خبرگزاری کار ایران

گزارشی از دیدار سفیران صلح ژاپنی با ۲۵ جانباز شیمیایی استان همدان

شیزوکو تی سویا: جانبازان شیمیایی ایرانی بدانند که بخشی از خانواده هیروشیما در ژاپن هستند.

کد خبر : ۱۱۴۱۴۹

سردار «حمید حسام» در مراسم دیدار هیأت ژاپنی با ۲۵ نفر از جانبازان شیمیایی استان همدان در باغ موزه دفاع مقدس استان همدان اظهار داشت: این استان ۸ هزار شهید والامقام را تقدیم انقلاب نمود و تعدادی نیز جانباز شدند.

ایلنا: سردار «حمید حسام» در مراسم دیدار هیأت ژاپنی با ۲۵ نفر از جانبازان شیمیایی استان همدان در باغ موزه دفاع مقدس استان همدان اظهار داشت: این استان ۸ هزار شهید والامقام را تقدیم انقلاب نمود و تعدادی نیز جانباز شدند.
به گزارش ایلنا، سردار حسام در ادامه بیان داشت: امروز خیلی از مردم دنیا از فاجعه بزرگ جنگ اتم در جنگ جهانی دوم آگاهند اما خیلی از افراد خبر ندارند که گازهای خردل از سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۶۷ در ایران استفاده شد.
وی افزود: بازماندگان بمب‌های شیمیایی در دوران دفاع مقدس ایران درد‌ها و رنج‌های مختلفی دارند و دوست دارند تا درد‌هایشان به گوش جهانیان برسد.
وی اعلام داشت: همه دردهای جانبازان شیمیایی ما درد جسمی، زخم ریه، سوزش چشم و… نیست، بسیاری از جانبازان می‌خواهند عمق مظلومیتشان به سراسر دنیا منعکس و شناسانده شود.
حسام خطاب به جانبازان شیمیایی گفت: برای شناساندن درد دل جانبازان دلی دیگر در جایی از دنیا بایستی بتپد و آن دل گروه MOCT است که در ژاپن فعالیت می‌کنند و امروز میهمان شهر ما هستند.
وی افزود: ترکیب این گروه نشان دهنده این است که در ژاپن متوجه شده‌اند؛ چه فاجعه بزرگی در اثر بمب‌های شیمیایی در ایران مثل سردشت، سر پل ذهاب، گیلانغرب و… رخ داده است و فهم این موضوع بسیار امیدوار کننده است.
در ادامه تعدادی از جانبازان شیمیایی استان همدان به نمایندگی از سایر جانبازان شیمیایی از آلام خود سخن گفتند و تمامی آن‌ها خواستار این بودند که برای درک بهتر آلام جانبازان شیمیایی و خانواده‌هایشان بایستی یک روز را در منزل این عزیزان و در کنار خانواده‌هایشان سپری نمایند و همه خواستار اطلاع رسانی بیشتر در زمینه این فاجعه بزرگ(عوارض بمب‌های شیمیایی مورد استفاده در جنگ عراق و ایران) به تمامی جهانیان بودند.
معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز بیان داشت: تعداد ۲ هزار و ۱۰ نفر جانباز شیمیایی در همدان زندگی می‌کنند که ۳۰ نفر از این تعداد دارای شرایط با شدت بالای ضایعه ریوی‌اند و دو نفر نیز به شدت از جراحات چشمی رنج می‌برند.
دکتر محمد خوانی بیان داشت: تعداد ۱۱۰ نفر از این عزیزان نیز از شرایط متوسط بیماری ریوی رنج می‌برند و تعداد زیادی در شرایط خفیف زائده ریوی قرار گرفتند.
وی تأکید کرد: البته تعداد جانبازان شیمیایی خیلی بیشتر از این تعداد می‌باشد که بسیاری از آن‌ها حاضر به تشکیل پرونده نشدند و هم اکنون نیز از عوارض بمب‌های شیمیایی رنج می‌برند.


جانبازان شیمیایی ایرانی بدانند که بخشی از خانواده هیروشیما در ژاپن هستند
رئیس انجمن صلح هیروشیما و حمایت از مجروحان شیمیایی ژاپن نیز در ادامه گفت: ده سال پیش که به ایران آمدیم و از تعدادی از جانبازان شیمیایی ایرانی دیدار کردیم، خیلی سعی کردم ببینم چه کاری از من بر می‌آید تا برای درمان و جلوگیری از درد‌هایشان انجام دهم و تمامی جانبازان متفق القول از ما می‌خواستند تا درد‌هایشان و فاجعه عوارض بمب‌های شیمیایی را به دنیا اطلاع رسانی کنیم.
خانم «شیزوکو تی سویا» اعلام داشت: ما سالانه تعداد ۱۰ نفر از جانبازان شیمیایی ایران را در سالروز بمب اتمی هیروشیما به ژاپن دعوت می‌کنیم ضمن اینکه تا کنون گروه‌های زیادی از جانبازان ایرانی بازدید داشته‌اند و نتیجه بازگشت اینجانبازان به ایران را می‌بینیم که این عزیزان موزه صلح را راه اندازی کردند و اداره می‌کنند که در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر بازدید کننده داشته است.
خانم تی سویا بیان داشت: ما از اینکه خود جانبازان امید به زندگی دارند خوشحالیم و درخواستی که از من در مورد اطلاع رسانی داشتند، هم اکنون خودشان به بهترین وجه این کار را انجام می‌دهند.
وی با ابراز تأسف در حالی که اشک‌هایش جاری بود ادامه داد: شنیدیم یکی از جانبازان شیمیایی که چند سال گذشته به منزلشان رفتیم فوت کردند و این خبر ما را بسیار متأسف کرد ولی همه می‌دانیم که مرگ حق است.
وی اعلام داشت: ما یک خانواده هستیم و شما جانبازان عزیز بدانید که بخشی از خانواده شما در ژاپن زندگی می‌کنند و این خانواده هر روز در حال گسترش است و امیدواریم که نظر شما نیز همین باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز