خبرگزاری کار ایران

دپارتمان تحقیقات و توسعه بازار گروه صنعتی سدید؛

هوش مصنوعی درصنعت نفت وگاز

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۵۹۷

هوش مصنوعی در حال تغییر چهره صنعت نفت و گاز است و امکانات جدیدی را برای بخش هایی از این صنعت به ارمغان می‌آورد که زمانی تصور می‌شد حرکت کندی خواهند داشت.

 بر اساس نظرسنجی اخیر Ernst &Young ، 92 درصد از شرکت‌های نفت وگاز در سراسر جهان در حال سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی یا برنامه‌ریزی برای انجام این کار طی 5 سال آینده بوده؛ ضمن آنکه تأثیر هوش مصنوعی در این صنعت نیز آشکار شده است زیرا حدود50 درصد از مدیران نفت و گاز از این فناوری جدید برای حل چالش‌ها درکلیه فرآیندهای سازمان خود استفاده می‌کنند.

شرکت‌های این صنعت با پذیرش هوش مصنوعی، عملیات را از بهینه‌سازی اکتشاف و حفاری تا ساده‌سازی تولید و لجستیک تغییر می‌دهند. با پیشرفت در اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده‌های فراوان، بخش نفت و گاز پیشرفت قابل توجهی در بهره وری، ایمنی و پایداری محیطی را شاهد بوده است.

علیرغم نقش محوری هوش مصنوعی در آینده عملیات و تولید نفت وگاز، پذیرش آن باید به سرعت توسعه یافته و به مرحه بهره‌برداری از آن برسد. با این حال، علیرغم تأثیر قابل توجه هوش مصنوعی، نرخ پذیرش آن در میان برخی بنگاه‌های نفت و گاز همچنان کند است.کومار لاکشمی‌پاتی، معمار اصلی راه‌حل‌های خدمات وب آمازون، در کنوانسیون علوم داده در آوریل 2023 در هیوستون، اعلام کرد که « در مقایسه با سایر صنایع، در بخش انرژی آن‌طور که باید پذیرشی برای ابزار جدید فناوری هوش مصنوعی را مشاهده نمی کنیم».  

شرکت مشاوره Gartner نیز طی نظرسنجی دریافت که تنها حدود نیمی از تمام پروژه‌های هوش مصنوعی از مرحله آزمایشی به تولید واقعی می‌رسند. اگرچه این رقم نشان دهنده بهبود قابل توجهی نسبت به چنین پروژه هایی در سال 2018 است، اما جذب آهسته این فناوری همچنان یک چالش قابل توجه است. مطالعه انجام شده توسط موسسه مشاوره مدیریتMcKinsey نشان می‌دهد که مدل‌های هوش مصنوعی نسبت به روش‌های تحلیلی سنتی مزایای آشکاری دارند، به‌طور مثال پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی که جهت مدیریت زنجیره تأمین اعمال می‌شود، خطاهای موجود را بین20 تا50 درصد کاهش می‌دهد.

 هوش مصنوعی می‌تواند یک عامل تغییر دهنده مهم برای صنعت نفت و گاز باشد و پتانسیل آن برای افزایش کارایی و بهره‌وری در این صنعت بسیار زیاد است. شرکت‌هایی که بر روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند از مزایای صرفه‌جویی در هزینه و سرعت بخشی در اجرای فرآیندها، بهره ببرند. توجه به این نکته ضرورت دارد که در حالی که هوش مصنوعی امکانات گسترده ای را برای بخش نفت و گاز ارائه می دهد، نبوغ انسانی نیز باید برای کاهش ریسک و تضمین توسعه پایدار مورد استفاده قرار گیرند. ادغام راه حل های انسانی و هوش مصنوعی برای این صنعت برای رویارویی با چالش های آینده، ضروری خواهد بود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز