خبرگزاری کار ایران

هم اندیشی نمایندگان مجلس با اقشار مختلف مردم هرمزگان

ناگفته‌های نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از تهدیدهای رئیس‌جمهوری سابق

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۱۰

جدایی بخش هایی از هرمزگان و الحاق آن به فارس پشتوانه منطقی ندارد و تنها ره آورد آن اختلاف میان مردم دو استان فارس و هرمزگان شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، پس از انتشار مصوبه جدایی بخش‌هایی از هرمزگان و الحاق آن به استان فارس اعتراض مردم، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه نسبت به این مصوبه آغاز شد.

مردم ضمن مخالفت با طرح مذکور از استاندار هرمزگان خواسته‌اند به عنوان عالیرتبه‌ترین مقام دولتی در استان موضع گیری شفاف کند که تاکنون استاندار هرمزگان هیچ موضعی در این رابطه نگرفته است.

در همین حال نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در هرمزگان ضمن همراهی با مردم و قانونی بودن خواسته‌های آن‌ها، قول دادند موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

ناگفته‌های نعیم آبادی از تهدیدهای رئیس جمهور سابق

در پی این اتفاق جلسه‌ای برای هم اندیشی و چگونگی پایان دادن به ماجرای جدایی بخش‌هایی از هرمزگان، جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان، نمایندگان مجلس، اقشار مختلف مردم، دانشگاهیان، جامعه رسانه‌ای و جمعی از روحانیون اهل سنت و شوراهای اسلامی شهرستان گاوبندی(پارسیان) در دفتر آِت الله نعیم آبادی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز ضمن همراهی و حمایت از احساسات مردم به تهدیدهای رئیس جمهور سابق نسبت به خودش اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور سابق{احمدی‌نژاد} به هرمزگان با او همسفر شدم و مباحثی در مورد پارسیان پیش آمد و من گفتم مگر گاوبندی چطور بود که شما نام آن را به پارسیان تغیر دادید؟ به شوخی گففتم اگر نام گاو بد است پس باید نام سوره بقره را هم عوض کرد.

نعیم آبادی با بیان اینکه من پس از تغییر نام گاوبندی به این اقدام مشکوک شدم که چرا این نام را به پارسیان تغییر داده‌اند. مدتی گذشت تا اینکه در سفر رئیس جمهور به هرمزگان شک من تبدیل به یقین شود. در این سفر احمدی‌نژاد گفت که می‌خواهیم بخشی از هرمزگان را به فارس و بخشی را به کرمان بدهیم از سویی منوجان را به شما می‌دهیم. من در پاسخ گفتم منوجان جان ماست ولی ما اجازه نمی‌دهیم که بخش‌هایی از هرمزگان را به دو استان فارس و کرمان داده شود. در همین حال رئیس جمهور با حالتی تهدید آمیز گفت که اگر شما مخالفت کنید دفتر رهبری با شما برخورد می‌کند. این روز گذشت و من با دفتر آقا تماس گرفتم که آقای حجازی شدیدا تکذیب کردند و گفتند این موضوع هیچ ارتباطی با دفتر آقا ندارد و اعلام کردند شما هم اعلام کنید که چنین چیزی با دفتر رهبری ارتباط ندارد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه برای مدتی این قضیه مسکوت ماند، ادامه داد، مدتی بعد من متوجه تحرکاتی شدم که می‌خواهند بخش‌هایی از هرمزگان را جدا کنند که من بلافاصله موضع گیری کردم و رسما گفتم که من و مردم هرمزگان به شدت مخالف این جدایی هستیم. در نماز جمعه گذشته هم به شدت با این قضیه مخالفت کردم.

نعیم آبادی همچنین به دیدارش با‌ پور محمدی در زمان تصدی‌اش در وزارت کشور اشاره کرد و ادامه داد، در نشستی که با‌ پور محمدی داشتم با او گفتم شما دلیل منطقی بیاورید که اجرای این طرح منطقی است؟ او هم هیچ دلیل منطقی نیاورد. پس از این اتفاقات ما هم برخورد کردیم. در خطبه نماز جمعه موضع گرفتم. خارج از نماز جمعه هم با حضور در نشست‌های متعدد جلوی خواسته‌های غیر منطقی ایستادگی کردیم.

وی با بیان اینکه خواسته‌هایی که این روز‌ها مطرح می‌شود همه منطقی است اما توصیه من این است که سایر خواسته‌ها را با جدایی بخش‌هایی از هرمزگان قاطی نشود چرا که اگر این اتفاق رخ دهد خواسته اصلی که جلوگیری جدایی بخش‌هایی از پارسیان است به حاشیه رانده می‌شود.

وی با بیان اینکه من اظهارات کسانی که شرایط هرمزگان را به شکل وارونه جلوه می‌دهند و رفته‌اند و گفته‌اند که پس از این اتفاق امام جمعه چیزی نگفته و مردم هم مخالفتی ندارند، به شدت محکوم می‌کنم. من می‌گویم بیائید مردم هرمزگان را ببینید که بعد از این قضیه دارند منفجر می‌شوند. من از آن‌ها می‌خواهم که اعلام کنند شرایط فعلی استان بحرانی است.

امام جمعه بندرعباس در ادامه با اشاره به حضور سرمایه گذاران فارسی در هرمزگان گفت: در این استان سرمایه گذاران زیادی از شیراز، لار و… حضور دارند و کسی از هرمزگان هم مانع نشده است پس این چه کاری است که عده‌ای می‌خواهند باریکه‌ای به بهانه رسیدن به دریا درست کنند.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور نکاتی را مطرح کرد و گفت: شما همواره روی امید، اعتدال و نظر مردم تکیه کردید پس ببینید که ۵/۱ میلیون انسان هرمزگانی با این طرح مخالفند.

نعیم آبادی در ادامه که رئیس جمهور را خطاب قرار داده بود، گفت: جدایی بخش‌هایی از هرمزگان و الحاق آن به فارس پشتوانه منطقی ندارد و تنها ره آورد آن اختلاف میان مردم دو استان فارس و هرمزگان شده است.

وی ادامه داد، دامنه اختلافات تا به آنجا پیش رفته که استان همسایه جشن می‌گیرد و اینجا در هرمزگان مردم شب تا صبح بخاطر اتفاق پیش آمده خوابشان نمی‌برد.

وی در پایان گفت: من هم به استاندار هرمزگان توصیه کرده و گفته‌ام که بگذارید مردم حرفشان را بزنند.

در این جلسه که اقشار مختلف مردم حضور داشتند به نمایندگی هر کدام به ایراد سخن پرداختند. پس از صحبت‌های مردم، نمایندگان مجلس نیز روند پیگیری موضوع را تشریح کردند.

آشوری: مصوبه اجرایی شود نمایندگان هرمزگان استعفا می‌دهند

محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع مردم هرمزگان با حمایت از خواسته مردم هرمزگان گفت: تجمع و اعتراضات مردم طی چند روز گذشته نشان از نهادینه شدن فرهنگ پرسش‌گری در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه بد‌ترین دوران زندگی‌ام را طی ۱۵ روز اخیر گذرانده‌ام، گفت: متاسفانه در اتفاق اخیر که غیر کار‌شناسی صورت گرفت مردم هرمزگان را تحقیر کردند مردمی که جلوی پرتغالی‌ها ایستادند و از مرز کشور محافظت کردند. آشوری در ادامه به پیش گرفتن روش قانونی از سوی مردم اشاره کرد و گفت: اگر برای دستیابی به هدف از روش غیر قانونی استفاده کنیم گل به خود زده‌ایم.

وی ادامه داد، ما ۲۰ سال است که با این موضوع در ستیز هستیم که نشان باطل بودن طرح جدایی بخش‌هایی از گاوبندی هم همین احساسات پاک مردم هرمزگان است.

وی با بیان اینکه خواسته مردم به گوش وزیر کشور رسانده است، به نقل قولی از وی اشاره کرد و گفت: وزیر کشور عملیاتی شدن این طرح را منوط به نظر مساعد روسای شورای تامین استان هرمزگان و فارس دانسته بود که آن‌ها هم گفته بودند که اجرای طرح مذکور هیچ تبعاتی ندارد و می‌تواند عملیاتی شود.

آشوری در ادامه به رایزنی‌های انجام شده از سوی علی لاریجانی با شمخانی دبیر شورای امنیت ملی اشاره کرد و گفت: لاریجانی پیش از سفر به کرواسی از شمخانی خواست که این طرح را تا زمان بررسی دقیق متوقف کند که این اتفاق افتاد. وی ادامه داد، در پیگیری نمایندگان هرمزگان جمله‌ای که مطرح کردیم این بود که ما و مردم هرمزگان را از اجرای این طرح قانع کنید اما آن‌ها نه ما را قانع کردند و نه مردم هرمزگان را!

وی در ادامه با تهدید به استعفای جمعی نمایندگان در صورت عملیاتی شدن طرح مذکور گفت: وظیفه خود می‌دانیم که مطالبات این مردم را پیگیری کنیم و چنانچه بخش‌هایی از هرمزگان جدا شود نمایندگان هرمزگان به صورت دسته جمعی استعفا می‌دهند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با بیان اینکه احساسات مردم هرمزگان پاک است، افزود: از نیروی انتظامی خواسته‌ایم در این راستا با مردم هرمزگان که خواسته قانونیشان را پیگیری می‌کنند مدارا کند.

وی همچنین از مردم خواست در چارچوب تعریف شده حرکت کنند و خواسته‌های خود را مطالبه کنند.

آرامی: ما جلوی اجرایی شدن این مصوبه می‌ایستیم

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نمایندگان دهه ۹۰ مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هستیم، افزود: ما پاسدار حقوق مردم هستیم و قسم خورده‌ایم که از حق مردم دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصمیم اتخاذ شده با تدبیر صورت نگرفته است، بیان داشت: اگر جدایی بخش‌هایی از گاوبندی به مرحله عملیاتی برسد معتقدیم که در شرق، شمال و غرب هرمزگان نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

آرامی با بیان اینکه ما نمایندگان تا آخر خط هستیم و تا استعفا خواهیم ماند، اضافه کرد، جدایی بخش‌هایی از هرمزگان اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ما و مردم قانع شویم و اگر هم این تصمیم امنیتی است به ما هم بگویند و اگر هم پشت این طرح بهره برداری سیاسی است، ما جلوی آن می‌ایستیم.

وی با بیان اینکه اگر بنا بر اجرای مصوبه دولت است، باید فاریاب که پیش‌تر بخشی از هرمزگان بوده به هرمزگان بر گردد.

هاشمی: مسوولان از برگزاری جلسه با ما خودداری می‌کنند

هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، بشاگرد و سیریک در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه احساسات این روزهای نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس کمتر از مردم این استان نیست، افزود: خیلی‌ها از ترس اینکه نتوانند پاسخ قانع کننده‌ای به مردم هرمزگان بدهند، از برگزاری جلسه با ما خودداری می‌کنند.

وی همچنین از همه گروه‌های سیاسی خواست، از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و موضوع را بصورت ویژه و جداگانه پیگیری کنند.

جباری: صدا وسما خواسته مردم هرمزگان را منعکس نمی‌کند

احمد جباری نماینده مردم بستک، لنگه و گاوبندی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: تغییر نام گاوبندی به پارسیان از سوی رئیس جمهور با هدف خاصی صورت گرفت تا بعد‌ها به هدف تعیین شده برسند.

وی با بیان اینکه پس از طرح شدن جدایی پارسیان از هرمزگان با رئیس جمهور جلسه‌ای گذاشتیم که وی در این جلسه گفت که بخاطر فاصله زیاد پارسیان از مرکز استان این اقدام صورت می‌گیرد از سویی می‌خواهیم این منطقه را آباد کنیم. اما از آنجا که استدلال‌ها منطقی نبود ما ایستادگی کردیم. وی گفت اگر بنا بر نزدیکی به مرکز استان است الحاق پارسیان به بوشهر منطقی‌تر از الحاق آن به فارس است. از این رو این استدلال نتوانست ما را قانع کند.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای لغو این مصوبه اشاره کرد و افزود: نمایندگان از تمامی ظرفیت‌ها برای لغو این مصوبه استفاده می‌کنند. از این رو نمایندگان هرمزگان طرح سوال را از وزیر کشور طرح کرده‌اند که وزیر باید درجلسه‌ای پاسخ این سوال‌ها را بدهد.

وی در ادامه با انتقاد از مسوولان دولتی هرمزگان در دوره‌های گذشته گفت: اگر ساحل هرمزگان آباد شده بود الان عده‌ای به بهانه آباد کردن سراغ جدایی بخش‌هایی از هرمزگان نمی‌آمدند.

وی همچنین با انتقاد از تبعیض در پارسیان گفت: در پارسیان نیروهای این شهرستان را استخدام نمی‌کنند و نیرو‌ها را از استان فارس برای استخدام می‌آورند. این اقدام تا جایی پیش رفته که حتی نیروهای امریه مورد نیاز این شهرستان را از فارس جذب می‌کنند.

جباری در ادامه با انتقاد از سیاست‌های پیش گرفته شده از سوی صدا و سیما، تصریح کرد، ما دوست داریم خواسته مردم از طریق صداو سیما منعکس شود.

قاسمی: مدیریت صنایع انرژی بر به هرمزگان بر گردد

قاسمی عضو شورای اسلامی کوشکنار نیز در این نشست به پیامدهای جدایی ۵ روستای کوشکنار و الحاق آن به استان فارس گفت: با الحاق این روستا‌ها به فارس تمامی امتیازهای جذب نیرو و اعتبارات اختصاصی از قبل پارس جنوبی به پارسیان برای همیشه قطع خواهد شد و هرمزگان نمی‌تواند از مزیت‌های مستقیم پارس جنوبی بهره ببرد.

وی بیان داشت: طبق ضابطه روستاهای تحت پوشش باید کمترین فاصله با مرکز بخش داشته باشند. این در حالی است که ۵ روستای مورد هدف ۵/۲ کیلومتر با مرکز بخش کوشکنار از توابع پارسیان(گاوبندی) و ۱۲۰ کیلومتر با لامرد فاصله دارد.

وی به محدودیت‌های زیست محیطی ساحل ۵ روستای مورد هدف استان فارس برای الحاق اشاره کرد و گفت: پنج کیلومتر از ساحل این روستا‌ها جزو پارک نایبند است که محیط زیست اجازه برداشت سنگ هم به ساکنان نمی‌دهد حال چگونه آن‌ها می‌خواهند منطقه ویژه اقتصادی دایر کنند برای ما هم جای سوال دارد. قاسمی همچنین از محیط زیست خواست به این موضوع ورود کند و جلوی این اتفاق را بگیرد.

وی همچنین از نمایندگان مردم در مجلس و مسوولان خواست هرچه سریع‌تر مدیریت صنایع انرژی بر را به هرمزگان برگردانند. درخواست فعال کردن اسکله کوشکنار و رونق گرفتن گمرک این منطقه از دیگر خواسته قاسمی بود.

شیخ ذاکری: به پارسیان حمله گازانبری شد

در این نشست همچنین شیخ محمد ذاکری به نمایندگی از تشکل‌های اصلاح طلب هم گرایی شکل گرفته بین مردم هرمزگان را به فال نیک گرفت و گفت: موضوع پارسیان صبغه سیاسی ندارد و موجب نگرانی همه شده است و همه وظیفه دارند دغدغه مردم این استان را منتقل کنند.

وی افزود: اتفاقی که الان رخ داده سنت و رویه خوبی نیست و من از آن به عنوان حمله گازانبری یاد می‌کنم.

ذاکری با بیان اینکه مردم نگران جریان پیش آمده در غرب هرمزگان هستند، بیان داشت: متاسفانه الان کسی نیامده که مردم را اقناع کند. حال اگر این اتفاق خواست حاکمیت است به مردم گفته شود و چنانچه این خواست گروهی خاص است هم به مردم اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه ما حامی دولت هستیم، افزود: از دولت می‌خواهیم در این زمینه شفاف پاسخگوی خواسته مردم باشد.

ذاکری با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم در این نشست گفت: مردم اینجا حضور دارند که خواسته‌شان جامه عمل به خود گیرد که خوشبختانه نمایندگان و به ویژه امام جمعه موضع گیری شفافی در این زمینه داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز