خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت مَکُران عنوان کرد:

پروژه‌ای استراتژیک برای بخش کشاورزی و شیلات در کُنارک سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۵۸۸

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت مَکُران Makoran در خصوص این مجتمع که از پروژه‌های استراتژیک در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان است، گفت: «این مجتمع به عنوان طرح پیشران توسعه سواحل مکران و یک طرح بزرگ مقیاس در کشور شناخته شده است که امکان‌سنجی آن در زمستان سال 96 خوشیدی آغاز و در خرداد سال 97 تاسیس شد. این مجتمع به عنوان یک واحد کشاورزی دانش‌بنیان، نه تنها به تولید انواع میوه‌های گرمسیری پرداخته، بلکه در تکثیر، پرورش، فراوری و عمل‌آوری میگو و ماهی پرورشی در قفس‌های دریایی، فعالیت‌های گسترده‌ای را در منطقه محروم «گواردیم» استان سیستان و بلوچستان شروع کرده که در نوع خود بی‌نظیر است.»

«حسین صفایی» در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص پروژه‌های این مجتمع گفت: مجتمع کشت و صنعت مکران در پنج بخش طراحی شده که نخستین بخش آن که تولید آب شیرین از دریاست وکارخانه نمک‌زدایی از آب دریا، در ۲ فاز ۵۰ هزار متر مکعبی احداث خواهد شد. بخش دوم باغ تولید میوه‌های گرمسیری است که ۸۰ درصد این باغ به تولید محصول موز و بقیه به تولید میوه از قبیل انبه، چیکو، پاپایا و گیاه صنعتی مورینگا اختصاص خواهد یافت که با ۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین تغذیه خواهد شد.

وی افزود: بخش سوم طرح تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح  ۱۰۰هکتار است که در این واحد، یک گلخانه تحقیقاتی و پژوهشی نیز احداث خواهد شد و  بخش چهارم، مجتمع پرورش میگو در سطح ۷۰۰ هکتار و بخش پنجم این طرح بزرگ شامل پرورش ماهی در قفس در دریاست که در دو سایت 3 و 4 هزار تنی پیش‌بینی شده و در حال اجراست .

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت مکران معتقد است: آنچه مزرعه میگوی مکران را از سایر مزارع پرورش میگو مجزا می‌کند، طراحی مزرعه است، که از فناوری‌های روز کشورهای پیشرو از طریق بهره‌گرفتن مشاوران خارجی استفاده شده است.

وی در خصوص پروژه‌های زیرساختی این مجتمع عنوان کرد: از مهمترین پروژه‌های زیرساختی این مجمع می‌توانم به کاهش مسافت چابهار به میزان 70 کیلومتر، انتقال خط فشار قوی، ‌ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی، امکان استفاده از اینترنت و تاسیس آب شیرین‌کن ۱۰۰۰ متر مکعبی اشاره کنم.

صفایی با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت مکران پیشران توسعه منطقه است، اظهار کرد: منطقه انتخابی کاملا بکر بود و هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی در آن انجام نشده و فاصله اش با نخستین روستا ۱۳۰ کیلومتر است که با حضور این مجتمع، منطقه به نوعی احیاء شده است.

وی در خصوص مشکلات این صنعت گفت: تولید در ایران با مشکلات خاصی همراه است، تا جایی که بدیهی‌ترین مساله یعنی دریافت مجوز طولانی بوده و با پیچیدگی‌های خاصی همراه است که انگیزه و گرایش به تولید را سخت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز