمرانی جاری خود شهرداری برای افزایش ناوگان اقدام شده است.

رئیس سازمان ترافیک شهرداری همدان  با بیان اینکه سیستم‌های هوشمند ترافیکی می‌تواند در حفظ سلامت امنیت و سلامت شهروندان نقش مهمی داشته باشد، افزود: شهرهای هوشمندی مانند اصفهان، تهران برای افزایش کارایی حمل و نقل عمومی و کنترل ترافیک، در فناوری و زمینه‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند که درحال حاضر شهر همدان برای اینکه از نظر ترافیکی هوشمند شود نیاز به 300 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که بتوانیم تمام تقاطع دوربین‌های ثبت تخلف را با نرم‌افزارهای خاصی بتوانیم کنترل ترافیک مجهزتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر در سطح شهر 55 دوربین نظارتی داریم که 10دوربین مربوط به ثبت تخلفات می‌شود که 45 دوربین دیگر در حوزه ترافیک کار نمی‌کند و فقط مربوط به ثبت بحران‌ها مانند سیل و زلزله می‌باشد در حالی که به دلیل حالت بازدارندگی که دوربین‌ها دارند  می‌توان به کنترل و بهبود هرچه بیشتر ترافیک کمک کرد.

پوروخشوری ادامه داد: وجود و ساخت مدارس در معابر کم عرض و پرترافیک یکی دیگر از عوامل اصلی بروز گره های ترافیکی هنگام بازگشایی و تعطیلی مدارس به ویژه ظهر و عصر در شهر همدان است درحالی که شهرداری در هنگام صدور مجوز این مراکز هیچ نقشی نداشته است و تأییدیه ساخت آن‌ها به عهده سایر ارگانه‌ها بوده است که باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان ترافیک شهرداری همدان  با بیان اینکه روزانه 214 هزار خودرو در شهر تردد دارند، گفت: شهروندان و مدیران باید بپذیرند که شهر همدان یک کلان شهر است و لازمه کلان‌شهری هم این است که شهروندان از حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد استفاده کنند البته این نکته را هم می‌دانیم که توسعه حمل‌ونقل عمومی بر عهده شهرداری است باید برای ارتقا بیشتر آن به طور جدی ورود کند.

پوروخشوری گفت: در راستای فرهنگ‌سازی ترافیک مسئولان و مردم وظایفی را بر عهده دارند؛ به عنوان مثال؛ فرهنگ‌سازی را با همکاری آموزش و پرورش از دانش آموزان در رده سنی دبستان آغاز کند و فرهنگ ترافیک را در قالب بسته‌های سرگرمی یا با طراحی بازی آموزش دهند، زیرا در این سن کودکان تأثیر پذیری بالایی دارند و می‌توانند در آینده نیز به کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا کمک کنند.

وی افزود: همچنین بالای 50 درصد از مشکل ترافیکی ما مربوط به مسائل فرهنگی است که صدا وسیما می‌تواند در این امر نقش بسزایی داشته باشد و نباید در  حوزه آموزش و فرهنگ نگاه درامدزایی داشته باشد، بنابراین شهر همدان با این مشخصات ذکر شده نیاز به یک همفکری و همدلی دارد که همه دستگاه اجرایی باید  به حل معضل ترافیک کمک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز