خبرگزاری کار ایران

معاون بنادر و دریانوردی هرمزگان خبرداد:

توقیف 10 فروند کشتی به دلیل آلوده‌سازی دریا در هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۴۱۵۹۸۷

معاون امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن تبیین ابعاد مختلف اهمیت صنعت دریانوردی در جهان و ایران و چالش‌های این‌حوزه گفت: انتقال گونه‌های دریایی از طریق آب تعادل کشتی‌ها ویرانگرترین عامل است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی نوفرستی در مراسم تجلیل از 65 دریانورد هرمزگانی ضمن تبیین ابعاد مختلف اهمیت صنعت دریانوردی در جهان و ایران  و چالش‌های این حوزه اظهارداشت: انتقال گونه‌های دریایی از طریق آب تعادل کشتی‌ها ویرانگرترین عامل است.

وی با اعلام اینکه 70 درصد مجموع ارزش کالاهای تجاری و 80 درصد حجم کالاهای جهان از طریق بنادر جابجا می‌شود، اظهار داشت: علیرغم وابستگی بخش اعظمی از مردم جهان به صنعت حمل و نقل دریایی، متاسفانه این صنعت کلیدی هنوز نتوانسته نقش خود را برای مردم تبیین کند.

نوفرستی در ادامه برخی چالش های عمده صنعت دریانوردی را نیز برای حضار تشریح کرد و افزود: مهم ترین چالش این صنعت، ایجاد آلودگی نفتی و تبعات منفی بر زیست بوم دریایی است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ویرانگرترین عامل تهدید کننده محیط زیست دریایی را انتقال گونه های دریایی از طریق آب تعادل کشتی ها عنوان کرد و گفت: این مساله در صورتی که به طور جدی کنترل نشود، به صنعت ماهیگیری و ذخایر زیستی دریایی آسیب وارد می کند.

این مقام مسئول برخی اقدامات مجموعه بنادر استان در زمینه مقابله با آلودگی های دریایی را نیز تشریح کرد و بیان داشت: به عنوان مثال طی سال جاری حدود 10 فروند کشتی در این زمینه توقیف شده است.

وی همچنین از انتقال حشرات، پروانه‌ها و گونه‌های دیگر جانوری از طریق کانتینرها به عنوان یک چالش دیگر یاد کرد و اظهار داشت: این مساله که از طرف سازمانی جهانی فائو نیز مطرح شده، نیازمند اقدامات کنترلی شدید است که بازرسی های ویژه ای را می طلبد.

نوفرستی از الزامات سازمان جهانی دریانوردی در زمینه توسعه پایدار سخن به میان آورد و ابراز امیدواری کرد، اداره کل بنادر با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی از جمله محیط زیست و شیلات بتوانیم چالش‌های زیست بوم دریایی را کنترل و مدیریت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز